    From: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zasobnik CWU i straty ciepla
    Date: Sun, 22 Nov 2009 23:40:27 +0100

    news:heagcd$eft$1@inews.gazeta.pl...

    > Kocioł z zamknietą komorą spalania także zasysa powietrze z kotłowni o ile
    > nie wyprowadzisz rury ssącej na zewnątrz.
    > Większość ludzi jednak montuje kotły wyprowadzając tylko i wyłącznie
    > spaliny, a ssanie jest otwarte przy komorze. Robi się tak ze względu na
    > dużo niższe koszty rur.

    ale wtedy cała idea bezpieczeństwa tego kotła idzie wniwecz - nie jest
    odcięty od pomieszczenia w który pracuje, więc po co klient ma płacić za
    kocioł z zamkniętą komorą. To raz.
    Dwa, że zdziwiłeś mnie tym stwierdzeniem. Nie zaproponowałbym klientowi
    kotła z zamkniętą komorą po to by pracował jak kocioł otwarty - jak dla mnie
    nie ma to sensu.
    Trzy- kotły gazowe mają praktycznie dowolną konfigurowalność przewodów.
    System może być koncentryczny, może być rozdzielny. Przecież można puścić
    spaliny w komin rurą fi 60 czy 80 a osobną rurą doprowadzić powietrze do
    kotła, np przez ścianę. Często zdarza mi się tak robić właśnie by
    zaoszczędzić klientowi na koszcie komina. Dodatkowo w budynkach
    wielorodzinnych mamy całkowicie inny komfort wpuszczenia do komina rury fi
    80 lub 60 niż pchać się ze 125-ką koncentryczną. Koszt kolanek też zupełnie
    inny. Nie cierpi też wtedy bezpieczeństwo eksploatacji a sam kocioł można
    zabudować w szafie, a rury można rozdzielić albo adapterem przyłączeniowym
    albo na trójniku koncentrycznym, więc dowolność rozwiązań jest spora.

    Wbrew pozorom te zagadnienia są istotne w budynkach wielorodzinnych gdzie
    kotłownię stanowi np kąt w kuchni lub w łazience. Działam głównie na terenie
    centrum GOPu, w centrach miast, wykonuje dużo prac w kamienicach, blokach
    itp i szukanie tego typu kompromisów to codzienność. W budynku
    jednorodzinnym możesz wyprowadzić cały 'wydech" przez ścianę i skrócić tym
    samym "komin", w budynku wielorodzinnym już niestety nie i przyjnajmniej
    wylot spalin musi iść kominem. Przez ścianę można tylko ogrzewacze gazowe
    wyprowadzać ale na to ze względów ekonomicznych mało kto się decyduje.
    --
    Jackare