    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: budowa domu - rozmowa z architektem
    Date: Thu, 29 Oct 2009 09:14:58 +0100

    Darek pisze:
    [..]
    > Mam do was kilka pytan:
    > - fundament lany czy bloczki (interesuje mnie
    > w ogolnym rozrachunku tansza opcja)

    Pewnie bloczki, ale to już zależy od warunków lokalnych, bo jak masz
    grunt nieprzepuszczalny z tendencją do podmakania, to raczej zaleca się
    lanie fundamentu, jak masz sucho, to bloczki... Poza tym, nic nie
    napisałeś o ukształtowaniu działki. Jak masz płasko, to wybierasz metodę
    dopasowaną do warunków gruntowych, jak pochyło, to możesz pokombinować.
    U mnie majstry wylały dolną część, resztę podmurowały z bloczków i jest
    git :-), ale u mnie różnica poziomów między jednym rogiem budynku, a
    przeciwległym dochodzi do metra. Piwnic nie robiłem ze względu na
    podmakanie gruntu.
    [..]
    > - jest sens inwestowac wiecej w jakas ceramike
    > na sciany, czy zostac przy pospolitym gazobetonie.

    Mnie gazobeton nie przekonuje, chociaż mój kierbud coś tam o nim bąknął,
    że niby najlepszy materiał, bo najtańszy, ale jak nie wiem, czy uda mi
    się zadaszyć przed zimą, to lepiej ceramikę, bo gazobeton w razie
    ekspozycji na warunki atmosferyczne potrafi napić się dużo wody i potem
    latami toto musi wysychać. Ja w końcu zdecydowałem się na standardowe
    maxy, chociaż w projekcie miałem porotherm 25.
    [..]
    > I kluczowe rzeczy:
    > chcialem pokryc dach blachodachowka - zwykla bez pozypki,
    > ale stara sie mnie przekonac do dachowki. Pod blachodachowke
    > zaleca deskowanie, poniewaz twierdzi ze z folii paroprzepuszczalnej
    > po pewnym czasie
    > moze zostac zbrojenie - czytalem troche o tym i cos w tym jest,
    > poniewaz pod blacha wystepuja dosc ekstremalne temperatury w
    > trakcie lata.
    > Czy jest sens deskowania dachu przy dachowce betonowej?

    O ile wiem, nie trzeba robić pełnego deskowania pod dachówkę, czy to
    ceramiczną, czy betonową, ale... Pamiętaj, że pod dachówkę musisz zrobić
    solidniejszą więźbę. Koszt nie jest jakiś zastraszająco wyższy, jednak
    trzeba wiedzieć pod co ta więźba ma być już na etapie projektowania,
    żeby nie wyszła sytuacja, kiedy zrobisz więźbę pod blachę, a potem
    'stara' :-) zobaczy, że jesteście poniżej zaplanowanego budżetu i okaże
    się, że przekona Cię do dachówki... Więźba mogłaby zostać nadwerężona :-)

    [..]
    > Na doprowadzenie tego domu w stanie do zamieszkania (niekoniecznie
    > wykonczone poddasze) chce przeznaczyc 250tys.

    No właśnie nie podałeś kluczowych informacji:
    lokalizacja - duże miasto - np wawa, czy inna aglomeracja, a może wieś
    gdzieś na kresach... to może zadecydować o różnicy w koszcie budowy
    nawet do kilkudziesięciu procent;
    warunki gruntowe i terenowe - jak sprawa jest prosta - działka płaska,
    wody gruntowe nisko, teren piaszczysty, suchy, to będzie zdecydowanie
    taniej na etapie fundamentów, jak w przeciwieństwie - mokro, spadek na
    działce, wysoko wody gruntowe... będzie drożej;
    i najważniejszy parametr - powierzchnia domu - tu są normy i praktyka
    :-), wg norm bankowych - takie dla mojej budowy przyjujme bz wbk -
    budynek w stanie do zamieszkania da się wykonać w kwocie nie niższej niż
    2200/m2 powierzchni użytkowej. Czy da się taniej...? To zależy od wielu
    czynników m. in. takich jak stopień skomplikowania budynku, warunki
    lokalne, użyte materiały, koszty robocizny - mogą się bardzo znacznie
    różnić w zależności od regionu - i... standard wykończenia :-))).

    Ja kończę właśnie parter i może na sobotę uda się zalać strop. Na razie
    z robocizną mieszczę sie w 70 kzł. Na szczyty, ściany poddasza i
    pokrycie liczę jeszcze z 60 kzł. Dom o powierzchni użytkowej wg projektu
    138,5 m2, wg speców bankowych... 153 m2 :-). Dach trochę udziwniony, ale
    nie bardzo skomplikowany, dachówka ceramiczna. Na wykończenie drugie
    tyle i jeszcze trochę i... w trzech stówach może uda się zmieścić :-).

    Zresztą... i tak zawsze doliczaj przy szacunkach jakieś 10 do 15 proc na
    'poślizg', bo wyjdą rzeczy o których nie myślałeś wcześniej, a jak
    budżet zaplanowałeś za sztywno, to może Ci zabraknąć kasy.

    pozdr
    robercik-us