    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: budowanie domu - koncepcja
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    <603260d7$0$532$65785112@news.neostrada.pl> <7wt2mny01p9y$.dlg@myjk.org>
    <60327d75$0$522$65785112@news.neostrada.pl> <1...@m...org>
    <6032b3d6$0$556$65785112@news.neostrada.pl> <3...@m...org>
    <6033c309$0$515$65785112@news.neostrada.pl> <m...@m...org>
    <6035668c$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <60396ca6$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <603a3e7f$0$554$65785112@news.neostrada.pl>
    <603a69d6$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 27 Feb 2021 18:50:52 +0100

    Sat, 27 Feb 2021 16:48:49 +0100, Uzytkownik

    > W przypadku T-CAP utrzymuje ona jednakową moc 12kW zarówno dla
    > temperatur zewnętrznych +7'C jak i -7'C zarówno dla wody 35 jak i 55'C.
    > Moc taka jest utrzymywana do prawie -20'C.

    Tylko że temperatura -20sC to wyjątki od reguły i dobieranie PC PW na -20sC
    jest od dawna niepraktykowane, skoro takich dni, a nawet godzin, jest w
    roku tyle, że na palcach jednej ręki można policzyć (nawet minionej zimy)?
    Dla takich Suwałk dla przykładu w tym roku były 3 dni w okolicach -20 gdzie
    było w dany dzień od -5 w dzień do -20 w nocy (do -25 tylko raz). W
    poprzednich latach to ledwo do -15 dobiło przez parę chwil.

    > Dlatego, że dom nie jest mały, a do tego duży salon połączony z kuchnią
    > z dużą ilością przeszkleń. Przeszklenia na 3 ścianach, do tego duża
    > wyspa w kuchni i część podłogi po prostu nie będzie brała udziału w
    > grzaniu.

    Jak to nie będzie brała udziału -- znaczy nie będzie podłogówki pod
    meblami? Poskręcają się od ciepła czy co? Bo jak będzie tam podłogówka, to
    i będzie brała udział w pokrywaniu strat, pośrednio, ale nadal będzie
    grzać.

    > Z tego powodu sama podłogówka po prostu nie da rady ogrzać tych
    > pomieszczeń.

    Przecież dom ma 11kW strat, które zapewne wynikają z dużej powierzchni
    (niestety nie wiadomo jaka jest powierzchnia, bo jeszcze by wyszło że
    kurnik jakiś ;P) a nie mizernego ocieplenia czy dziurawych okien.
    Twierdzenie że podłogówka w nowoczesnym domu nie da rady ogrzać to jakieś
    bajdurzenie (nawet jeśli są większe, niż przecietnie, okna). Zatem, jakie
    konkretnie straty mają te pomieszczenia, jaką powierzchnię przy tych
    stratach, jaki rozstaw rur jest w podłodze, że rzekomo podłoga nie da rady
    tego ogrzać?

    > Z tego powodu pompa będzie grzać zarówno podłogi niską temperaturą, ale
    > także będzie podgrzewać dodatkowy bufor wyższą temperaturą grzewczą dla
    > potrzeb klimakonwektora i nagrzewnic kanałowych.

    Czyli montujesz TCAP aby gonić bufor (w sumie to sam mam bufor na potrzeby
    wody lodowej, więc i do nagrzewnicy w WM w zimie to wykorzystam do
    dogrzewania, tudzież do nagrzewnic w pokojach -- choć myślę po obecnym
    sezonie że to będzie kompletnie zbyteczne -- więc się jakoś nie dziwę,
    ale...), podgrzewać nośnik do wyższej temperatury i dewastować tym samym
    COP?

    > Jak więc widać mając zapotrzebowanie na poziomie ok. 11kW musiałbym
    > zamontować zwykłą pompę o mocy co najmniej 16kW lub pompę typu T-CAP o
    > mocy 12kW. W przypadku Panasonica mamy typoszereg mocy 9, 12 i 16kW.

    Tu się zgadza, pytanie tylko nadal pozostaje aktualne -- jaki dom przy
    obecnych parametrach ocieplenia potrzebuje aż 11kW. Mój dla przykładu
    porzebuje <6kW przy -20 (i średnio 22 w domu) -- ale to faktycznie musi być
    zwykły kurnik -- bo u mnie kuchnia ma tylko 20m2 (z jadalnią 45m2) i wanna
    w łazience pod ścianą bo na środku syn będzie jeździć na hulajnodze. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk