    From: Budyń <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: [było] solary - ogrzewanie basenu
    Date: Fri, 24 Jun 2011 10:12:19 +0200

    news:iu08fm$mf1$1@news.onet.pl...
    > No i ile wg. Ciebie wytrzyma opona wystawiona na ciagle dzialanie promieni
    > slonecznych? Ostatnie moje opony zimowe maja chyba 6-8lat. Maja tyle, bo
    > zimowe zuzywaja sie mniej i z racji wieku na zime juz sie nie nadaja mimo
    > grubego jeszcze protektora. Niestety zab slonca na nich widac w postaci
    > spekanej powierzchni zewnetrznej. Podnies jeszcze temp. takiej gumy do
    > optymistycznie 60C, ustaw pod wlasciwym katem horyzontalnie i idealnie na
    > poludnie to zobaczymy ile taka guma wytrzyma.
    > Zreszta co to za material na kolektor. Przewodnosc, bezwladnosc takiej gumy
> [...]

    zebys sie maniek nie zdziwił - producenci gum mają swoje sztuczki. EPDM wytrzymuje do
    jakis 110 stopni, i jest odporne na warunki atmosferyczne.. Nie chodzi o to aby w
    sposób bezposredni wymienic absorber i rurki na gume ale zeby konstrukcja solara
    uwzględniała rodzaj zastosowanych materiałów.
    Być moze taki materiał (guma z rurkami) nie nadaje sie na wykonanie typowego
    kolektora a nada sie aby nim bezposrednio pokryc cały dach budynku - ale bez
    dodatkowej szyby. Sprawnosc takiego wynalazku bezie mała ale uzyski energetyczne ze
    wzgledu na powierzchnie mogą być wieksze od typowego zestawu solarów.

    b.