    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 21 Mar 2016 02:29:31 -0700 (PDT)
    Subject: Re: chory dom - grzyb, wentylacja itp..
    From: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 10:10:32 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > A co ma włazić z zewnątrz?
    Wilgoć, przez nieotynkowana sciane.

    > Siedzą ludzie w środku, oddychają, pocą się, kąpią
    > i gotują. Wentylacja nie działa bo jest zablokowana, gdyż "wieje po nogach"
    > i gazu więcej na ogrzewanie idzie. Sprawa oczywista i typowa do bólu.

    To jest inna sprawa.
    Ale akurat ma do czynienia z domem gdzie "wentylacja" jest realizowana dwoma rurami
    fi 150 plus nieszczelne drzwi.
    Grzyba brak mimo że jest gotowane, prane i sie zyje.
    Więc generalizowanie mimo że zasadne może sie w tym przypadku nie aplikować.

    > Nie, to znaczy że wilgotność w środku jest za wysoka bo brak wentylacji.

    Powiedział co wiedział albo powiedział bo ma teorie.
    Oczywiste jest że jak woda sie skrapla to znaczy ze albo jest jej za duzo albo
    powierzchnia jest zbyt zimna albo nie ma cyrkulacji powietrza.

    Można sie spierać co ważniejsze. Ale to nieistotne.
    W domu o którym pisałem wyżej wentylacji nie poprawiono, dalej sie tam gotuje i
    grzyba nie ma. Bo jest ocieplony.

    > No tak, lepiej nie wentylować, to jakieś nowomodne pomysły...

    Napisałem "fikusna". Wentylacja zrobiona normalnie działa.
    Nawet grawitacyjna. Działała latami i w wielu domach. Mechaniczna pojawiła się
    relatywnie niedawno a jednak wcześniej domy nie były zagrzybione w 100%.

    Rozpoczęcie naprawy tego domu od wymiany wentylacji sprawi że zamiast grzyba będzie
    suche powietrze i wysokie rachunki za prąd/ogrzewanie.

    I zamiast wdzięczności mieszkańcy zaczną narzekać że wydali 4-10-14kPLN i teraz maja
    sucho w nosach/gardłach i chorują równie często jak wczesniej...

    Po ociepleniu domu można będzie rozszczelnić okna i wentylowac tradycyjnie.
    Temat rozwiązany do poziomu uzyteczności.
    Za jakiś czas można sobie o rekuperatorze podumać ale IMHO to dopiero w drugim kroku.