    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: gorac na pietrze w upalne dni- klima czy rekuperacja?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Mon, 28 Jul 2014 18:56:28 +0200

    Mon, 28 Jul 2014 17:16:18 +0200, Ergie

    > W tym roku takich dni było u nas kilkanaście.

    Leczę zepsutą nogę po Kitesurfingu siedząc w domu, to coś o tym wiem. ;)
    Nie było IMHO dużo takich dni.

    > ??? Nie mam klimatyzacji i temperatura na poddaszu jeszcze nigdy nie
    > przekroczyła 25 stopni. 25 to nie jest komfort. Tyle miałem w jednym z
    > mieszkań bez wentylacji mechanicznej i to był dramat.

    Jeśli na zewnątrz jest 28-29 to 24 jest komfortem. Względnym oczywiście. ;)
    Ja się w domu negliżuję tudzież przebieram w coś "lekkiego". :>

    > Popełniasz zasadniczy błąd - pomijasz noc/deszcz itp. współczesne centrale
    > wentylacyjne (nie wiem, czy wszystkie) mają czujniki temperatury i
    > odpowiednie programy. W mocy lub w trakcie deszczu gdy temperatura powietrza
    > spada zwiększają swoją wydajność, a w największe upały zmniejszają.

    Rzeczywiście. Pośrednio popełniam, ponieważ cały czas patrzę przez swój
    pryzmat, tj. WG. Zapominam, że w nocy się dom chłodzi przy WM.

    > Według prognozy dla dnia dzisiejszego noc 17 dzień 28. W nocy wentylacja
    > chodzi na większych obrotach i jak wstaję to już ma dom schłodzony do 21-22
    > stopnie. W ciągu dnia temperatura wzrasta tak, że pod wieczór jest 23-24.

    Ale to rozumiem bez wpuszczania powietrza zewnętrznego.

    > Ale w południe gdy jest największy upał to wnętrze domu jeszcze jest
    > schłodzone po nocy i rekuperator ma co odzyskiwać.

    Największy upał jest koło 14. ;) Ale pomijając to, te 4-5sC różnicy to
    niewiele, bo jak to "chłodniejsze powietrze" dotrze do rekuperatora, to już
    się ociepli w kanałach, a poza tym sporo się na wymianie jednak traci.

    > Z kratek wieje wyraźnie mniej niż te 28 na zewnątrz.
    > Pewnie to będzie gdzieś ok 25, ale nigdy tego nie mierzyłem.

    Możesz w wolnej chwili zdjąć pomiar. Ale wg mnie to na instalacji i
    wymienniku takim jak w reku (czyt. małym) są straty min. 2 sC.

    Czy rekuperator ma jeden wentylator w nawiewie, czy dwa, nawiewowy i
    wywiewowy?

    --
    Pozdor
    Myjk