    From: Plumpi <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Date: Thu, 17 May 2012 19:59:18 +0200
    <joekph$ccq$1@inews.gazeta.pl> <jogcv1$h2n$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wd3v1xf51cvm6g@lap> <joiqdj$eia$1@node2.news.atman.pl>
    <jok2u7$707$1@inews.gazeta.pl> <joqh89$1bq$1@node2.news.atman.pl>
    <jorcrt$idb$1@inews.gazeta.pl> <4fb18570$1@news.home.net.pl>
    <josu5u$sh3$1@inews.gazeta.pl> <4fb1fde5$1@news.home.net.pl>
    <jou7em$qae$3@inews.gazeta.pl> <4fb2a798$1@news.home.net.pl>
    <jouap6$7hb$1@inews.gazeta.pl> <4fb2c08b$1@news.home.net.pl>
    <jp0bvc$3eq$1@inews.gazeta.pl> <c1.01.3VsyYc$1Bs@mike.oldfield.org.pl>
    <jp0e57$8sq$1@inews.gazeta.pl> <c1.01.3VszWN$1Bz@mike.oldfield.org.pl>
    <jp0noq$43e$1@inews.gazeta.pl> <jp2eqe$krn$1@node2.news.atman.pl>

    W dniu 2012-05-17 11:02, Piotr Wyderski pisze:

    > Poprawnie to się robi dokładnie odwrotnie, panie fachowiec.
    > Żyłę neutralną podłącza się do kołka ochronnego, i dopiero
    > od niego prowadzi się przewód do zacisku zerowego gniazda.
    > Zabezpiecza to przed sytuacją, gdy przewód zerowy upala/urywa
    > się przy zacisku -- wówczas zasilania urządzenia nie ma, ale
    > ochrona nadal jest. W twoim wykonaniu nie ma zasilania i jest
    > napięcie fazowe na częściach przewodzących dostępnych, co
    > grozi śmiercią użytkownika. Nawet ja to wiem...

    A ja powiem przekornie. Jakkolwiek by to nie było wykonane, stanowi
    większe zagrożenie niż brak tego połączenia. Przynajmniej jeżeli chodzi
    o pomieszczenia mieszkalne.
    Zwróć uwagę, że obecnie styki bolca ochronnego w gniazdach są o wiele
    bardziej delikatne niż zacisków prądowych, ponieważ producenci zakładają
    że styk ten nie będzie pracował prądowo przez cały czas jak w przypadku
    dawniejszych "zerowań".

    Nawet jak wykonasz połączenie przewodu "zeroweggo" najpierw do zacisku
    bolca, a od niego odcinkiem przewodu do zacisku styku "zera" to nie masz
    żadnej pewności, że ten zacisk przy bolcu nie popuści lub się nie upali
    powodując, że przewód zasilający "zerowy" utraci ciągłość. Wszak przez
    ten zacisk bolca będzie płynął cały czas (podczas poboru energii) prąd.
    Dlatego też będę polemizował czy jest lepiej jak popuści zacisk przy
    bolcu i co najwyżej utracimy ochronę, czy też popuści zacisk przy bolcu
    i utracimy ciągłość przewodu "zerowego" co może doprowadzić do
    pojawienia się potencjału 230V na obudowie pomimo, że urządzenie jest w
    pełni sprawne.
    Oczywiście masz rację, że większość elektryków uważa, że powinno się
    najpierw podłączać do zacisku ochronnego, a później do "zerowego".
    Jednak ma to sens tylko i wyłącznie w jednym przypadku, kiedy przewód
    "zerowy" jest na tyle długi, że można go odizolować w odległości kilku
    cm od końca i bez przecinania przykręcić najpierw do zacisku bolca, a
    następnie koniec do zacisku "zera". Niestety jest to bardzo rzadki
    przypadek, aby przewody w puszcze były pozostawione na tyle długie.
    Zazwyczaj przewody te są już na tyle "zmaltretowane" i skrócone, że
    ledwo starczają do jednego zacisku.

    Dlatego ja to robię w ten sposób, że przewód "zerowy" rozgałęziam na 2
    oddzielne przewody, łącząc z sobą 3 przewody przy pomocy kostki, mocując
    podwójnie śrubami lub skręcając i lutując. Dzięki temu przewód "zerowy"
    podłączam oddzielnymi odcinkami do zacisku "zera" oraz bolca ochronnego.
    Każde gniazdo z "zerowaniem", które rozkręcam tak właśnie przerabiam.