  • Data: 2010-11-10 08:33:27
    Temat: Re: jak wykonac nadproże w istniejącej ścianie nośnej
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz O." <t...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:ibdeia$ci9$1@news.onet.pl...

    > Przy ścianach, jak wcześniej pisałem, myślałem o zrobieniu ramy na
    > wzmocnionym fundamencie. Tzn planowałem wyburzyć tą ścianę i wybrać w
    > podłodze (wylewka) wszystko aż do fundamentu (mniej więcej pewnie z 20 cm)
    > i uzupełnić to mijsce zezbrojonym betonem z zatopionym ceownikiem, który
    > miałby służyć jako podstawa pod słupy wypierające belkę górną.

    Zapewne ściana stoi na jakiejś ławie. Być może wystarczy tylko postawić
    słupy na tej ławie, ale dla mnie jest to trochę bezsensowny pomysł.
    Jeżeli nie ma przeciwskazań to wal belkę podporową w ściany.
    Tylko dobrze je
    obsadź i zakotwicz.
    Jedyne przeciwskazania do takiego wykonania to, że któraś ze ścian może nie
    być
    ścianą nośną, lecz zwykłą działową, która nie przenosi obciążeń dachu.
    Jest to małoprawdopodobne, bo kiedyś ta wyburzana ściana była ścianą
    zewnętrzną budynku, a obsadzając belkę będziesz ja obsadzał w miejscu tej
    ściany. Zatem jakby nie patrzeć to belka się oprze jednym końcem na
    narożniku ścian, gdzie wykonane było wiązanie ścian poprzez układanie cegieł
    obydwu naroznych ścian na zakładkę, a więc tworzące mocny filar. Zaś drugim
    końcem belka się oprze na drugim narożniku ścian lub na samej ścianie.
    Takie rozwiazanie ma jeszcze jedną zaletę ponad ramą, o której myślisz.
    Przede wszystkim wiąże z sobą ściany i zapobiega
    przed rozchodzeniem się ścian pod naciskiem dachu. Belka ta będzie tu
    działała
    nie tylko jako belka przenosząca nacisk stropu, ale także jako wiązar
    przeciwdziałąjący siłom rozciągajacym lub ściskającym tę belkę.
    Cyli będzie przeciwdziałać siłom rozpychającym ściany na zewnątrz lub do
    wewnątrz budynku.
    Popniżej masz poogladowy rysunek, dzięki któremu łatwiej będzie to
    zrozumieć.

    Nacisk stropu i dachu

    ===========
    <--||||| ||||| --> siły rozpychające ściany
    -->+=========+ <-- siły przeciwdziałające
    Belka jest rozciągana.

    Jeżeli postawisz ramę, niezwiązaną ze ścianami to po pierwsze nie będzie ona
    przeciwdziałać rozchodzeniu się ścian, a ponadto będzie pracować inaczej niż
    mury, ponieważ stal ma inną rozszerzalność cieplną. Poza tym taka rama jest
    podporą chwiejną, która będzie podatna na każdą boczną siłę.

    > Powiem szczerze, że bardzo mnie tym pomysłem zaintrygowałeś. Nie mieszkasz
    > gdzieś może gdzieś w południowej części województwa pomorskiego?
    > Zaprosiłbym na jakieś piwo albo flaszkę, bo widzę, że muszę zmienić
    > konsultanta.

    Niestety, jestem z południa Polski.
    Poza tym nie jestem konstruktorem budowlanym i nie wolno mi udzielać
    wiążących rad co do konstrukcji domu.
    Musisz to przedyskutować z osobą, która będzie robić projekt tej przebudowy,
    bo na takią przebudowę zgodnie z prawem musisz mieć projekt.