  • Data: 2009-01-15 08:56:22
    Temat: Re: krzywe grzania w sterowniku pogodowym
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marex" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    news:gklnd4$oj6$1@inews.gazeta.pl...
    > Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    > Ja u siebie mam sterowanie pogodowe Viessmana(starszy już sterownik
    > Trimatic przy kotle Biferal).W instrukcji i w radach fachowców z firmy
    > wyraznie stoi, że praca pomp(y) obiegowej c.o. powinna być ustawiona w
    > opcji
    > praca non stop(mowa o Pompie, nie o kotle!!)z wyłaczeniem się dopiero gdy
    > temp.zewnętrzna osiągnie równowartą lub o 1oC wyzszą temperaturę od
    > ustawionej.Inaczej kocioł nie rozprowadzi zgromadzonego ciepła, a w
    > pomieszczeniu(-ach) nie będzie mozna osiągnąć takowej.Oczywiscie jest
> [...]

    To ja podam przykład praktyczny z mojego domu - październik, temperatury
    w ciągu dnia rzędu 5-10 stC, temperatura wewnątrz domu 21-23 st, okresowe
    palenie kominkiem w zupełności wystarcza do utrzymania komfortowej temp.
    wewnątrz domu (w miarę nowy dom ocieplony 12 cm wełny).
    Pewnej nocy temperatura zewn. spadła do +2st - no i VRC 420 uruchomił pompy
    i zrobił to MIMO WYŁĄCZONEGO TRYBU GRZANIA C.O. W KOTLE - czyli jedynym
    efektem
    pracy pomp jest ruch zimnej wody w rurkach i marnowanie prądu. Sterownik ma
    zaaplikowaną histerezę i nie wyłącza pomp przy osiągnięciu z powrotem +3st
    na
    zewnątrz ale w temperaturze zewn. znacznie wyższej (empirycznie
    zaobserwowałem,
    że jest to > +6 stC).

    Ogrzewanie CO włączyłem gdzieś w połowie listopada, czyli pompy bezsensownie
    pracowały prawie miesiąc. Podobną sytuację zapewne zaobserwuję pod koniec
    zimy
    (temperatury zewn pozwolą na wyłączenie ogrzewania CO, ale pompy będą
    pracować
    dalej). Czyli dwa miesiące pracy 2 pomp po powiedzmy 45W - pracy kompletnie
    bezsensownej. Jak na zewnątrz jest -10 stC, to niech te pompy sobie chodzą
    non-stop, pozwalając rurkom oddawać ciepło itd, ale jak jest +5 stC, a
    ogrzewanie
    jest OFF?

    W VRC 420 nie można ustawić niczego, co pozwoliłoby na wyłączenie tych pomp,
    bądź ustawienie ich wybiegu na określony czas (przynajmniej wg oficjalnej
    instrukcji użytkownika) - normalny HAL9000 z Odysei Kosmicznej - sterownik
    'wie lepiej' niż użytkownik, który go kupił/zamontował/powołał do życia.

    Janusz Pawlinka