  • Data: 2011-10-11 10:19:16
    Temat: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:j70u2a$5qh$1@inews.gazeta.pl...

    > marzec juz jest słoneczny a słonce wysoko i dlatego moze taki wynik
    > wychodzi. Zrobiłem symulację:
    > od grudnia do stycznia 10m2 przykladowego kolektora dało uzyski w
    > zależnosci od kąta:
    > 80stopni - 70,7kWh, 60stopni - 68,8 kWh, 45stopni - 58,3 kWh. Różnice w
    > procentach znaczne, w praktyce pomijalne bo i tak nieuzyteczne.

    Dlaczego nieużyteczne? Uzasadnij.

    > w okresie od początku pażdziernika do końca kwietnia:
    > 80stopni - 221kWh, 60stopni - 310kWh, 45stopni - 305kWh. Wnioski:
    > ustawienie bardzo pionowe nie przynosci spodziewanych zimowych korzysci.
    > Miedzy kątami 60 i 45, lepsze jest 60stopni ale różnica jest minimalna
    >
    > Ale przeciez energii potrzebujemy równiez latem - w czerwcu 60stopni na
    > nam 340kWh, a 45stopni 408kWh.

    Nie lękaj się. To i tak za dużo przy tej powierzchni kolektorów jak na twoje
    potrzeby.
    Moje zapotrzebowanie to około 350kWh miesięcznie.

    > Wychodzi na to ze 45stopni jest bardzo dobrym katem.

    Nie przy takiej powierzchni i nie, gdy chcesz mieć coś więcej w okresie
    przejściowym.

    Kiedyś podawałem fotki ze statystyk z kolektora za okres od początku jego
    użytkowania. Miesięczne, roczne, tygodniowe. Dzienne. Sterownik je tworzy
    codziennie.
    Wiesz dlaczego patrzę z przymrużeniem oka na to co podaje kolektorek? Bo nie
    zgadza mi się to z tymi statystykami.
    Przykład ze statystyk: Wrzesień 2011 ponad 400kWh a styczeń 2011 jeśli
    dobrze pamiętam miałem ponad 90kWh? Luty jeszcze więcej.
    Zeszłej zimy styczeń około 90kWh luty podobnie.

    Nie chce mi się kontynuować tematu i udowadniać coś, co już wiele razy
    przedstawiłem zamieszczanymi zrzutami ekranu ze sterownika. Wiem coś
    jeszcze czego nie uwzględnia program kolektorek. W zimie kolektory zbieraja
    sporo więcej promieniowania dzięki temu że wszechobecny śnieg je odbija i
    spora częśc trafia na absorber właśnie z odbicia. Tego program kolektorek
    nie uwzględnia. Nie jeden polarnik straciłby wzrok bez okularów, czapy
    lodowe i lodowce szybko by topniały w słońcu gdyby nie fakt że odbijają
    większą część promieniowania.

    Marek