    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: projekt wentylacji mechanicznej do krytyki
    Date: Wed, 11 Jul 2012 11:27:47 +0200

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" napisał w wiadomości grup

    > Ja raczej uważam ze po prostu sprzedawcy boją się straty dużej kasy , a
    > dokładnie zysków ..

    Podstawowa różnica między rurami flex a spiro to opory przepływu! W małym
    domu przy krótkich odległościach to mały problem, ale przy sporych odcinkach
    prostych robią się różnice. Większy opór -> większy wymagany spręż ->
    większa moc wentylatora -> większa głośność i pobór prądu.

    Statystyczny Kowalski nie rozumie co to opór przepływu i jak to wpływa na
    prędkość i wymagany spręż więc marketingowcy wymyślają inne argumenty jak
    np. łatwość czyszczenia - higieniczność zawsze się dobrze sprzedaje, a
    fizyka nie :-)

    Bardzo często spotykam instalacje łączone. Przy rekuperatorze i przy
    anemostatach rury flex a odcinki proste robione na rurach spiro. Pierwszy
    odcineg flex tłumi drgania, a ostatni przy nawiewniku tłumi hałas.

    Nie wiem, czy zrobienie całości z rur flex nie dałoby w efekcie cichszej
    instalacji mimo głośniejszego wentylatora. O ile mogę łatwo policzyć opory i
    wymagany spręż i dobrać wentylator, a mając jego kartę katalogową znam
    głośność o tyle nie mam danych odnośnie tłumienia dźwięków w rurach flex.

    Ps. Jeśli już jesteśmy przy hałasie. Dawno nie widziałem na grupie by ktoś
    polecał skrzynki rozprężne a ich stosowanie bardzo pomaga tłumić hałas
    wentylatora przenoszący się kanałami nawiewnymi. No i można zastosować wtedy
    jakieś ozdobne kratki a nie zwykłe anemostaty.

    Pozdrawiam
    Ergie