    From: zbigi <z...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: swiadectwa energetyczne a ekologia
    Date: Thu, 24 Dec 2009 22:18:02 +0100

    Andrzej Lawa pisze:

    > Dlatego nie podobał mi się Twój pomysł: niech wydobędą co jest, to
    > będzie wreszcie spokój, jak się skończy ;)

    Moj?! A idzze! :)

    > [ciach]

    > Nadal pozostaje problem paliwa i "spalin". Problem "spalin" można by
    > zmniejszyć, ale zaraz byłaby awantura, że pewnie bomby atomowe chcemy
    > produkować.

    Lepiej pasowaloby tutaj "popiol" ;)

    > Wiatraki mają dodatkowe ograniczenia wynikające z losowej dostępności w
    > czasie.

    To sie wlasnie zalicza do potencjalu.

    > Białe i z komina? Musi dym! ;->

    Male i grube to jest chlodnia kominowa! :P

    > Schizofrenia ;)

    Ano... :\

    > [ciach]
    >
    > Oj, jeszcze nie za sobą... Duża część zużycia to oświetlenie - a z uwagi
    > na koszt zakupu mało kto używa tych solidnych, jasnych lamp diodowych.
    > A to ma jakieś 4-5x mniejsze zużycie energii.

    Siem nie zgodze. To znaczy - zasadniczo, co do zrodel swiatla, masz moze
    i racje. Ale zysk z ograniczania energochlonnosci zrodel swiatla jest
    zjadany przez wprowadzanie coraz wiekszej ilosci innych urzadzen
    elektrycznych. Chocby nawet takiej klimatyzacji czy wentylacji
    mechanicznej (w zyciu "cywilnym").

    > [ciach]

    > Odkrywkowo? To nie będzie brunatny?

    Sposob wydobywania (odkrywkowy czy glebinowy) nie ma nic do przedmiotu
    wydobycia. Jedynym kryterium (no... najwazniejszym ekonomicznie) przy
    podejmowaniu decyzji o zastosowaniu danego sposobu jest stosunek
    grubosci pokladu surowca do grubosci nadkladu.
    W Polszcze mamy jedna kopalnie glebinowa wegla brunatnego i chyba zadnej
    kopalni odkrywkowej wegla kamiennego. Siarke wydobywano u nas na masowa
    skale wlasnie odkrywkowo. A takie kopalnie diamentow w Afryce OIDK sa
    zarowno glebinowe jak i odkrywkowe.

    > Swoją szosą kopalnie odkrywkowe to straszny wandalizm.

    Czy ja wiem? Faktem jest, ze zabieraja duza powierzchnie. Ale jak to sie
    ma do rozleglosci slynnych szkod gorniczych na Slasku na przyklad?
    No i odkrywka jest zdecydowanie bezpieczniejsza.
    --
    zbigi