  • Date: Fri, 25 Dec 2009 21:44:20 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: swiadectwa energetyczne a ekologia

    e-kran pisze:

    > Dyskusja tutaj toczy się w dobranym towarzystwie ludzi, których dochody są
    > jednak znacznie wyższe niż średnia krajowa. A twarde fakty są niestety takie,
    > że ok. 30% rodzin w Polsce żyje na granicy lub blisko granicy ubóstwa
    > socjalnego. Powiedzmy im, że LEDy zużywają 4-5 razy mniej energii. Czy rzucą
    > się tłumnie do sklepów elektrycznych, aby 4-5-krotnie obniżyć koszty
    > oświetlenia swojego mieszkania? Jednak nie, gdyż dla

    Poniekąd masz rację, ale wynika to m.in. z problemów z myśleniem
    perspektywicznym (ludziom łatwiej zaoszczędzić na czymś na krótką metę,
    nawet jeśli na dłuższą metę będzie to rozwiązanie dużo droższe) oraz z
    obiektywnymi problemami inwestycyjnymi (błędne koło typu: żeby
    zaoszczędzić na elektryczności, trzeba by zainwestować w lepsze
    oświetlenie, ale nie można zainwestować, bo rachunki za prąd są zbyt
    wysokie i nie ma z czego odłożyć).

    Z drugiej strony tego typu rodziny raczej nie przyczynią się do
    zwiększenia obciążenia energetycznego wymienionymi wcześniej bajerami
    typu klimatyzacja, bo ich zwyczajnie nie będzie na nie stać.

    Pamiętaj też, że oświetlenie można wymieniać po kawałku - rachunki za
    prąd będą spadać wolniej, ale w końcu zaczną.

    ATSD to pożyteczna byłaby inicjatywa rządowa/unijna jakby skredytować
    ludziom wymianę oświetlenia na diodowe...

    [ciach]

    > twardo trzymając absurdalnie wysokie ceny. No bo umówmy się: koszt wytworzenia
    > świetlówki energooszczędnej czy "żarówki" LED oscyluje zapewne około 5% jej
    > ceny końcowej. Pozostałe 95% ceny to "narzut" na tę odpowiedzialność za

    Nie wiem, jakie żarówki energooszczędne masz na myśli, ale jeśli chodzi
    po porządne oświetlenie na LEDach to niestety nie masz racji - koszt
    jest wysoki, bo LEDy dużej mocy i o właściwej barwie są jeszcze dość
    kosztowne w produkcji, a poza tym wymagają odpowiedniego układu
    zasilającego, który trzeba upchnąć w obudowie klasycznej żarówki.