    Date: Sun, 07 Apr 2013 15:13:07 +0200
    From: "M." <...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: termostaty grzejnikowe z piecem co gazowym

    W dniu 2013-04-07 12:20, uzytkownik pisze:
    > Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Skoro Cię stać to czemu nie.

    > Niby jakie miałyby być problemy?
    > Tu nie chodzi o problemy lecz zużycie gazu, a tego nie mogłeś zauważyć,
    > bo nie masz regulacji pogodowej.

    W jaki sposób? przecież głowica odcina dostęp wody, gdy osiągana jest
    zadana temperatura. Sterowanie pogodowe może najwyżej zwiększać lub
    zmniejszać temperaturę wody na kotle. Minimalnie spada sprawność wtedy,
    gdy jest ciepło na zewnątrz i nie ma sterowania pogodowego. Za to nie
    mam gwarancji, że instalator nie ustawiłby mi za wysokiej temperatury
    przy mrozach -20C (wtedy sprawność spada).

    > Zatrudnij instalatora, a nie pana Kazia co to "siem zna na fszystkim", a
    > instalacje robi w przerwach pomiędzy murowaniem, a gipsowaniem.

    To był instalator z pieczątką Viessmann. Bardziej fachowy nie mógł być.
    Jedyne co robił, to uruchamianie pieca.

    > Nie ma czegoś takiego jak "darmowe uruchomienie kotła".
    > Uruchomienia kotła dokonuje zawsze uprawniony serwisant i jest to usługa
    > płatna. Płaci się bezpośrednio serwisantowi lub jest wliczona w cenę
    > sprzedaży lub instalacji kotła.

    Pierwsze uruchomienie miałem w cenie kotła.

    > Nie ma czegoś takiego jak "sterowanie pogodowe wewnętrzne".
    > Myślę, że źle zrozumiałeś to co Ci powiedział instalator, którego
    > bezpodstawnie teraz nazywasz "idiotą".

    To był oczywiście skrót myślowy. Chodzi o czujnik zewnętrzny (pogodówka)
    i wewnętrzny (który zalecał mi instalator).

    > Ale powiem Ci, że wielu inwestorów jest dość mocno ograniczonych w
    > sprawach technicznych, a niektórzy z nich jak czegoś nie są w stanie

    Jak widać z opisu instalatorzy też są ograniczeni. I sam to
    potwierdzasz, że tamten taki był. Czyli dobrze się poznałem.

    > Kocioł gazowy instalował i uruchamiał elektryk, który układał przewody?

    Kocioł odpalał instalator z odpowiednią pieczątką. Pompy i piec nie
    miały kabli - sam je robił. Piec był gazowy (kondensat) więc w kwestii
    obsługi nie ma dużo do tłumaczenia. Podłogówka chodzi na zaworze
    mieszającym, więc nie da się jej sterować pogodowo (a na tym miałbym
    zapewne zysk na gazie - o czym wspomniałeś). Instalator był w pakiecie z
    ekipą hydraulików. Miałem zaplanowany czujnik zewnętrzny jednak
    instalator stwierdził, że nie warto i lepiej zainstalować radiowy w
    najzimniejszym pokoju. Hydraulicy wzięli 800zł za kotłownię instalator
    200zł za uruchomienie pieca (właściwie to za dojazd, bo formalnie
    uruchomienie było w cenie kotła - tak było napisane w karcie
    gwarancyjnej i nie mam powodu, by nie wierzyć producentowi). Nie
    zgłaszałem tego incydentu do Viessmanna. Machnąłem ręką na te 200zł. Jak
    się domyślasz poszło bez faktury. Facet robił jakieś przekręty ale nie
    będę o tym pisał, bo i po co. Od tej pory co roku do kotła wzywam
    lokalną firmę (autoryzowaną) do przeczyszczenia.

    To, co mógłbym próbować dzisiaj optymalizować, to temperatura wody na
    kotle sterowana pogodowo oraz zastąpienie zaworu mieszającego czymś
    inteligentnym (nie wiem, czy coś takiego jest). Jedną z optymalizacji
    jaką widzę, to wymiana pomp na energooszczędne (mam B) i ewentualnie
    mniejsze. Obecnie mam wodę ok. 40C, więc jak na kondensat nie jest źle
    ze sprawnością. Grzejniki są prawie cały czas odcięte, w domu jest
    odpowiednia temperatura, więc nie mam powodu do zwiększania.

    M.