    Date: Sun, 07 Apr 2013 16:33:43 +0200
    From: "M." <...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: termostaty grzejnikowe z piecem co gazowym

    W dniu 2013-04-07 15:39, Marek Dyjor pisze:

    > jak musiał podpinac instalacje automatyki, montować wtyczki itp to nie
    > było to uruchomienie kotła tylko dokończenie montażu kotłowni. To
    > wszytsko powinien teoretycznie zrobić instalator który montował kotłownie.
    >
    > Darmowe jest sprawdzenie podłączeń wykonanych przez instalatora,
    > włączenie kotła, zrobienie analizy analizatorem przygotowanie papierów
    > gwarancyjnych, za dojazd się już płaci.

    Nie przyszło mi do głowy, że hydraulicy montujący kotłownię powieszą
    tylko piec.

    > z tymi procentami to sprawa dyskusyjna :) ale faktem jest że wbudowana
    > pogodówka moduluje kocioł kontroluje temperaturę zasilania i powrotu
    > czego zwykle zewnętrzna automatyka nie potrafii. W 90% przypadków
    > automatyka zewnętrzna nie firmowa steruje nawet najlepszym kotłem w
    > trybie włącz wyłącz. Praktycznie tracimy wszystkie korzyści z posiadania
    > kotła kondesacyjnego, bo musimy mu ustawić z góry wysoką temperaturę
    > wyjsciową. Tak to można sterować zwykłym kotłem turbo czy atmosferycznym.

    Automatyka miała być zewnętrzna i firmowa. Dobrze, że jej nie mam, bo
    ustawiam piec na 40-45C i jest to całkowicie wystarczające przez
    większość sezonu grzewczego.

    > w sumie nie ma wielkiego sensu dawanie grubszych przewodów do podpięcia
    > małych pomp do kotła w domowej kotłowni. Zobacz sobie jakie tam masz
    > moce? 150W?

    Wiem, ale bezpiecznik jest 16A, więc do samego urządzenia końcowego
    mogłoby być to 2,5mm^2.

    OK. to już moje czepialstwo i złe nastawienie. :-)

    Gdybym miał pompy 150W, to bym je od razu wywalił na śmietnik. Mają po
    50W. Niestety piec też ma jakąś cholernie dużą pompę (a przepycha wodę
    tylko przez sprzęgło).

    W ogóle dla mnie jest to fascynujące. Kocioł kosztuje kilka tysięcy
    złotych. Elektronika jest teraz tania jak barszcz i mogłaby spokojnie
    optymalizować zużycie prądu przez elementy wewnętrzne. Tymczasem są tam
    jakieś badziewia typu włącz/wyłącz, pompa jak do parowozu i żre to
    strasznie dużo prądu. Fakt, że w odniesieniu do mocy kotła jest to
    malutki pobór mocy (mniej niż 1%) tym niemniej zupełnie niepotrzebnie
    tracony.

    M.