    From: "Dirko" <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: weekendowo o GMO dla niezdecydowanych
    Date: Sat, 16 Mar 2013 23:38:41 +0100

    Użytkownik "michalek" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:ki2ni7$s0d$1@mx1.internetia.pl...

    Hejka. Jakaż ta ludzka natura jest przewrotna

    > Według mnie GMO, to nie jest problem, że roślina jest dla nas szkodliwa.
    > Ale to, że zbyt łatwo się ją uprawia, na tyle łatwiej, że ta własnie
    > zmodyfikowana w krótkim czasie wyprze dotychczasowa i różnorodność
    > gatunkowa spada do blisko zera.
    > Na dodatek to ułatwienie w jej uprawie powoduje, że obszary pokrycia
    > jednolitym gatunkiem zaczynają sięgać nawet tysięcy hektarów.
    > A ujednorodnienie botaniczne środowiska tworzy zagrożenia
    A co my robimy na naszych działkach czy w naszych ogródkach? Ano totalną
    monokulturę. Jak trawniczek to bez jednego chwasta. Precz mniszki, babki,
    jaskry, stokrotki a nawet koniczynki. Jak na grządce buraczki to bez
    najmarniejszego chwaścika i podobnie z innymi warzywami. Ale w skali makro
    (czyli za płotem) jesteśmy zwolennikami bioróżnorodności. Czy odmiany GMO
    czy odmiany tradycyjne kiedy są uprawiane na ogromnych polach o powierzchni
    kilkuset hektarów nie są obojętne dla środowiska.

    > No i aspekty prawne. Jeżeli rolnik nie może (nie wolno mu w sensie
    > prawnym) zachować części zbioru (np. ziarna) na wysiew na następny
    > rok (pomijam chwilowo niepraktyczność dla plonu takiego rozwiązania)
    > to staje sie całkowicie uzależniony od dostawcy surowca GMO.

    Oczywiście, że rolnik może zachować część zbioru w celu wysiewu pod
    warunkiem, że odpali "dolę" właścicielowi odmiany (zwyczajne prawa
    autorskie). Nie jest też całkowicie uzależniony od dostawcy materiału
    siewnego odmiany GMO bowiem nikt mu nie broni zasiać odmianę tradycyjną lub
    inny gatunek roślin.

    > Jeśli na dodatek jego sąsiad (nie mający zamiaru uprawiać GMO tylko
    > klasyczne rośliny) u którego rozsiały się rośliny sąsiada GMO zostaje
    > pozywany do sądu przez korporację (np. Monsanto) o naruszanie prawa
    > to pozostaje mu koszotwna ugoda (i przejście na GMO) lub plajta.

    To jest oczywiście paradoks ukazujący meandry amerykańskiego prawa. U
    nas jest zakaz uprawy roślin GMO więc te problemy nie dotyczą naszych
    rolników.
    Pozdrawiam uprawowo Ja...cki