    Date: Fri, 19 Oct 2012 11:12:35 +0200
    From: Jacek <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Trwałość świetlówek energooszczędnych

    Pierwsze świetlówki energooszczędne miałem w 1997 roku, więc trochę się
    doświadczeń zgromadziło.
    Krótkie podsumowanie:
    Philipsy z 1997 świecą w większości do dziś, ale nie są jakoś nadmiernie
    eksploatowane (pralnia, suszarnia, piwnica). Wadą ich jest słabe światło
    i dość długi czas rozświetlania. Nowsze konstrukcje są pod tym względem
    lepsze.
    Świetlówki Osram wykazują średnią trwałość nieco ponad rok przy
    eksploatacji w pokojach i w przedpokoju (dość częste gaszenie i
    zaświecanie). Nawet reklamowana Osram Dulux o 8 letniej trwałości*
    (*=2,7 godz/dobę) zdechła po roku.
    Nauczyłem się trzymać paragony i nie wierzyć w zapewnienia o tej trwałości.
    Wniosek: trzymać paragony i reklamować w razie czego.
    Jacek

    PS
    nie, nie używam ściemniaczy, prąd mam sinusoidalny 230 V +/- 4,
    domownicy wiedzą, że świetlówkom szkodzi częste wyłączanie i załączanie