  • 11. Data: 2011-11-02 12:07:06
    Temat: Re: [OT] Re: UPS w kotłowni.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Kowal" <s...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:j8r2ug$j58$1@news.onet.pl...

    > Nie wiem, to pytam
    >
    > Czy dla silników potrzebny jest sinus czy zalecany?

    Dla niektórych wręcz niezbędny a dla niektórych zalecany. Jedna pompa będzie
    się grzała mocniej ale będzie ruszać i działać a inna tylko buuuuuu. Inna
    jeszcze się spali z przegrzania lub przebicia izolacji.
    Dużym jest napięcie izolacji. W jednych pompach izolacja uzwojenia jest
    dobra a w innych kiepska. Dla napięcia sinusoidalnego 230V napięcie
    szczytowe sinusa wynosi około 324V. Dla prostokątnego 230V z wypełnieniem
    50% napięcie szczytowe prostokąta wyniesie 460V czyli o 124V więcej niż przy
    sinusie. Takie podwyższone napięcie szybciej jest w stanie przebić i tak już
    rozgrzaną izolację silnika którego rozgrzewamy zmuszając do pracy
    prostokątem (pierydlion harmonicznych które tylko grzeją) i trwale to
    uszkodzi silnik. Dość dobrze radzą sobie z prostokątem silniki z własnym
    falownikiem (elektroniką). Posiadają prostownik napięcia sieci a za nim
    własny falownik. Jeżeli tylko napięcie elementów prostownika jest
    odpowiednio wysokie (najczęściej mają około 1000V) to falownik zrobi z tego
    ładne napięcie 3 fazowe odpowiednie dla uzwojemn silnika.

    Marek

  • 12. Data: 2011-11-02 22:57:36
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 02 Nov 2011 13:07:06 +0100, 4CX250 napisał(a):

> [...]
    > szczytowe sinusa wynosi około 324V. Dla prostokątnego 230V z
    > wypełnieniem 50% napięcie szczytowe prostokąta wyniesie 460V czyli o
    Już na pierwszy rzut oka się nie zgadzało mi i oto sprawdzam:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square#RMS_of
    _common_waveforms
    Z tego wynika,że dla takiego samego napięcia RMS p-p dla prostokąta jest
    mniejsze.

    > napięcie elementów prostownika jest odpowiednio wysokie (najczęściej
    > mają około 1000V)
    Dla zasilania 230V najszcęsciej siedzą 600tki.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 13. Data: 2011-11-03 12:32:41
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Jaroslaw Berezowski" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    _common_waveforms
    > Z tego wynika,że dla takiego samego napięcia RMS p-p dla prostokąta jest

    Co ci się nie zgadza? Chyba tylko to że trochę omylnie napisałem 50%
    wypełniony przebieg, a nie dopisałem iż tak naprawdę z UPSa który nie ma
    sinusa na wyjściu, na gnieździe wyjściowym 230V jest tak zwana
    aproksymowana sinusoida czyli produkt sinusoidalnopodobny.

    Czyli jak wepniesz oscyloskop pod UPSa bez pełnego sinusa to zobaczysz takie
    coś:
    _ _
    _ _| |_ _| |_
    |_| |_|

    Czyli 50% dodatnie napięcie, 50% zero napięcia, 50% ujemne napięcie itd.
    Napięcie skuteczne takiego przebiegu wynosi Urms=Vp/2
    Vp- napięcie szczytowe międzu 0V a +V lub 0V a -V

    (nie międzyszczytowe Vpp bo tu Vpp wynosi aż 920V)

    Po wyprostowaniu wygląda tak i ma wypełnienie 50%
    _ _
    _| |_| |_

    Napięcie skuteczne takiego przebiegu po wyprostowaniu jest takie samo jak
    jak przed wyprostowaniem.

    Więc jak widzisz co do napięć to pisałem tak jak jest faktycznie.

    > Dla zasilania 230V najszęsciej siedzą 600tki.

    A ja widywałem 1000V. W mojej Wilo Smart też jest 1000V.

    Marek

  • 14. Data: 2011-11-03 12:44:30
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Czyli 50% dodatnie napięcie, 50% zero napięcia, 50% ujemne napięcie itd.

    Z tego wszystkiego i pisania na kolanie w pośpiecju tez przejebałem z tym
    50%. Coś mi te procenty w głowie siedzą :)
    Ma być oczywiście tak :

    5ms 0V, 5ms +460V, 5ms 0V, 5ms -460V itd.

  • 15. Data: 2011-11-04 08:27:00
    Od: "Kowal" <s...@n...pl>

    Korzystając z okazji, iż są tu osoby mające jakies pojecie, mam jeszcze
    pytanie.
    Czy UPS z aproksymowana sinusoida nadaje się do zasilania zasilaczy
    impulsowych i transformatorowych?

  • 16. Data: 2011-11-04 10:16:10
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 04 Nov 2011 09:27:00 +0100, Kowal napisał(a):

    > Czy UPS z aproksymowana sinusoida nadaje sie do zasilania zasilaczy
    > impulsowych
    Bez PFC na pewno. Z PFC - zależy jak ten PFC zareaguje na odkształcony
    przebieg.

    > i transformatorowych?
    Grzeją się france.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 17. Data: 2011-11-04 10:17:32
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 03 Nov 2011 13:32:41 +0100, 4CX250 napisał(a):

> [...]
    > sinusa na wyjściu, na gnieździe wyjściowym 230V jest tak zwana
    > aproksymowana sinusoida czyli produkt sinusoidalnopodobny.
    Dla aproksymowanej sinusoidy relacja między amplitudą a wartością RMS
    jest taka sama jak dla sinusa. Różnią się oczywiście THD.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 18. Data: 2011-11-04 11:36:38
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Dla aproksymowanej sinusoidy relacja między amplitudą a wartością RMS
    > jest taka sama jak dla sinusa. Różnią się oczywiście THD.

    Dla aproksymowanej sinusoidy z UPSa Napięcie szczytowe zupełnie jest inne
    niż dla Sinusa i wzór na nią jest też inny niż dla Sinusa. Gdybyś chciał
    zauważyć to wzór Vp/SQRT(2) dotyczy czystego sinusa czyli bez THD.
    Samo to że po wyprostowaniu aproksymowanego sinusa uzyskujesz przebieg
    prostokątny o wypełnienieu 50%. Chcesz powiedzieć że wartośc skuteczna
    napięcia po wyprostowaniu a więc i wzór są inne? Pomijając oczywiście straty
    na prostowniku.

    Marek

  • 19. Data: 2011-11-04 18:38:41
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 03-11-2011 o 13:32:41 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Więc jak widzisz co do napięć to pisałem tak jak jest faktycznie.

    > A ja widywałem 1000V. W mojej Wilo Smart też jest 1000V.

    Marku popatrz na tą symulację którą ci przgotowałem i nie bładź :)
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/90d57b473ce421ac
    .html
    Przy tym samym RMS czyli 230V +-1V napięcia międzyszczytowe
    dla prostokąta to 462V a dla sinusa 650V :)
    Nawet jak będzie odstęp pomiędzy prostokatami (a być musi) który powiększy
    nap szczytowe
    to jest on niewielki rzędu 2-5uS, to nadal nap sinusa będzie znaaacznie
    wieksze od prostokąta.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 20. Data: 2011-11-04 18:42:47
    Temat: Re: [OT] Re: UPS w kot?owni.
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 04-11-2011 o 09:27:00 Kowal <s...@n...pl> napisał(a):

    > Korzystaj?c z okazji, i? s? tu osoby maj?ce jakies pojecie, mam jeszcze
    > pytanie.
    > Czy UPS z aproksymowana sinusoida nadaje sie do zasilania zasilaczy
    > impulsowych i transformatorowych?
    Tylko impulsowych, a najlepiej kupić używkę APC która daje prawdziwy sinus
    i nie ma
    problemów wogóle.
    --
    Pozdr