  • 181. Data: 2010-02-28 22:52:45
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
    news:hmekfb$tio$1@news.interia.pl...
    > Solar w kazdym momencie bedzie lepszym odbiornikiem ciepla niz okno w
    > domu.

    Kolejny prawdziwek :-) Skąd wam sie biora takie pomysły? Rozwaznie
    temperature a dystrybucje ciepła. Solar jaką moze miec sprawność? 30%, 50%??
    A okno ma z 95, w koncu cos z tego swiatła wpadającego sie odbije i
    wypromieniuje na zewnątrz... A to ze w wnętrzu nie robia sie wysokie
    temperatury? Trosze wiecej jest tam materiału do nagrzania, tak?

    No , gdyby szyby były jakies dziwne i zatrzymywały promieniowanie słoneczne
    to moze solary byłby lepsze. Tylko okien z takimi szybami nie ma.

    b.

  • 182. Data: 2010-02-28 23:04:39
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 28 Lut, 23:15, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    > 1. Skoro solar ma wieksze straty od parapetu to jak myslisz, jakim cudem ma
    > wyzsza temperature?

    Bo:

    1. Cala energia w solarze skupiana jest na bardzo malej powierzchni w
    stosunku do powierzchni np. parapetu. Sam pisales, ze w samym solarze
    masz tylko 1,3l glikolu. Caly czas mylisz temperature z energia.
    Gdybys mial tam 2,6l glikolu - to przy identycznych warunkach
    pogodowych solar przyjalby dokladnie taka sama ilosc energii, mimo, ze
    temperatura w nim bylaby dwa razy nizsza!

    2. Energia z parapetu odrazu jest rozpraszana do srodka domu, bo nic
    tej energii nie ogranicza (izolator - w solarze proznia).

    Popatrz na to inaczej -> w lecie na parapet pada slonce, parapet np.
    ma 50 st C. Teraz wez soczewke i skup promienie w jednym punkcie. Co
    sie stanie wiadomo - w tym punkcie wzrosnie kilkukrotnie temperatura i
    prawdopodobnie wypalisz sobie parapet (jak nie jest z kamienia;-)
    Wedlug Twojego rozumowania to jest niemozliwe, bo przeciez slonce
    dawalo tylko 50stC, a tu nagle zrobilo sie 200st C :) Wszystko zalezy
    od powierzchni i materialu na ktory pada promieniowanie.

    Wyobraz sobie teraz - pochmurny dzien, wydawalo by sie bez slonca.
    Biezesz duuuuuza soczewke srednicy kilku metrow. Bedzie, czy nie
    bedzie w srodku "goraco" ? :)

    Jeszcze jedno doswiadczenie. Biezesz szklanke wody i stawiasz ja na
    zewnatrz przy -20st C i skupiasz na niej soczewka promieniowanie. Woda
    zwieksza swoja temperature. Teraz to samo robisz ale ze szklanka
    umieszczona na parapecie wewnatrz domu gdzie panuje +20st C. Wedlug
    Ciebie nie ma znaczenia temperatura otoczenia wiec woda powinna
    zwiekszyc temperature w takim samym czasie o taka sama wartosc :)
    Zwiekszy czy nie ? :D

    Ze szklanka polozona na zewnatrz dojdzie w koncu do zrownowazenia
    energii - tj. tyle samo energii bedzie dostarczane, co rozpraszane
    (przez konwekcje, poprostu przez scianki szklanki na zewnatrz) i
    ustali sie jakastam stala temperatura. Jezeli szklanka bedzie w domu -
    tez dojdzie do takiego stanu, tyle ze temperatura bedzie znacznie
    wyzsza! Mozesz dobrac tak soczewke, zeby w szklance na zewnatrz bylo
    np. 15 st C. Z identyczna soczewka w srodku i przy identycznych
    warunkach - w srodku w szklance bedzie wyzsza temperatura! A wedlug
    Ciebie "15stC" to za malo zeby energie wykorzystac w domu :)

    Energia to nie temperatura! Caly czas to mylisz. Mysl o energii jako o
    kWh, a nie o temperaturze i przekonasz sie, ze uzyski z solara nie
    maja nic wspolnego z uzyskami energii przez szyby w bilansie cieplnym
    domu :)

    > Balem sie wlasnie dzielenia wlosa na czworo z pobocznego przykladu.
    > Poczatkiem dyskusji byly zyski z okien zima. Teraz bedziemy liczyc solary.

    Bo to Ty porownales energie sloneczka padajaca przez okna to zyskow w
    solarach :) Jednego i drugiego nie da sie porownac.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 183. Data: 2010-02-28 23:37:17
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Kolejny prawdziwek :-)

    Kolejny wychowany inaczej.

    >Skąd wam sie biora takie pomysły? Rozwaznie temperature a dystrybucje
    >ciepła. Solar jaką moze miec sprawność? 30%, 50%??

    Optyczna 80 - 85%.

    > A okno ma z 95, w koncu cos z tego swiatła wpadającego sie odbije i
    > wypromieniuje na zewnątrz... A to ze w wnętrzu nie robia sie wysokie
    > temperatury? Trosze wiecej jest tam materiału do nagrzania, tak?

    Tak.
    Poloz parapet wielkosci kolektora na dachu i sprawdz do jakiej temp. sie
    nagrzeje w pochmurny dzien.

    > No , gdyby szyby były jakies dziwne i zatrzymywały promieniowanie
    > słoneczne to moze solary byłby lepsze. Tylko okien z takimi szybami nie
    > ma.

    I szklarni z temperatura 200C wewnatrz.

    Pozdro.. TK

  • 184. Data: 2010-02-28 23:40:48
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > Do tego dochodzi tylko i wylacznie pompa -> w moim wypadku bedize to
    > pompa C9 za ok 16k pln brutto. Ma juz pompy obiegowe wiec tylko
    > laczysz do niej wczesniej wykonane dolne zrodlo. Podlogowki nie licze
    > bo nie ma znaczenia, czy podepniesz do niej piec gazowy, czy pompe
    > ciepla. Co Ci jeszcze mam wyliczyc - koszt transportu pompy i
    > postawienia flaszki sasiadowi za pomoc we wniesieniu ? ;-) Czy koszt
    > energii zuzytej przez wiertarke (i jej koszt eksploatacyjny) na
    > wywiercenie dziury w scianie na zew. czujnik temperatury ? Nie ma juz
    > innych kosztow. To cala inwestycja :)

    No dobra, glikol i pompa do prob.

    Pozdro.. TK

  • 185. Data: 2010-03-01 00:00:59
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 28 Feb 2010 22:10:41 +0100, Maniek4 napisał(a):

    > Solar w kazdym momencie bedzie lepszym odbiornikiem ciepla niz okno w domu.
    > Nie wierzysz to sprawdz, czy parapet pod oknem jest w stanie rozgrzac sie w
    > sloneczny dzien do temperatury kolektora chocby w tym linku:

    Ekhm. Parapet jest biały, więc odbija większość padającego światła. Zsumuj
    zmianę temperatury parapetu i wszystkiego we wnętrzu, na co padło światło
    odbite. Albo pomaluj go na czarno.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 186. Data: 2010-03-01 00:02:55
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 1 Mar 2010 01:00:59 +0100, Borys Pogoreło napisał(a):

    > Ekhm. Parapet jest biały, więc odbija większość padającego światła. Zsumuj
    > zmianę temperatury parapetu i wszystkiego we wnętrzu, na co padło światło
    > odbite. Albo pomaluj go na czarno.

    Oczywiście nie zmianę temperatury, tylko ilość energii, która doprowadziła
    do tej zmiany.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 187. Data: 2010-03-01 00:28:03
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Mar, 00:37, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    > Optyczna 80 - 85%.

    Co z tego, ze zlapie 85% promieniowania ze slonca, jak wiekszosc tej
    energii w zimie straci na zewnatrz, nim wystapi potrzebna roznica
    temp. zeby wlaczyc pompke :)

    > Tak.
    > Poloz parapet wielkosci kolektora na dachu i sprawdz do jakiej temp. sie
    > nagrzeje w pochmurny dzien.

    Nie nagrzeje sie, bo odrazu go wiaterek przedmucha i cala uzyskana
    energia "pojdzie w swiat" :) Co nie znaczy, ze energii nie uzyska.
    Powtorze.. Gdyby w zimie na ziemie nie docieralo cieplo z
    promieniowania sloneczka to mielibysmy epoke lodowcowa ;-)

    > I szklarni z temperatura 200C wewnatrz.

    Bo w szklarni nie ma elementow ktore moglyby zakumulowac to cieplo.
    Pozatym raczej w szklarni nikt nie stosuje np. pakietow trzyszybowych
    tylko zwykle szyby, ktore nie maja zadnego oporu cieplnego :) Takze
    temperatura jest prawie caly czas rowna temperaturze zewnetrznej, mimo
    ze wpada tam duzo energii z promieniowania. Gdyby nie wpadala.. To po
    co calosc budowana bylaby z szyb ? ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 188. Data: 2010-03-01 00:50:41
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > 1. Cala energia w solarze skupiana jest na bardzo malej powierzchni w
    > stosunku do powierzchni np. parapetu.

    Ilosc docierajacej energii do powierzchni w obu wypadkach jest taka sama.

    > Sam pisales, ze w samym solarze
    > masz tylko 1,3l glikolu. Caly czas mylisz temperature z energia.

    Nie myle, zastanawiam sie, jakie sa mozliwe temperatury do uzyskania zima w
    dedykowanych rozwiazaniach i porownuje sobie do tego co kazdy moze
    zaobserwowac. Rozumiem co masz na mysli, ale jezeli ten malopojemny solar
    dobrze izolowany z wzglednie malymi stratami na zewnatrz moze rozgrzac sie
    do 10 - 20C zima bez przeplywu glikolu, czyli jest to jego maksymalna do
    uzyskania temp. to uwazasz, ze taki uzysk ma znaczenie w domu?

> [...]
    > dawalo tylko 50stC, a tu nagle zrobilo sie 200st C :) Wszystko zalezy
    > od powierzchni i materialu na ktory pada promieniowanie.

    Kolektory nie maja soczewki. To taka sama powierzchnia jak okno tylko z
    innych materialow w srodku. Nawet jezeli przyjmiemy Twoj tok rozumowania to
    bedzie tylko gorzej. Kolektor moze uzyskac znacznie wyzsze temp. niz
    parapet. Skoro tak, to energia trafiajaca przez okno bylaby jeszcze mniejsza
    w stosunku do kolektora (choc nie jest). Dla czego zatem uwazasz, ze jest
    ona znaczaca w bilansie?
    Ale zeby nie bylo tak na chlopski rozum:
    http://www.sunergy.pl/energia-sloneczna.html
    energia rozproszonego swiatla slonecznego zima to 0,4kWh/m^2. Duzo to?
    Porownaj jeszcze do kata padania, sprawnoscia optyczna i skoryguj parapet i
    posadzke.

> [...]
    > Ciebie nie ma znaczenia temperatura otoczenia wiec woda powinna
    > zwiekszyc temperature w takim samym czasie o taka sama wartosc :)

    Nie ma takiego znaczenia dla kolektora prozniowego. Tylko o to mi chodzilo.

> [...]
    > kWh, a nie o temperaturze i przekonasz sie, ze uzyski z solara nie
    > maja nic wspolnego z uzyskami energii przez szyby w bilansie cieplnym

    Zgadza sie, ale uzycie temp. na chlopski ruzum bylo celowe, pisalem o tym
    wczesniej.

    > Bo to Ty porownales energie sloneczka padajaca przez okna to zyskow w
    > solarach :) Jednego i drugiego nie da sie porownac.

    Dla zobrazowania moim zdaniem da sie. :-)

    Swoja droga bardzo podoba mi sie polozenie Twojego domu. Lubie gory i widok
    zbocza z jednej strony to super rzecz. Ale zdaje sie przyspozylo Ci to
    troche problemow ze splywajaca woda. :-)

    Pozdro.. TK

  • 189. Data: 2010-03-01 01:07:31
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    >Co z tego, ze zlapie 85% promieniowania ze slonca, jak wiekszosc tej
    >energii w zimie straci na zewnatrz, nim wystapi potrzebna roznica
    >temp. zeby wlaczyc pompke :)

    No niestety tak bywa. :-)
    To jest sprawnosc optyczna, chwilowa sie wylicza uwzgledniajac pare
    czynnikow a z uwagi na zmieniajaca sie roznice temp. jest bardzo zmienna i
    jak nie trudno sie domyslic mniejsza. Ale powiem Ci cos, zima przy -20 solar
    w pochmurny dzien osiagal jakies tam wartosci powyzej zera. Mniejsza jakie
    bo i tak za male. :-) Gradient to dwadziescia cos C. Gdyby straty o ktorych
    piszesz mialy az takie znaczenie, to teraz przy +4C nie osiagalby powiedzmy
    60C.

    >Nie nagrzeje sie, bo odrazu go wiaterek przedmucha i cala uzyskana
    >energia "pojdzie w swiat" :) Co nie znaczy, ze energii nie uzyska.

    Uzyska a jakze. Jaka sprawnosc optyczna ma parapet? :-))

    >Powtorze.. Gdyby w zimie na ziemie nie docieralo cieplo z
    >promieniowania sloneczka to mielibysmy epoke lodowcowa ;-)

    Gdzies wczesniej pisalem o mrozie i topniejacym sniegu, wiec temu nie
    zaprzeczam...

    > I szklarni z temperatura 200C wewnatrz.

    >Bo w szklarni nie ma elementow ktore moglyby zakumulowac to cieplo.

    Bo szklarnia to nie czarny absorber, do tego ustawiony pod odpowiednim katem
    i nie potrafi przyjac tyle ciepla.

    >Pozatym raczej w szklarni nikt nie stosuje np. pakietow trzyszybowych

    W solarach tez.

> [...]
    >temperatura jest prawie caly czas rowna temperaturze zewnetrznej, mimo
    >ze wpada tam duzo energii z promieniowania. Gdyby nie wpadala.. To po

    Dobra, co tam 200C. Niech przy ciemnym gruncie osiagnie chociaz temperature
    gotujacych sie glizd. Ni chu chu. :-)

    Pozdro.. TK

  • 190. Data: 2010-03-01 01:07:33
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 1 Mar, 00:37, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    > Poloz parapet wielkosci kolektora na dachu i sprawdz do jakiej temp. sie
    > nagrzeje w pochmurny dzien.

    O, znalazlem tabelke:

    http://www.ho.haslo.pl/images/article/2002/11/1108/1
    .gif

    To jest promieniowanie w wielkopolsce. W najgorszym miesiacu - grudniu
    - na kazdy 1cm2 dociera 4,7 kJ / cm2. Powierzchnia moich okien od
    strony poludniowej to 28m2, czyli 280000cm2, czyli = 1,31GJ, tj.
    363kWh ! W styczniu juz 6,7 kJ / cm2 czyli juz 520kWh, a w lutym 11,8
    kJ / cm2 czyli 900kWh. W tabelce widac ze szyby (tudziez folia?)
    przepuszcza 70% tego promieniowania i praktycznie calosc z tego co
    przez szybe/folie przejdzie jest absorbowana przez rosliny tam
    rosnace.

    Dla porownania - wedlug OZC w sezonie grzewczym zyski od slonca =
    2873kWh. Wszystko sie zgadza (uwzgledniajac fakt, ze do szklarni wpada
    jednak wiecej promieniowania z kazdej strony i dodajac promieniowanie
    odbite od szyby, ktora to przepusci pewnie w okolicy 60%).

    Jak widzisz - to promieniowanie JEST i to w duzych wartosciach :)
    Jeszcze wiele lat i badan minie zanim solary beda ja potrafily
    zuzytkowac ;-) Ale domek ja chlonie bez zadnych problemow.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.