  • 171. Data: 2010-02-28 16:07:45
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Lut, 09:05, M <M...@w...pl> wrote:

    > W takim razie niefortunne zdjęcia :-)

    Oj caly album tam jest, mozna znalezc bez problemu zupelnie inne :)
    Np. takie:

    http://szyna.civ.pl/mila.jpg

    > A tak swoją drogą jeśli tak, to wybrałeś północny stok na budowę domu -
    > trzeba było budować na południowym.

    Jakbym mial na dzialce oba to na pewno wybralbym poludniowy ;-))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 172. Data: 2010-02-28 16:18:36
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Lut, 12:18, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > E, to slabo pomyslales: rowerek i dynamo w piwnicy - to dopiero byloby za
    > darmo.

    No chyba Ty slabo pomyslales! Energia produkowana przez czlowieka jest
    chyba najdrozsza z mi znanych - chyba ze zarlbym tania karme dla psow
    z tesco ;-)

    > Ale mozesz konkretnie podac koncowa kwote?

    Pewnie:

    2k pln dla koparkowego, 500 mb rury PE32 = 1,5k pln, rozdzielacz z
    ksztaltek PE ok 200 pln. Polecam studzienke na zewnatrz, wiec dochodza
    dwa kregi po 100 pln plus pokrywa 50 pln = 250 pln i (w moim
    przypadku) ok 80mb rury fi40 jako "transport" = 320 pln. SUMA: 4270
    pln. Dodajmy troche piasku i cementu do ustabilizowania studzienki i
    plyte styropianu grubosci 20-30cm na gore studzienki i mamy 4300 pln.
    No, jeszcze metr rury kanalizacyjnej i puszke pianki do przejscia
    przez sciane. Plus browar do oblania polozonej instalacji = 4,5k pln.

    > 2kpln na sezon - a ile zainwestowal w nia i jaka ma temperature w domu?

    70k pln. Ale on w '98 byl poslem i z kasa sie nie liczyl :D
    Temperatura normalna - 21-22 st C. Nie oszczedza (bo i po co jak sie
    ma tanie zrodlo ogrzewania ?:) Pamietajmy, ze to bylo 12 lat temu i
    pompy w polsce byly drogimi nowosciami. Dlatego czytajac, jak ktos
    pisze o instalacji pompy ciepla w dzisiejszych czasach za 80k pln to
    mnie poprostu skreca ;-) Mity, legendy, albo ktos kogos ostrzygl z
    kasy jak owieczke :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 173. Data: 2010-02-28 18:54:27
    Temat: Re: Warto wchodzić w pompe ciepła?
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Widujesz dęby na posesesjach/ działkach budowlanych? Ale gwoli scisłości
    > orzech włoski też ma korzen palowy chyba.

    Orzech ma na pewno palowy.
    mam działkę 3000 metrów, na co njamniej 1000 chcę posadzić mini las i łąkę
    kwietną. Nie chce mi się kosić :))

    MS

  • 174. Data: 2010-02-28 21:10:41
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    > No jak to nie widzisz.. Zeby odzyskac energie od solara - musi sie
    > "uzbierac" odpowiednia ilosc energii w samym solarze, zeby powstala
    > roznica temperatur, bez ktorej uzyskanego ciepla nie
    > przetransportujesz do systemu grzewczego.

    Solar w kazdym momencie bedzie lepszym odbiornikiem ciepla niz okno w domu.
    Nie wierzysz to sprawdz, czy parapet pod oknem jest w stanie rozgrzac sie w
    sloneczny dzien do temperatury kolektora chocby w tym linku:
    http://www.solver.katowice.pl/
    Pracujaca pompa nie jest tu bez znaczenia.

    > Pozatym dookola solara masz
    > -20 st C :) Powiesz, ze dookola domu tez.. Tyle, ze energia ktora
    > wpada w solar nie jest wykorzystywana dopoki nie bedzie jej tyle, ze
    > oplaci sie transportowac.

    Oplaci sie zawsze jezeli tylko kolektor w moim przypadku osiagnie nastawiona
    roznice 5C miedzy temp. kolektora a temp. przy dolnej wezownicy. Ale ja nie
    o tym. Pisze o mozliwych do uzyskania temp. w ciagu dnia slonecznego w
    sezonie grzewczym i temp. kiedy slonce nie grzeje, pompa nie pracuje a temp.
    kolektora to temp. maksymalna do uzyskania w ogole. Przyjmuje, ze nic poki
    co nie jest w stanie rozgrzac sie bardziej od slonca jak kolektor sloneczny.
    Czy grzalo w listopadzie, grudniu, styczniu i lutym juz pisalem. Cztery
    najwazniejsze miesiace w roku do ogrzania a slonca jak na lekarstwo. Co ma
    grzac jak w kolko chmury i slonce daleko? Na solarze w dzien pelnego
    zachmurzenia ostatnimi dniami mam nawet 30C przy pracujacej pompie, przeciez
    nie czujesz nawet takiej temp. stojac przy oknie.

    > W czasie kiedy sie ta energia w solarze
    > zbiera, caly czas ucieka na zewnatrz.. I jak slusznie zauwazyles - w
    > niektore dni nie ma wogole zadnego uzysku. Dlaczego? Nie dlatego, ze
    > zadna energia do solara nie wpadla,

    A wlasnie dla tego. Jak do solara nie wpadla to skad ma sie wziac w oknie
    domu? Co Ci po mozliwej do uzyskania temperaturze na kolektorze -10C jak na
    dworzu -20 i brak slonca? Co Ci nawet po +10C jak w domu +20? Ja nie pisze o
    uzyskiwanej energii, a o max. temperaturze kolektora na dachu a to podobno
    super absorber nie jakies tam okno i dywan na podlodze. Z takich temp.
    energii uzytecznej w tym przypadku nie bedzie.

    > a dlatego, ze to co wpadlo zostalo
    > odebrane przez chlodne powietrze na zewnatrz i nie wytworzyla sie
    > odpowiednia roznica temperatur :) Poprostu sprawnosc solara jest mala,

    To kolektor prozniowy, straty sa minimalne.

    > straty na zewnatrz duze. A to, co wpadnie do domku, liczy sie w 100% w
    > bilansie cieplnym :)

    Etam. Kolektor przyjmijmy plaski, ten podobno z wiekszymi stratami.
    http://www.roth-polska.com/files/Kolektor_plaski_Hel
    iostar_218_informacja_techniczna(1).pdf
    Pojemnosc wodna to niecale 1,3 litra przy powierzchni czynnej absorbera
    blisko 2m^2. Taki kolektor zima moze orientacyjnie ogrzac te 1,3 litra
    glikolu jaki sie w nim znajduje do temperatur jakie pisalem wyzej, tak
    przyjmijmy w uproszczeniu. Temperatura kolektora to temp. znajdujacego sie w
    nim glikolu przy niepracujacej pompie. Sadzisz, ze to duzo i ze przeklada
    sie to na zyski w domu? Oczywiscie jak bedzie slonce to bilans sie poprawi,
    ale gdzie ono jest i do tego nie dluzej jak 5 godzin? Dopiero w lutym
    zauwazylem docierajace wieksze promieniowanie do kolektora w pochmurne dni.
    Na dzis bez wiekszego problemu kolektor nagrzewa przeplywajacy glikol
    1,2L/min do temp. blisko 30C. Dopiero teraz mozemy mowic o energii. Temp. na
    zewnatrz nie ma az tak duzego znaczenia. A to w dalszym ciagu kolektor,
    parapet przy oknie ma temp. otoczenia.

    > O, teraz piszesz z sensem. Slonce daje energie nawet przy totalnie
    > zachmurzonym niebie. Gdyby chmurki pochlanialy w calosci
    > promieniowanie - mielibysmy przez wiekszosc zimy dluuga noc :-)

    Ile z tej energii zachmurzonego nieba wykorzysta dom przez okna od poludnia?
    Jaki jest kat padania na powierzchnie wewnatrz? Meble i podlogi pokryte masz
    absorberem?

    > Zupelnie zle na to patrzysz! A gdyby na dworze w tym samym czasie nie
    > bylo -20st C, tylko +20st C i panowaly takie same warunki pogodowe ->
    > to ile wedlug Ciebie pokazywalby czujnik temp. w solarze? :) Moim
    > zdaniem (bez liczenia strat etc) - 59st C :) Patrzysz zle na energie.

    To jest temp. kolektora, energia bedzie wtedy jak wlaczymy pompe i temp.
    kolektora nadal bedzie wyzsza od glikolu na wejsciu. Im zimniejsze wejscie
    tym nizsza temp. kolektora. Problem polega na tym, ze zima kolektor nie
    rozgrzewal sie nawet do 20C i pompa sie nie wlaczala. To zadne zyski dla
    domu.

    > Podgrzanie czynnika w solarze z -20st do +19st C to X kWh energii.
    > Tyle energii mialbys w domu wiecej gdybys w miejscu solara mial
    > okna :) Slonce nie daje +19st C, slonce daje energie, a temperatura
    > zalezy od wielu innych czynnikow (temperatura poczatkowa, gestosc,
    > kubatura i tak dalej). I tak w szkieletorze moze podgrzalbys wnetrze o
    > 5st C, a w ciezkim murowanym domu o 1st C.

    Przy pracujacej pompie nie mamy do czynienia z poczatkowa temp. -20C, bo
    glikol wplywajacy do kolektora ma temp. dolnej wezownicy, czyli powiedzmy
    +10C w najgorszym wypadku. Bez przeplywu kolektor moze osiagnac w zimowy
    sloneczny dzien i 80C, ale po wlaczeniu pompy robi sie powiedzmy te 20.
    Roznica temp. 10K i nie bedzie to 10kWh.
    Tylko widzisz, ja celowo pisze o temperaturach. Jezeli temp. "stojacego"
    kolektora wynosi 20C to jaki to zysk dla domu jak temp. wewnatrz wynosi tez
    20C? Moc rowna sie zero. Zysk moze jakis byc przy scianach jednowarstwowych,
    przy ocieplonych pomijalny.

    > Ale ten czas wynika tylko i wylacznie ze zbyt duzych strat do
    > otoczenia przez ten solar.

    No jak strat przez solar? To wschod i zachod slonca. W nocy przeciez slonca
    nie ma. :-)

    > Jak slonce wpada do domu to cala energia w
    > nim juz zostaje.

    Ta energia musi miec moc a nie ma.

    > A przy okazji - wczoraj rozmawialem ze znajomym ktory ma firme
    > wykonujaca dachy -> byl ostatnio na szkoleniu gdzies u jakiegos
    > niemieckiego producenta dachowek i z ciekawostek - pomacal sobie juz
    > produkowane "dachowki - solary" - laczy sie je jedna z druga jakims
    > specjalnym wezykiem i w ten sposob mamy "solara" powierzchni
    > ~200m2 :-) Cena materialu na dach 200m2 -> ok 120 tys pln.

    :-DDD
    120tys. :-)

    Szkoda, ze nie wiedzialem wczesniej... Dachu mam 400m, chyba ze tylko od
    poludnia walnac... :-)

    Pozdro.. TK

  • 175. Data: 2010-02-28 21:13:41
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > pisze o instalacji pompy ciepla w dzisiejszych czasach za 80k pln to
    > mnie poprostu skreca ;-) Mity, legendy, albo ktos kogos ostrzygl z

    W zeszlym roku rozmawialem ze znajomym montujacym takie rzeczy, glownie w
    Warszawie. Tam kroja dalej po 70 tys. Obawiam sie, ze to nadal obowiazujaca
    cena.

    Pozdro.. TK

  • 176. Data: 2010-02-28 21:40:57
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    .googlegroups.com...
    On 27 Lut, 09:05, M <M...@w...pl> wrote:

    > W takim razie niefortunne zdjęcia :-)

    Oj caly album tam jest, mozna znalezc bez problemu zupelnie inne :)
    Np. takie:

    http://szyna.civ.pl/mila.jpg

    Obejzalem sobie to zdjecie i czy aby jak na uzytkowe, zemieszkiwane poddasze
    troche nie deficyt okien dachowych?

    Pozdro.. TK

  • 177. Data: 2010-02-28 22:01:44
    Od: M <M...@w...pl>

    Maniek4 pisze:

    > Solar w kazdym momencie bedzie lepszym odbiornikiem ciepla niz okno w domu.
    > Nie wierzysz to sprawdz, czy parapet pod oknem jest w stanie rozgrzac sie w
    > sloneczny dzien do temperatury kolektora chocby w tym linku:

    Hmm. A jakiś argument? Bo patrząc na bilans energetyczny wychodzi mi
    odwrotnie (chyba, że szyby więcej zatrzymują niż szkło od solara).

    W bilansie masz

    1. (+) energia słoneczna - taka sama w obu przypadkach
    2. (-) straty na promieniowanie (~T^4) - im wyższa temperatura tym
    większe - solar ma większe
    3. (-) konwekcja, etc - takie same; energia od parapetu jest odbierana
    stale (przez środek domu, czyli to samo, co po jakimś czasie woda z solara)

    ???

    M.

  • 178. Data: 2010-02-28 22:02:45
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    d.googlegroups.com...

    > No chyba Ty slabo pomyslales! Energia produkowana przez czlowieka jest
    > chyba najdrozsza z mi znanych - chyba ze zarlbym tania karme dla psow
    > z tesco ;-)

    A jak mocno pomyslal ten ktory napisal slowa: "Ja mam robocizne za darmo"?

> [...]
    > No, jeszcze metr rury kanalizacyjnej i puszke pianki do przejscia
    > przez sciane. Plus browar do oblania polozonej instalacji = 4,5k pln.

    Ale po co mi te szczegoly, dajze koncowa kwote - CALOSCI INNWESTYCJI pt.
    pompa cieplna. Jedna liczba - raczej wieksza niz 4,5kpln.

    > 70k pln.

    Acha.

  • 179. Data: 2010-02-28 22:15:19
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 3. (-) konwekcja, etc - takie same; energia od parapetu jest odbierana
    > stale (przez środek domu, czyli to samo, co po jakimś czasie woda z

    1. Skoro solar ma wieksze straty od parapetu to jak myslisz, jakim cudem ma
    wyzsza temperature?
    2. Solar w linku ma temp. zwykle z pracujaca pompa calego obiegu. Nie wiemy
    dokladnie do jakiej rozgrzalby sie gdyby pompa byla wylaczona. Jezeli pompa
    pracuje to energia odbierana jest na biezaco, a parapet nie ma 30C w
    pochmurny dzien.

    Pozdro.. TK

    PS
    Balem sie wlasnie dzielenia wlosa na czworo z pobocznego przykladu.
    Poczatkiem dyskusji byly zyski z okien zima. Teraz bedziemy liczyc solary.

  • 180. Data: 2010-02-28 22:46:37
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 28 Lut, 23:02, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > A jak mocno pomyslal ten ktory napisal slowa: "Ja mam robocizne za darmo"?

    No dobra, bede w przyszlosci pisal, ze "za dwa bochenki chleba i
    czekolade", a nie za darmo ;-) Do prac budowlanych nie trzeba jednak
    tyle energii, co do ogrzania domu :)

    [...]
    > Ale po co mi te szczegoly, dajze koncowa kwote - CALOSCI INNWESTYCJI pt.
    > pompa cieplna. Jedna liczba - raczej wieksza niz 4,5kpln.

    Do tego dochodzi tylko i wylacznie pompa -> w moim wypadku bedize to
    pompa C9 za ok 16k pln brutto. Ma juz pompy obiegowe wiec tylko
    laczysz do niej wczesniej wykonane dolne zrodlo. Podlogowki nie licze
    bo nie ma znaczenia, czy podepniesz do niej piec gazowy, czy pompe
    ciepla. Co Ci jeszcze mam wyliczyc - koszt transportu pompy i
    postawienia flaszki sasiadowi za pomoc we wniesieniu ? ;-) Czy koszt
    energii zuzytej przez wiertarke (i jej koszt eksploatacyjny) na
    wywiercenie dziury w scianie na zew. czujnik temperatury ? Nie ma juz
    innych kosztow. To cala inwestycja :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.