  • 1. Data: 2013-04-05 12:15:53
    Temat: awaria pompy cyrkulacyjnej CWU
    Od: w2023 <w...@p...fm>

    Cześć,

    Grundfos UP 15-14 B przestała działać, tzn. czasem wirnik startuje, a
    czasem nie. Rozebrałem ją i wyczyściłem, ale nie ma poprawy. Wydaje
    się, że łożysko wirnika (trzpień z zakończeniem kulistym) jest w
    porządku, tarcie znikome, luzy niewyczuwalne ręką. Uzwojenia mają
    rezystancję rzędu 800 omów, oba identyczne.
    Czy to można jakoś naprawić, czy konieczna jest wymiana? A może kupić
    inną? Rura powrotu 1/2 cala, 6 baterii łazienkowych/zlewozmywakowych,
    jeśli to ma jakieś znaczenie dla określenia zalecanej pompy.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam, W.P.

  • 2. Data: 2013-04-06 21:56:59
    Temat: Re: awaria pompy cyrkulacyjnej CWU
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    w2023 wrote:
> [...]
    > inną? Rura powrotu 1/2 cala, 6 baterii
    > łazienkowych/zlewozmywakowych,
    > jeśli to ma jakieś znaczenie dla określenia zalecanej pompy.

    stawiam na walnięty kondensator - bo skoro czasem startuje
    jeżeli masz dojście do wirnika to włącz pompę i jeżeli nie chodzi
    sprubuj trochę ją zakręcić, jeśli ruszy to kondensator

    jeffrey

  • 3. Data: 2013-04-07 15:33:50
    Od: w2023 <w...@p...fm>

    On Apr 6, 9:56 pm, "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>
    wrote:

    > stawiam na walni ty kondensator - bo skoro czasem startuje
    > je eli masz doj cie do wirnika to w cz pomp i je eli nie chodzi
    > sprubuj troch j zakr ci , je li ruszy to kondensator
    >
    > jeffrey

    Podłączyłem zasilanie do rozebranej pompy i ona czasem startuje (ale
    na ogół nie), ale nawet jeśli rusza, to moment siły jest bardzo mały.
    Co ciekawe, jeśli nie startuje, to praktycznie nie czuje się drżenia
    wirnika - w pierwszej chwili myślałem, że stator ma przerwę. Natomiast
    jeśli nieco zsunę wirnik z wału, to czuje się silne oddziaływanie z
    wirującym polem. Podobnie, jeśli pochylę wirnik (łożyskowany jest
    wahliwie), to czuje się drżenie. Czyżby wirnik wchodził na wał zbyt
    głęboko (zużycie panewki)? Ślepy otwór w wirniku, do którego wchodzi
    wał, nie wydaje się nadmiernie zużyty czy wybity, ale może to
    złudzenie?
    Spróbuję wymienić kondensator, może to pomoże?

    Pozdrawiam, W.P.

  • 4. Data: 2013-04-07 23:14:23
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > stawiam na walni ty kondensator - bo skoro czasem startuje
    > je eli masz doj cie do wirnika to w cz pomp i je eli nie chodzi
    > sprubuj troch j zakr ci , je li ruszy to kondensator
    >
    > jeffrey

    Niekoniecznie ale nie zawadzi podstawić na próbę jakiś inny.
    Może kondensator łaczy kiedy chce.

[...]

    Silniki indukcyjne (i nie tylko) maja taką ciekawą właściwość, że jak się
    pojawia napięcie zasilające to wirnik jest nieco wciągany w głąb stojana.
    Jeśli na łożyskach nie ma luzu osiowego to nie ma problemu.
    Taki wirnik pokręcony ręcznie też nie ujawnia oporów.
    Ty piszesz, że wewnątrz jest łożysko które zapewnia wirnikowi
    dużo swobody.
    Nie ma na tym wirniku lub osi śladów otarć?
    g.

  • 5. Data: 2013-04-07 23:35:58
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    www.webgaz.hu/media/catalog/cat_318.pdf

  • 6. Data: 2013-04-08 09:56:01
    Od: w2023 <w...@p...fm>

    On Apr 7, 11:35 pm, "Grzegorz" <n...@g...pl> wrote:
    [...]
    > www.webgaz.hu/media/catalog/cat_318.pdf

    Dzięki za link :-) Jakiś niekumaty chyba jestem... Czy mógłbyś mnie
    oświecić, co oznacza czynność ze strony 14, ramka 7: czy gość przetyka
    otwór igłą, czy może wprowadza igłę smarowniczki?

    Pozdrawiam, W.

  • 7. Data: 2013-04-08 10:03:50
    Od: w2023 <w...@p...fm>

    On Apr 7, 11:14 pm, "Grzegorz" <n...@g...pl> wrote:

> [...]
    > wa , nie wydaje si nadmiernie zu yty czy wybity, ale mo e to
    > z udzenie?
    > Spr buj wymieni kondensator, mo e to pomo e?
    > Pozdrawiam, W.P.
    >
    > Silniki indukcyjne (i nie tylko) maja tak ciekaw w a ciwo , e jak si
    > pojawia napi cie zasilaj ce to wirnik jest nieco wci gany w g b stojana.
    > Je li na o yskach nie ma luzu osiowego to nie ma problemu.
    > Taki wirnik pokr cony r cznie te nie ujawnia opor w.
    > Ty piszesz, e wewn trz jest o ysko kt re zapewnia wirnikowi
    > du o swobody.
    > Nie ma na tym wirniku lub osi lad w otar ?

    Już precyzuję: wirnik ma panewkę półkulistą (na dnie stożkowego
    otworu), która obraca się na wale zakończonym kuliście - tak więc jest
    to łożyskowanie ślizgowe wahliwe (wahliwe dzięki temu, że panewka jest
    na dnie stożkowego zagłębienia). Co do luzu osiowego, to nie jest
    łatwo go stwierdzić, gdyż wirnik z drugiej strony ślizga się (ma
    stosowny pierścień) po korpusie/pokrywie pompy, który należy zdjąć,
    żeby zajrzeć do środka. Po zdjęciu pokrywy wirnik jest jedynie opiera
    się panewką na kuli, a wypadnięciu zapobiega pole magnetycznie.
    Podejrzewam, że panewka mogła się wytrzeć i wskutek tego wirnik za
    głęboko wsuwa się na oś. Czy takie rozumowanie ma sens?

    Pozdrawiam, W.

  • 8. Data: 2013-04-08 10:54:40
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    w2023 wrote:
> [...]
    > przetyka
    > otwór igłą, czy może wprowadza igłę smarowniczki?

    pompy cyrkulacyjnej raczej się nie smaruje - jest smarowana wodą,
    czyli chodzi o przetkanie tego otworu
    BTW ciekawa instrukcja, fajnie zrobiona

    jeffrey

  • 9. Data: 2013-04-08 11:13:33
    Od: w2023 <w...@p...fm>

    On Apr 8, 10:54 am, "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>
    wrote:

    > pompy cyrkulacyjnej raczej si nie smaruje - jest smarowana wod ,
    > czyli chodzi o przetkanie tego otworu
    > BTW ciekawa instrukcja, fajnie zrobiona
    >
    > jeffrey

    Rozumiem. W takim razie fakt, że nie startuje z otwartym korpusem
    wskazywałoby, że panewka jest po prostu wytarta, prawda? A czy jest
    możliwe, że wirnik rozmagnesował się częściowo, np. wskutek
    zablokowania kamieniem kotłowym i pozostawania w takim stanie w
    wirującym polu stojana?

    Pozdrawiam, W.

  • 10. Data: 2013-04-08 12:03:45
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    w2023 wrote:

> [...]
    > możliwe, że wirnik rozmagnesował się częściowo, np. wskutek
    > zablokowania kamieniem kotłowym i pozostawania w takim stanie w

    rozmagnesowanie raczej nie wchodzi w grę
    tak jak ktoś pisał wirnik ma tendencję do przesuwania się w polu w
    jedną stronę i wtedy bardziej wyciera jedne łożysko mozliwe że
    zabrakło smarowania i wirnik wywiercił sobie dziurkę - ciężko to
    stwierdzić bo tam są małe luzy ale po przesunięciu może się klinować,
    nie wiem jak są dokładnie zbudowane te silniki ale czasem jest zwykła
    plastikowa podkładka która się wyciera

    jeffrey