  • 31. Data: 2012-01-02 08:51:08
    Temat: Re: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    news:jdjvu8$mr$1@inews.gazeta.pl...

    > Upycham w gniazda oświetleniowe takie listwy:
    >
    > http://allegro.pl/listwa-zaciskowa-przekroj-4x2-5-ba
    kielitowa-i2006174519.html

    chujnia zwłaszcza przy łączeniu przewodów o różnych średnicach do tego w
    ostatnich czasach na ryj poleciała jakość gwintów w tych złączkach. Nie
    polecam

  • 32. Data: 2012-01-02 14:27:00
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Antoni" <w...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Oznaczenie żółto-zielone jest zarezerwowane na przewód ochronny i nigdy
    > nie powinno być używane na przewód roboczy a już na fazowy zwłaszcza.
    > Zastosuj inny przewód.

    Nawet jeśli jego końcówki okleję koszulką/izolacją innego koloru?

    Oczywiście. Tak też zrobię. Dzięki.

  • 33. Data: 2012-01-02 14:46:42
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:jdi2g8$73u$1@usenet.news.interia.pl...
    > instalację elektryczną będę chciał zrobić samemu, przynajmniej jeśli
    > chodzi o rozprowadzenie przewodów. (...)

    Teorię jako tako znam, sporo się naczytałem, naoglądałem cudzych instalacji
    (na zdjęciach), ale jest pewna obawa, bo:
    - nigdy tego nie robiłem, nawet nie przyglądałem się jak to ktoś robi,
    - elektryk za instalację (łącznie z rozdzielnią, pomiarami, odbiorem) chce
    4-5kzł (za samą robociznę) więc sporo - gdyby to była taka prosta i szybka
    praca, to kosztowałaby nie tyle, ale 1-2kzł... Ja na pewno będę robił tą
    pracę kilka razy wolniej od zawodowego elektryka, ale szacuję, że
    rozprowadzenie kabli zrobię w 15 dni (15x8h), mniej więcej po 2 obwody
    dziennie.

    Elektryka który da błogosławieństwo lepiej szukać teraz czyli przed moimi
    pracami czy lepiej zrobić co do mnie należy a dopiero potem szukać
    elektryka? Ile może kosztować połączenie rozdzielni, pomiary, odbiór?

    Jeszcze zastanawiam się gdzie umieścić rozdzielnię w garażu. Gdy wchodzę do
    garażu, w rogu po lewej stronie mam wystającą bednarkę (z uziomu
    fundamentowego) i tam właśnie kiedyś umyśliłem sobie, że postawię
    rozdzielnię. Ale teraz bardziej pasuje mi ją zrobić po prawej stronie garażu
    (będzie w bardziej centralnym punkcie domu i na ścianie nośnej wewnętrznej
    zamiast zewnętrznej). Jednak po prawej stronie będę miał przyłącze wodne,
    więc od razu przy wejściu nie mogę umieścić rozdzielni, przesunę się ze 2
    metry w głąb garażu.

    Skłaniam się ku szafce natynkowej - po co kuć ścianę...

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 34. Data: 2012-01-02 15:24:09
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:jdsg0j$tb$1@usenet.news.interia.pl...
> [...]

    > pracami czy lepiej zrobić co do mnie należy a dopiero potem szukać
    > elektryka? Ile może kosztować połączenie rozdzielni, pomiary, odbiór?

    Zależy jak podejdzie do wyceny, np10-15 zł za każdy aparat w rozdzielni lub
    inaczej, np wg dniówek. Rozszycie rozdzielni 3 fazowej w której dajmy na to
    jest 60 aparatów trwa 2-3 dni
    10-20 zł za każdy punkt pomiaru instalacji wewnętrznej. Pomiary uziemienia,
    odgromów mogą kosztować inaczej.
    Wykonanie i wystawienie protokołów może być wycenione odrębnie.
    Nie zapomnij o wykonaniu połączeń wyrównawczych.
    Zastanów się co w przypadku gdy jakiś z obwodów nie będzie spełniał norm
    pomiarowych. Elektryk może powiedzieć "płać pan za wykonanie pomiarów i
    napraw pan sopbie niesprawnie obwody, jest ich tyle i tyle" Po naprawie
    trzeba je ponownie pomierzyć"
    --
    Jackare

  • 35. Data: 2012-01-02 15:27:23
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
> [...]
    > głąb garażu.
    >
    > Skłaniam się ku szafce natynkowej - po co kuć ścianę...
    zrób ją tak, by droga do niej w przypadku jakiejś awarii, zwłaszcza większej
    niż tylko w jednym obwodzie była prosta i bezpieczna.
    Zrób ją tak aby przy pracach w rozdzielni nie było narażenia na porażenie
    poprzez zamknięcie obwodu przez dotyk jakichś uziemionych kontrukcji,
    poręczy, innych instalacji itp
    --
    Jackare

  • 36. Data: 2012-01-02 15:48:46
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > pomiarowych. Elektryk może powiedzieć "płać pan za wykonanie pomiarów i
    > napraw pan sopbie niesprawnie obwody, jest ich tyle i tyle" Po naprawie

    Przed wizytą elektryka każdy obwód sam sobie prowizorycznie sprawdzę pod
    kątem ewentualnego zwarcia pomiędzy poszczególnymi żyłami oraz pod kątem
    ewentualnego braku przewodzenia danej żyły (ale to już po zamontowaniu
    osprzętu). To banalnie proste i moim zdaniem podstawowy test poprawności
    obwodu. Co więcej mierzy elektryk jeśli chodzi o poprawność obwodu?

  • 37. Data: 2012-01-02 15:55:59
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]

    >inaczej, np wg dniówek. Rozszycie rozdzielni 3 fazowej w której dajmy na to
    Żartujesz?
    Ja mam rodzielnię 36 polowa(i taka z powodzeniem powinna starczyć na dom
    jednorodzinny) i jej "rozszycie" zajeło mojemu kumplowi chyba ok 3-4
    godziny. Nie wiem co miąłby robić przy tej rozdzielni przez 2-3 dni.
    Skasował mnie za robotę 50 zł.
    Jak weźmiesz do tego kogoś obcego w ramach fuchy to myślę 100 zł będzie cena
    uczciwa i znajdzie się chętnych do zrobienia

    >10-20 zł za każdy punkt pomiaru instalacji wewnętrznej. Pomiary uziemienia,
    >odgromów mogą kosztować inaczej.
    >Wykonanie i wystawienie protokołów może być wycenione odrębnie.

    To po co mi takie mierzenie jak nie chce protokołu wystawić w cenie. Ma
    podać cenę za pomiary + protokół i tyle.
    Myślę że spokojnie znajdzie kogoś kto zrobi pomiary i protokół za 250-300
    zł. Ja w 2008 płaciłem chyba 150 zł podobno to było tanio ale za 200-250 zł
    wtedy było sporo innych co by to zrobili
> [...]
    >pomiarowych. Elektryk może powiedzieć "płać pan za wykonanie pomiarów i
    >napraw pan sopbie niesprawnie obwody, jest ich tyle i tyle" Po naprawie

    Jak będzie jakiś durnowaty elektryk to tak powie, jak będzie normalny to
    powie : to i to jest źle poprawię to panu za tyle i tyle zł.
    Tylko że naprawdę trudno coś spieprzyć przy rozprowadzaniu przewodów czy
    montowaniu gniazdek i wyłączników.

  • 38. Data: 2012-01-02 16:55:24
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:jdsjku$6qp$1@usenet.news.interia.pl...
> [...]
    > osprzętu). To banalnie proste i moim zdaniem podstawowy test poprawności
    > obwodu. Co więcej mierzy elektryk jeśli chodzi o poprawność obwodu?

    ciągłość żył w kablach sprawdź jeszcze przed rozpakowaniem krążków -
    unikniesz niespodzianek i będziesz miał możliwość zwrotu ewnetaulnych
    wadliwych.
    elektryk sprawdza w pomiarach:
    rezystancję izolacji przewodów - robi się to napięciem 500V lub 1kV
    rezystancję pętli zwarcia i prąd zwarciowy
    ciągłość i rezystację przewodu ochronnego
    czasy działania wyłączników RCD
    oprócz tego wykonuje się pomiary rezystancji uziemienia i pomiary
    rezystancji instalacji odgromowej.

  • 39. Data: 2012-01-02 17:01:46
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]
    > Jak weźmiesz do tego kogoś obcego w ramach fuchy to myślę 100 zł będzie
    > cena uczciwa i znajdzie się chętnych do zrobienia

    ja znajomym też robię różne rzeczy za flaszkę, może niekoniecznie
    podisywanie protokołów które zostają w PINBie, ale to nie jest reguła.
    Jeżeli ktoś gdzieś na fuchę będzie coś chciał robić - jego sprawa. Jeżeli
    ktoś żyje z wykonywania instalacji to 50 zl skasuje klienta za przyjazd w
    granicach miasta a za stówę nie będzie sobie bruzić rąk w czyjejś
    rozdzielni, chyba że już zamontowanej 10 polowej.

  • 40. Data: 2012-01-02 19:05:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-01-02 09:51, Jackare wrote:
    kielitowa-i2006174519.html
    > chujnia zwłaszcza przy łączeniu przewodów o różnych średnicach

    Dzieki ruchomej blaszce bez problemu łaczy się 2.5 z 1.5. Tylko czy
    jesteś pewny że tak w ogole można zrobić? Zmiana z 2.5mm2 na 1.5mm2 jest
    niedopuszcalna jesli obwód chroni bezpiecznik 16A.

    > do tego w
    > ostatnich czasach na ryj poleciała jakość gwintów w tych złączkach.

    Nie padł mi ani jeden. Kopowane w Praktikerze, Leroy, Castoramie bo
    wszystkie mam w okolicy. Myślę że to ten sam dostawca.