  • 11. Data: 2011-09-24 09:59:30
    Temat: Re: konstrukcja ściany w budynku gospodarczym
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    news:j5ioks$89n$1@news.onet.pl...

    > no to w porządku , jak ma być ocieplenie to niech bedzie. Zatem zrób tak: od
    zewnatrz;
    > deskowanie (podbitka jak to nazywasz)
    > wełna
    > ruszt metalowy (lub płyta osb)
    > folia paroizolacyjna
    > płyta gips-kartonowa
    >
    > celowo proponowałbym nie dac od wiatroizolacji z zewnąrz (pod deskowaniem) aby
    maxymalnie otworzyc budynek dyfuzyjnie. Bedą wieksze straty ciepła podczas wiatru,
    ale nie zgnije. Te straty raczej nie beda dla ciebie tak istotne.
    > Szkieletowców nie powinno sie zostawiac na zime nieogrzewanych, dlatego troche
    niestandartowo trzeba to zrobic.

    Na podstawie tego, co czytałem o budowaniu na różnych forach, to problem
    właściwego gospodarowania wilgocią w ścianach (że się tak wyrażę) był
    kluczowym problemem do rozwiązania.
    Jako fizyka, nie zdziwiło mnie to, konstrukcja ściany w budynku
    szkieletowym jest z definicji, jednym wielkim absorberem pary wodnej i
    ten fakt należy spokojnie przyjąć do wiadomości.
    Dlaczego o tym piszę, ano właśnie, dlatego, że moje myślenie o budowaniu
    budynku gospodarczego (czytaj: domku letniskowego) właśnie zatoczyło koło!

    Pierwotnym pomysłem, jaki miałem, było wykonanie ścian z gliny ze słomą
    - materiał ten genialnie rozwiązuje wszystkie problemy potencjalnie
    niewłaściwego gospodarowania wilgocią!
    W kontakcie z wilgocią, glina przyjmuje tyle pary wodnej ile może i nie
    jest tego dużo, po czym po zmianie warunków, w naturalny sposób,
    parując, pozbywa się tej wody powracając do swojej pierwotnej postaci
    fizyko-chemiczno-bilogicznej.

    Również, co jest ważne, utrzymuje właściwą wilgotność w pomieszczeniach
    około 60%, jak dobrze pamiętam. Kłania się Stryszów pod Wadowicami,
    pozdrowienia dla organizatorów kursu!

    W pewnym momencie zrezygnowałem z gliny, z przyczyn obyczajowych, kiedy
    zacząłem opowiadać, że będę 'robił w glinie' to spotkałem z jawnie
    wyrażoną wrogością osób którym to mówiłem.

    Ale, teraz myślę, że jednak warto wrócić do gliny.
    Deska zewnętrzna, 20 - 30 cm warstwa gliny ze słomą, na to tynk
    gliniano-wapienny, koniec.
    Odpadają koszty wełny, folii, osb, g-k, co w moim przypadku da
    oszczędności około 2 k PLN i zero problemów z wilgocią w ścianie.
    Słoma umuldana w glinie jest niepalna, następna ważna cecha.

    Pozdrawiam,
    Jan

  • 12. Data: 2011-09-24 10:04:22
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Pierwotnym pomysłem, jaki miałem, było wykonanie ścian z gliny ze słomą

    weź przeeeestań :-) Równie dobrze mozesz wybudować ściany z dowolnego suporeksu, mur
    pruski ci wyjdzie, moze nawet ciekawy. Ale glina? Rzeczywiscie wszyscy bedą polewac z
    miastowego :-)

    b.

  • 13. Data: 2011-09-24 10:22:38
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 11-09-24 12:04, Budyń pisze:
> [...]
    mur pruski ci wyjdzie, moze nawet ciekawy. Ale glina? Rzeczywiscie wszyscy bedą

    "I ty Brutusie, też przeciwko mnie!".

  • 14. Data: 2011-09-24 10:31:54
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 11-09-24 12:22, J-L-F pisze:

    > "I ty Brutusie, też przeciwko mnie!".

    Poczytam o betonie komórkowym, dwa warunki: ciężar i cena.

  • 15. Data: 2011-09-24 16:07:47
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    Te straty raczej nie beda dla ciebie tak istotne.
    > Szkieletowców nie powinno sie  zostawiac na zime nieogrzewanych, dlatego troche

    właśnie ogrzewanie, czyli duża różnica temperatur i tym samym
    wilgotności powoduje te problemy...
    ale przyjrzyjmy się... skąd ta wilgoć w ścianie? przecież nie ze
    środka, bo jest paroizolacja... no dobra trochę się przeciśnie, bo
    zawsze gdzieś szczelinka będzie...dlatego zapomnieliśmy o ważnej
    rzeczy, czyli szczelinie wentylacyjnej... dałbym ją pod deskami i
    wiatroizolacją, czyli deski bite do pionowych łat, jakieś 3 cm,
    szczelina otwarta od góry najlepiej połączona ze szczeliną pod
    poszyciem dachu z ujściem w kalenicy... wtedy wilgoć z wełny
    konwekcyjnie idzie z powietrzem do góry, a wiatroizolacja zabezpiecza
    przed zaciekaniem deszczu przez deski do wełny... i powinno być
    dobrze...

    pozdrawiam
    s_13

  • 16. Data: 2011-09-24 17:42:17
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    .googlegroups.com...
    >właśnie ogrzewanie, czyli duża różnica temperatur i tym samym
    >wilgotności powoduje te problemy...

    weż sobie narysuje wykres :-) Ogrzewanie przesuwa punkt rosy na zewnątrz i powoduje
    ze jesli wystąpi to rzadziej niz w przypadku nieogrzewania. Jesli występuje rzadko,
    to woda ma kiedy odparowac i jest OK.

> [...]
    >rzeczy, czyli szczelinie wentylacyjnej... dałbym ją pod deskami i
    >wiatroizolacją, czyli deski bite do pionowych łat, jakieś 3 cm

    no własnie zrobiłes szczeline która wilgotne powietrze sie dostanie :-) Ale to nie
    szkodzi bo taka metoda jak proponujesz tez zapewnia otwartosc dyfuzyjną.

    b.

  • 17. Data: 2011-09-25 11:39:42
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 11-09-24 19:42, Budyń pisze:
> [...]
    szkodzi bo taka metoda jak proponujesz tez zapewnia otwartosc dyfuzyjną.

    Szanowni Panowie, użycie gliny ze słomą, jako materiału na wypełnienie
    ścian, eliminuje JAKIEKOLWIEK PROBLEMY z wilgocią atmosferyczną!
    Pomyślcie o tym w ten sposób i inaczej będziecie patrzeć na glinę.
    Do budownictwa gospodarczego jest to najlepszy materiał, jaki istnieje
    na Ziemi.
    Również, dla budynków mieszkalnych także, tylko przepisy są tak
    ustawione, że staje się to nieopłacalne - czytaj, lobby
    wielkoprzemysłowe czuwa!

  • 18. Data: 2011-09-25 16:08:21
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Szanowni Panowie, użycie gliny ze słomą, jako materiału na wypełnienie
    > ścian, eliminuje JAKIEKOLWIEK PROBLEMY z wilgocią atmosferyczną!

    szanowny panie, jakikolwiek problem eliminuje równiez cegła, beton, silka, BK itp, w
    glinie nie ma nic niezwykłego.

    > Również, dla budynków mieszkalnych także, tylko przepisy są tak
    > ustawione, że staje się to nieopłacalne - czytaj, lobby
    > wielkoprzemysłowe czuwa!

    które lobby? :-))))))) że niby co ono narzuca?

    b.

  • 19. Data: 2011-09-25 19:03:24
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    W dniu 11-09-25 18:08, Budyń pisze:
    > Użytkownik "J-L-F"<j...@o...pl> napisał w wiadomości
    >

    > szanowny panie, jakikolwiek problem eliminuje równiez cegła, beton, silka, BK itp,
    w glinie nie ma nic niezwykłego.

    Mówimy o budownictwie lekkim, konstrukcyjnym.

  • 20. Data: 2011-09-25 19:15:09
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    w glinie nie ma nic niezwykłego.

    > Mówimy o budownictwie lekkim, konstrukcyjnym.

    no chyba ze tak - ale jak tą konstrukcje wypełnimy glina to ono przestaje być lekkie
    :-) Czyli wychodzi na to ze musimy miec konstrukcję bo glina nie ma własciwosci
    nośnych, a pozostałe własciwosci podobne do cegły. No dajze juz spokój :-)

    b.