  • 11. Data: 2010-09-06 19:04:21
    Temat: Re: podlogowka i c.w.u.
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    MUA wrote:
> [...]
    > wykonawców którzy patrzą na potencjalny zarobek a potem na wykonanie.
    > A szczególnie wsród hydraulików. Spotkałem się z kilkoma którzy
    > podawali swoje stawki i liczac z nimi doliczaliśmy się do 18-20kPLN a
    > potem: "Coś chyba pomineliśmy ... ale niech mi Pan uwierzy, że to na
    > pewno wyjdzie ok 40kPLN" i żeby nie było - nie to, że ja "rąbię na
    > stawkach" ale żeby ten kosztorys miał "rece i nogi". Ja jak
    > najbardziej wierzyłem ze może wyjść te 40KPLN bo na koniec przyjdzie
    > i powie że to tyle kosztuje i basta. Trzeba zapłacić. Ale z mojego
    > punktu widzenia to połowa nie miała pokrycia.

    no i w końcu dał ci ktoś kosztorys czy nie?

  • 12. Data: 2010-09-06 19:14:21
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-09-06 14:35, MUA pisze:

    > 6. 2 pompki c.o. na parter i pietro + pompka do cyrkulacji c.w.u. (gdzie mogę
    > poczytać jak się dobiera pompki?)

    Zobacz np. tutaj, chociaż projektu to nie zastąpi
    http://www.grundfos.com/web/homepl.nsf/ad40134eb9050
    2a6c1256ac400234192/d09020f391a2639bc1256d6d00280e0b
    /$FILE/Instalacje%20grzewcze%20w%20budynkach%20miesz
    kalnych.pdf

    M.

  • 13. Data: 2010-09-06 19:40:50
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "MUA" <a...@o...eu> napisał w wiadomości

    Nie gniewaj się, ale zazwyczaj "krzyczy się" z góry za całą robotę, który
    jest upierdliwy lub niewypłacalny.

    > Jak na razie, doświadczając na własnej skórze, to widzę sporą część
    > wykonawców
    > którzy patrzą na potencjalny zarobek a potem na wykonanie.

    W końcu działalność prowadzi się po to, żeby zarabiać, a nie w celach
    charytatywnych.
    Nie rozumiem niektórych klientów: "to przeróbcie to jeszcze, a wie pan to
    byśmy może jeszcze zmienili ten bojler na taki z podwójną wężownicą i
    dorobimy solary, a i jeszcze w łazience na piętrze chciałbym mieć bidet,
    acha i szwagier mnie przekonał, że lepiej będzie zamontować Geberity, a nie
    kompakty i jeszcze baterie będą w ścianie, nad wanną, a nie na wannie ....
    itd." , a później teksty "no przecież się umawialiśmy, ze to będzie
    kosztować tylko tyle i z tego trzeba by jeszcze coś urwać, no bo sam pan
    wie, ze taki jest zwyczaj, a i przy elektryce będziesz pan robił (być może,
    może nie) ....". W chu... roboty, przeróbek, dodatkowych godzin pracy, a
    klient myśli, ze to wszystko za "damski chu...", choć wyraźnie był
    informowany, że za te dodatkowe roboty będzie liczona dodatkowa kasa.
    Później się dziwić, że człowiek patrzy, żeby jak najwięcej wyrwać od klienta
    za zrobiona robotę i spieprzać jak najdalej z takiej budowy.

> [...]
    > powie że
    > to tyle kosztuje i basta. Trzeba zapłacić. Ale z mojego punktu widzenia to

    To tylko z Twojego punktu widzenia, jak i większości klientów, którzy nie
    zdają sobie sprawy, że oprócz tych najdroższych elementów takich jak kocioł,
    rury i grzejniki, do wykonania instalacji potrzebna jest cała armatura,
    której nie da się wyliczyć "na kolanie" z klientem.
    Dla przykładu grzejniki. Klient liczy sobie grzejnik, ale już nie liczy
    zaworów, głowicy termostatycznej, redukcji, odpowietrznika, przyłączy, a
    czasami nawet uchwytów, które nie zawsze są w komplecie, kotw czy haków do
    mocowania. Okazuje się, że tworzy to drugie tyle kosztów co sam grzejnik.
    Niektórych elementów w ogóle nie da się wyliczyć jak np. kolanka, trójniki,
    obejścia, ponieważ często bywa tak, że koncepcje muszą być zmieniane w
    trakcie roboty.
    Co zaś się tyczy hydraulika, który mówi "że to napewno wyjdzie ok. 40 tys."
    to mówił on prawdę, bo tak mniej-więcej wychodzą instalacje i zapewne mówił
    to na bazie swoich poprzednich doświadczeń. Jedynie czego nie potrtafił to
    wykazać tych wszystkich kosztów w trakcie rozmowy z klientem. Normalnie to
    taka oferta powinna być przygotowana przez hydraulika i juz jako gotowa
    wręczona klientowi. W przciwnym razie doachodzi do takich dziwnych
    przekonań, że hydraulik próbuje naciągać, a z regułu tak nie jest.

  • 14. Data: 2010-09-07 17:41:51
    Od: "MUA" <a...@o...eu>

    > Użytkownik "MUA" <a...@o...eu> napisał w wiadomości
    >
    > Nie gniewaj się, ale zazwyczaj "krzyczy się" z góry za całą robotę, który
    > jest upierdliwy lub niewypłacalny.
    Nie gniewaj się ale z budową jest tak że jak nie ustalisz czegoś od początku to
    potem okazuje sie ze jesli sciana ma byc prosta to trzeba doplacic, ze aby
    posprzatali po sobie trzeba doplacic bo to przeciez dniowki leca. A teraz to
    trafili się tacy co liczą dniówka + wyżywienie a jeśli nie mam jak to dopłata
    15PLN. etc... itd ...

    > W końcu działalność prowadzi się po to, żeby zarabiać, a nie w celach
    > charytatywnych.
    Sam prowadzę więc coś o tym wiem.

> [...]
    > kompakty i jeszcze baterie będą w ścianie, nad wanną, a nie na wannie ....
    No to podobnie jak ja ;) Nie rozumiem wykonawców którzy podają zaniżone kwoty a
    potem w połowie roboty mowią, że przypomniało im się że będzie potrzebnych
    kilkanaście dupereli wartych 30% inwestycji.
    I dlatego często na propozycję czy umawiamy się na określoną kwotę
    wykonawcy "sie przypomina", że potrzeba jeszcze kilka dupereli wartych wyżej
    wspomniane 30% inwestycji lub podobnie.

> [...]
    > mocowania. Okazuje się, że tworzy to drugie tyle kosztów co sam grzejnik.
    U mnie nie bedzie grzejników ;)
    > Niektórych elementów w ogóle nie da się wyliczyć jak np. kolanka, trójniki,
    > obejścia, ponieważ często bywa tak, że koncepcje muszą być zmieniane w
    > trakcie roboty.

    Za moją zmianę koncepcji tudzież uzasadnioną technicznie dopłacałem ja.

> [...]
    > wręczona klientowi. W przciwnym razie doachodzi do takich dziwnych
    > przekonań, że hydraulik próbuje naciągać, a z regułu tak nie jest.

    Prowadzac własną DG zginąłbym gdybym powiedział klientowi: Panie, cześci 5kPLN,
    robocizna 5kPLN ale zapłaci Pan 20kPLN ja napewno coś znajdę by do tej kwoty
    dobić.
    Zgodzę sie na błąd 10-20% choć przy takiej sumie to nie mała kwota i
    oczekiwałoby się od doświadczonego wykonawcy bardziej tych 10% ;)

  • 15. Data: 2010-09-07 18:17:56
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > I dlatego często na propozycję czy umawiamy się na określoną kwotę
    > wykonawcy "sie przypomina", że potrzeba jeszcze kilka dupereli wartych

    Bo to jak z tym jednym, którego spotkałem. Powiedział mi wprost: "No wiesz,
    nie można klientowi powiedzieć ceny końcowej za wszystko, ani od razu
    powiedziec co jest do zrobienia, bo cię wygoni. Później gościowi mówisz, ze
    to można by było jeszcze, a to tak i klient dopłaca do dodatkowych robót".
    Co ciekawsze gość ten chyba naprawdę ma rację, bo cały czas ma roboty, bo
    klient głupi szuka najtańszego wykonawcy. A, że ten najtańszy później
    okazuje się tak samo drogi jak inni ... :)
    Po prostu ludzie lubią żyć w niewiedzy i oszukiwać samych siebie mając
    nadzieję na wykonanie kawał roboty za pół darmo i żyjąc w błogiej
    nieświadomości.
    :D

> [...]
    > Zgodzę sie na błąd 10-20% choć przy takiej sumie to nie mała kwota i
    > oczekiwałoby się od doświadczonego wykonawcy bardziej tych 10% ;)

    Źle zrozumiałeś to co napisałem.
    Chodziło mi o to, że fachowiec wie z doświadczenia ile to będzie
    mniej-więcej kosztować, ale nie jest w stanie na kolanie policzyć klientowi
    wszystkich potrzebnych części i materiałów żeby to udowodnić. Kosztorysy
    niestety robi się przy komputerze z aktualnymi cennikami, wydzwaniając po
    hurtowniach i dogadując ceny i rabaty, poświęcając nierzadko kilka godzin, a
    nawet kilka dniówek. Ty zaś wymagasz, aby Twój zleceniobiorca zrobił cały
    kosztorys przy Tobie w 15 minut, zeby się przy tym nie pomylił i żeby dał Ci
    już końcową i wiążącą ofertę i to jeszcze na taka kwotę, która Tobie pasuje,
    bo to Ty ją sobie wyliczyłeś licząc tylko i wyłącznie podstawowe materiały.
    Wybacz, ale tak to tylko w E.... :D

  • 16. Data: 2010-09-07 19:53:03
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik MUA napisał:

> [...]
    > trafili się tacy co liczą dniówka + wyżywienie a jeśli nie mam jak to dopłata

    Ja na swojej budowie nie umawiam się na dniówki, tylko na zrobioną robotę.
    Jak potem liczę czas jaki fachowcy poświęcają na wykonywanie
    poszczególnych zadań, to ze dwie, może ciut ponad dwie stówy im dniówka
    wychodzi, ale chłopaki przychodzą o siódmej i do szóstej wieczorem
    ciachają - z małymi przerwami na posiłki.

    [..]
> [...]
    > I dlatego często na propozycję czy umawiamy się na określoną kwotę
    > wykonawcy "sie przypomina", że potrzeba jeszcze kilka dupereli wartych wyżej

    Wspominałeś o 40 kzł za instalację...
    Ja mam dom coś ponad 190 m2 po podłodze i hydraulik mi zrobił całą
    hydraulikę w domu - co, cwu i kanalizację. Przed robotą zrobił wycenę i
    tej kwoty się trzymal. Jak zrobił to się rozliczyliśmy i tak jak pisał
    Plumpi, dał gwarancję, że będzie wszystko działać - mnie nie obchodziły
    jakieś tam alupexy, czy rozdzielacze, albo inne gówna... po prostu on mi
    to pozoakładał, pomontował i to ma teraz działać, a jakby coś było nie
    tak, to on przyjedzie i mi naprawi, ale podzespoły dał raczej z dobrej
    półki. Oto wycena, jaką dostałem i tego się trzymaliśmy:

    Kocioł Defro EKO KONFORT 15KW z przerobionym wylotem spalin 7800zł
    Wymiennik ciepłej wody użytkowej Biawart 300l. 1760zł
    Wymiennik 2 płaszczowy 24KW z pompami Grunfost 1600zł
    Zawór trójdrogowy z pompom do ogrzewania podłogowego 1400zł
    Zbiornik wyrównawczy z dobijaniem chromowy 15l. 420zł
    Zespół pompowy na piec 5/4 cala 220zł
    Pompa ładująca + pompa na piec Grunfos Dn 25/6 2szt 760zł
    Grzejniki V226001600 1szt
    V 226001400 2szt
    V22900600 2 szt.
    V226001000 2 szt.
    V226001200 1 szt
    V22600600 1 szt
    V116001800 1 szt
    Grzejniki firmy Kermi wyposażone w przyłącz kontowy i głowice 7800zł
    Drabinka 5001600 1 szt
    Drabinka 6001200 1 szt z kompletem zaworów i głowicami
    Rozdzielacze mosiężne kompletne + szafki podtynkowe 2 komp. 950zł
    Rura pex alupex Cosmo 16/2 400mb 1480zł
    Wykonanie wody i kanalizacji wewnętrznej bez stelaży ( wc) i baterii
    podtynkowych 3500zł
    Wszelkiego rodzaju rury miedziane złączki izolacje komin do kotła ekran do
    ogrzewania podłogowego 2800 zł
    Oferta nie obejmuje styropianu oraz foli pod niego.
    Ogólny koszt materiałów 30490zł ( 22%Vat)
    Koszt wykonania całości instalacji wod.kan i c.o oraz ogrzewania podłogowego
    4500zł
    Całość instalacji z materiałem i robotą 30500zł

    Zmienił się tylko kocioł - ostatecznie stanęło na Seko Bawaria 25 kW, w
    tych samych pieniądzach.

    Wszystko czysto, schludnie, w miarę terminowo...

    Jakieś tam kolanka i inne duperele, to już gość miał w bagażniku i ich
    nie liczył, dawał ile potrzeba było.

    Acha... wymiennik dał jakiś większy i coś tam jeszcze potem dołożył, ale
    już kwot nie podnosił - wyszło tyle, ile było umówione.

    Zamówiłem u niego jeszcze odkurzacz centralny i też przy okazji jednym
    bólem wszystko mi zainstalował.

    Nie wiem po co się użerać z ludźmi i usiłować zaoszczędzić nie znając
    się na temacie. Jak chcesz bardzo zaoszczędzić, to zrób se sam... tylko
    jak to będzie Ci działało...?

    pozdr
    robercik-us

  • 17. Data: 2010-09-08 07:23:54
    Od: "Kris" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > taka kwotę, która Tobie pasuje, bo to Ty ją sobie wyliczyłeś licząc tylko
    > i wyłącznie podstawowe materiały. Wybacz, ale tak to tylko w E.... :D

    Piszesz o tych kosztorysach ale chyba dla dużych skomplikowanych budów.
    Budowa domku jednorodzinnego to prosta inwestycja i nie wiem na liczeniu
    czego można stracić kilka dniówek. Chyba ze to taka gadka dla klienta aby
    uzasadnic wyższe koszty. W sumie na niektórych klientów to działa: jak
    zobaczą ładny wydruk z kompa, z zestawieniem materiałów, posłuchaja gładkiej
    gadki własciciela firmy to sa w stanie zapłacic wiecej bo mysla że jak
    drożej to na pewno lepiej
    Powiem jak było u mnie z hydrauliką.
    Umówiłem sie z kilkoma ekipami na wyceny i mówiłem im: tu ma byc bidet, tu
    kible, tu umywalki, bojler grzejniki podłogówka itp.
    Prosiłem o podanie ceny za całość ROBOCIZNY(nie interesopwały mnie zadne
    punkty, metry itp- tylko jedna kwota za całość). Co do materiałów to
    wskazywałem hurtownie z której będą brać towar na WZ i rozliczenie ze
    sklepem ich nie obchodziło. Część rzeczy(umywalki, baterie, stelaże, kible
    bidety) miałem już zakupione przez net i wykonawcy widzieli co i z czego
    beda robić. Ekipy podawały swoje ceny ja wybrałem jedna która mi odpowiadała
    i do roboty. Drobnych kształtek, złączek itp pobrali ze sklapu z
    nadmiarem(reszta do zwrotu) Skończyli robotę, wziełem zestawienie materiałów
    które pobrali ze sklepu, sprawdziłem orientacyjnie ile czego zużyli,
    niezużyte elementy zwróciłem do sklepu. W sklepie bez problemu uzyskałem
    rabat wiekszy niz by mi zaproponowali wykonawcy.

  • 18. Data: 2010-09-08 12:36:25
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Kris" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zużyli, niezużyte elementy zwróciłem do sklepu. W sklepie bez problemu
    > uzyskałem rabat wiekszy niz by mi zaproponowali wykonawcy.

    Ale co Ty porównujesz ?
    Toż to jest całkiem odmienna sprawa niż to o czym piszemy.
    Piszemy o firmie, która sprzedaje kompletną usługę wraz z mateiałem, a nie o
    ekipie, która nie musi się martwić co ile będzie kosztować i ile czego
    będzie potrzeba. W Twoim przypadku dostałeś banalnie prostą kwotę - kwotę
    robocizny za całość, która jest kwotą umowną.
    To, o czym my pisaliśmy to całkiem inna rzecz, któa polega na podaniu ceny
    klientowi całej robocizny z wyliczeniem wszelkich potrzebnych materiałów i
    części. I tu właśnie zaczynają się schody, bo firma instalatorska, która
    daje klientowi całkowity kosztorys musi wcześniej wyliczyć ile będą
    kosztować materiały. Jezeli się pomyli w tym wyliczeniu to dołoży z własnej
    kieszeni i zamiast zarobku będzie musiała dołożyć do interesu. W Twoim
    przypadku ekipa dokładnie wiedziała ile zarobi, a wszelkie różnice cen
    materiałów czy to wzrost czy konieczność dokupienia pokrywałeś bezpośrednio
    Ty sam.

  • 19. Data: 2010-09-08 13:00:44
    Od: "Kris" <k...@p...onet.pl>

    > Ale co Ty porównujesz ?
    > Toż to jest całkiem odmienna sprawa niż to o czym piszemy.
    > Piszemy o firmie, która sprzedaje kompletną usługę wraz z mateiałem

    Ale jak widzisz w tej opcji jasności nie ma skoro autor postu zadał pytanie
    jakie zadał i nie jest pewny jakie koszty poniesie.
    I w opcji z materiałem zdajesz sie na materiał wykonawcy który mając
    ustalona cene za całośc roboty nie ma wiekszego interesu w tym aby kupowac
    lepszy(czytaj droższy materiał) W takich przypadkach z reguły kupowany jest
    najtańszy materiałi zaczyna sie rzeźbienie w gównie.
    Gdy materiał wybiera inwestor to on odpowiada za jego jakość a wykonawca nie
    ma powodu aby robic rzeżby z gówna. Jak jakość materiału mu nie odpowiada( a
    tylko durny inwestor kupi badziewny materiał) to po prostu nie podejmuje sie
    roboty
> [...]

    > przypadku ekipa dokładnie wiedziała ile zarobi, a wszelkie różnice cen
    > materiałów czy to wzrost czy konieczność dokupienia pokrywałeś

    Czyli ostatecznie i tak inwestor płaci za całość materiałow

  • 20. Data: 2010-09-08 15:13:03
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > lepszy(czytaj droższy materiał) W takich przypadkach z reguły kupowany
    > jest najtańszy materiałi zaczyna sie rzeźbienie w gównie.

    Zabierasz głos nie przeczytawszy wcześniej innych wypowiedzi, a przecież już
    o tym pisałem i nie tylko ja.
    Twierdzisz, że wykonawca będzie "rzeźbił w gównie". Na jakiej podstawie tak
    twierdzisz ?
    Pomyśl tylko logicznie. Kiepski materiał to wady i problemy. Jak myślisz ile
    moze kosztować wykonawcę remont Twojego mieszkania jezeli wykonawca sprzeda
    Ci najgorszej jakości towar ? Czy w przypadku, kiedy będzie musiał pokryć
    wyrządzone u klienta szkody, zarobi ? Nie, straci i to więcej niż mógłby
    zarobić. Dlatego każdy wykonawca, który sprzedaje materiały nie będzie się
    pierd....ł z gów....., bo w imię czego ? Zarobieniu dziasiaj 500, no może
    1000zł na materiale i późniejszym pokryciu kosztów kilkunastu czy nawet
    kiulkudziesięciu tysięcy złotych ?
    Bo trzeba będzie instalację naprawić, a może wyymienić, a jak do tego
    dojdzie zrywanie wylewek (bo szczeliła podłogówka), pokryć koszty murowania,
    gipsowania, malowania itp.
    Naprawdę uwierz mi, ze to Ty jesteś w błędzie. To właśnie wykonawcy, ktrórym
    się kupuje materiały rzeźbią w g...., bo zwisa im i powiewa czy Ty kupisz
    dobry czy też najbardziej podły materiał. Oni i tak wyjdą na swoje, a za
    materiał nie odpowiadają tak jak wykonawca, który Ci sprzedaje materiał.

> [...]
    > nie ma powodu aby robic rzeżby z gówna. Jak jakość materiału mu nie
    > odpowiada( a tylko durny inwestor kupi badziewny materiał) to po prostu

    I tu jesteś w błędzie.
    Jeżeli inwestor się upiera przy kupnie kiepskiego materiału to ja mu to
    zamontuję, ale jednocześnie każę mu dopisać do umowy aneks, w którym
    informuję go, że ze względu na niskiej jakości towar, zakupiony przez
    klienta nie biorę odpowiedzialności za jego wady oraz wyrządzone z tego
    powodu szkody. Jeżeli klient nie chce podpisać takiego aneksu to mu dziekuję
    za współpracę i idę na inną budowę. "Dziękuję i cześć pieśni". Klient wie,
    klient chce, klient ma. Ja mam kasę za robotę i spokojną głowę co się
    później stanie.

    > Czyli ostatecznie i tak inwestor płaci za całość materiałow

    Oczywiście, tylko z tą różnicą, ze jak ja jemu załatwiam i sprzedaję towar
    to ja ponoszę pełną odpowiedzialność zarówno za wykonanie roboty jak i za
    jakość tego towaru. Kiedy klient sam kupuje towar to ja odpowiadam za jakość
    wykonania, ale nie odpowiadam za jakość materiałów.
    W pierwszym przypadku ja sprzedaję najlepszy towar, bo nie opłaca mi się
    wciskać klientowi gów.... z prostych powodów:
    1. Żebym nie miał później problemów.
    2. Na droższych towarach ja dostanę większe upusty w hurtowni, z których
    częśc kasy pozostanie w mojej kieszeni.
    W drugim przypadku klient i tak nie dostanie w hurtowni lepszych upustów ode
    mnie, bo klient przyjdzie i kupi raz, a ja kupuję non-stop i pracuję na
    utrzymanie tejże hurtowni. Co najwyżej klient chcąc zaoszczędzić kupi
    gorszej jakości towar. Nierzadko pójdzie do marketu i kupi najgorszy badziew
    jaki jest, byle tylko był ładnie zapakowany i był tani.