  • 61. Data: 2009-05-15 19:52:51
    Temat: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Od: a...@g...com

    On 15 Maj, 21:58, JanuszK <J...@m...o2.pl> wrote:

    > Będziesz miał tqak samo :) minimalny spadek cisnienia powoduje takie
    > rozregulowanie wody. Jedynie dobra bateria termostatyczna tzn szybka,
    > moze cię przed tym uchronić .

    System rozdzielaczowy bardzo w takich sytuacjach pomaga. Nie ma takich
    spadkow cisnienia jak w systemie trojnikowym :) Na bank bedzie
    lepiej ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 62. Data: 2009-05-15 19:58:50
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    a...@g...com wrote:
> [...]
    wiadomoscinews:a1ec59f2-c3e0-41f6-8425-91e1a8b0df68@
    r36g2000vbr.googlegroups.com...

    > Jest zasadne ;-) Czuje to czasem jak siedze pod goracym prysznicem (a
    > lubie dlugie sesje po 15-20 min;) a tu nagle jebut szok termiczny bo
    > zona splukuje w zlewie talerz ;) Problem zapewne wynika ze zbyt malej
    > srednicy rurek i ze skopania instalacji wodnej w tym mieszkaniu ale
    > tak czy siak - wole nie ryzykowac ;)
    Będziesz miał tqak samo :) minimalny spadek cisnienia powoduje takie
    rozregulowanie wody. Jedynie dobra bateria termostatyczna tzn szybka,
    moze cię przed tym uchronić .

    --
    -----
    Pozdr

  • 63. Data: 2009-05-15 21:27:57
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Tylko w jednym progu mi tak wyjdzie. Pozatym nie mam i nie planuje
    > zadnych grzejnikow.

    Bo to sa indywidualne problemy. :-)

    > To tez malo wazne - ponizej bedzie ogrzewana piwnica. Pozatym te rurki
    > przykryje druga warstwa styropianu (3cm), wiec zle nie bedzie :-)

    Ja pod spod polozylem sryropian 7cm, na to rurki, obok rur drugie 7cm a na
    rurki 3cm. By to wszystko sie trzymalo pod, miedzy i na rurki wycisnalem
    piane niskoprezna. Bylo troche zabawy z docinaniem styropianu (kupe czasu,
    jak to dla siebie), ale zachowalem idealny poziom dla podlogowki. Doklejany
    styropian 3cm nad rurkami przyciskalem pustakami zeby nie wylazil dodatkowe
    3cm. :-) Wyszlo tak jakby nie bylo tam zadnych rurek i podlogowke moglem
    rozlozyc bez zadnych kolizji. Dzieki temu CWU latem nie bedzie podgrzewac mi
    posadzki, a cyrkulacja nie wystudzi wody, o ogrzewaniu ziemi nie
    wspominajac. Koledze teraz bedzie hydraulik kladl styropian i podlogowke.
    Podobno caly styropian rozloza w dwa dni, 5 osob. Nawet nie chce sobie
    wyobrazac z jakim namaszczeniem ten styro bedzie ulozony i gdzie w tym
    wszystkim beda rury. No ale co sie dziwic, ludzie maja zarobic a nie
    pierdzielic sie z instalacja miesiacami.
    Przy okazji podlogowki odkrylem wylany olej silnikowy i przekonalem sie jak
    to styropian nie jest nasiakliwy, bylem w lekkim szoku. Gdyby robili to
    ludzie, to zostalo by jak bylo. Za 10 lat podloga w wiatrolapie moze by sie
    zapadla o ile styropian reaguje z olejem, chociaz pewnie nie bo to polimer
    przecia.

    Pozdro.. TK

  • 64. Data: 2009-05-15 21:34:28
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Sadze jednak ze przecieki na zlaczkach to zdecydowanie wieksza zmora
    > niz pekanie rur PEXowych.

    Tego nie wiem, nie jestem czlowiekiem z branzy, chociaz logicznie myslac
    masz racje. Ja instalacje zrobilem wczesniej, pozakrecalem korki, puscilem
    wode, odpowietrzylem i byla tak sobie tygodniami. Nic nie lecialo, na zime
    wydmuchalem sprezarka i tyle. W tym roku zrobilem podobnie, ale styropian
    juz przykrywal wszystko. W kazdym razie wg. wodomierza nie zauwazylem spadku
    cisnienia w zamknietej instalacji. Zime przetrwalo, wiec nie spodziewam sie
    awarii, zreszta nie ja jeden tak mam. Patrzac na zgrzewy jak ktos to robil,
    to trudno sobie wyobrazic, ze moze to z czasem puscic.

    Pozdro.. TK

  • 65. Data: 2009-05-16 08:04:34
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Nawet nie chce sobie wyobrazac z jakim namaszczeniem ten styro bedzie
    > ulozony i gdzie w tym wszystkim beda rury. No ale co sie dziwic, ludzie
    > maja zarobic a nie pierdzielic sie z instalacja miesiacami.

    To jest wina klientów, którzy chcą jak najtaniej.
    Choć z drugiej strony nie ma potrzeby robić tak jak Ty.
    W przypadku CO nic nie przeszkadza, że część ciepła będzie oddawana przez
    posadzkę.
    Natomiast w przypadku cyrkulacji są o wiele lepsze metody ograniczania strat
    ciepła niż umieszczenie rur w warstwie styropianu.
    Po prostu automatyka uruchamiająca cyrkulację czujnikiem przepływu lub
    czujkami ruchu oraz kontaktronami.
    Czujnik przepływu wykrywa jakikolwiek pobór wody i uruchamia pompę
    cyrkulacji. W tym przypadku pozostaje niewielka zwłoka, ale pompa cyrkulacji
    skraca czas dostarczenia ciepłej wody.
    W przypadku czujek ruchu oraz kontaktronów zamontowanych w drzwiach, pompa
    się uruchamia tylko wtedy, kiedy występuje prawdopodobieństwo poboru wody, a
    dokładniej mówiąc w chwili wejścia osoby do kuchni, ubikacji czy łazienki.
    Ja właśnie takie rozwiązania robię u swoich klientów, najczęściej w oparciu
    o czujki ruchu i kontaktrony systemu alarmowego. Tak programuję centralę
    alarmową, że z wybranych czujek wystawia mi na jedno z wyjść sygnał
    sterujący przekaźnikiem załączającym pompę.
    Dzieki temu oszczędza się energię elektryczną oraz ciepło.

  • 66. Data: 2009-05-16 08:29:18
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > strat ciepła niż umieszczenie rur w warstwie styropianu.
    > Po prostu automatyka uruchamiająca cyrkulację czujnikiem przepływu lub

    Owszem, tak tez zrobilem. Tylko ze ciepla posadzka latem to nie zaleta, choc
    zdaje sobie sprawe ze minimalnie, cyrkulacja nawet krotkotrwala jednak
    pozostawia ciepla wode w rurach. Im dluzej bedzie ciepla tym lepiej. CO
    natomiast uwazam, ze ma oddac cieplo tam gdzie to zaplanowano, choc moze nie
    ma po trzeby by az tak dokladnie to robic. Ja nie mialem innego wyjscia, bo
    rury ida przez srodek domu. By ulozyc podlogowke nie bylo innej mozliwosci.
    Obecnie coraz czesciej podlogowke robi sie w holu, a to miejsce przez ktore
    zwykle rozprowadza sie instalacje. Gdzie szybki instalator ulozy rury?? Na
    gorze ocieplenia? Nie, bo nie ulozy podlogowki, bedzie sie pieprzyl dwa
    tygodnie z docinaniem i pianowaniem styropianu?? Watpie. Przy scianach nie
    zawsze sie da, zreszta po co tyle materialu? Ulozy na chudziaku, dotnie
    styro po bokach i druga warstwe ulozy rowno. Przyjdzie inwestor, zobaczy jak
    to slicznie rowniutko i wszyscy beda zadowoleni, no moze nie wszyscy. :-)

    Pozdro.. TK

  • 67. Data: 2009-05-18 07:11:14
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

    > Nie. Ja pisałem o ostrym nożu i 2 płaskich kluczach, a to chyba spora
    > różnica.

    Aha , i tym nożem kalibrujesz i fazujesz rurę?

    > Pewne są połączenia zaprasowywane. Niestety praska do tych złączek jest
    mało
    > osiągalna dla każdego "Kowalskiego",

    No ale nawet na te pewne połączenia się chucha na zimno i doradza
    rozdzielacze...

    > Widzę masz jakieś kompleksy. Chyba zrobiłeś instalację w miedzi i teraz
    > sobioe plujesz w brodę, bo okazuje się, że zrobiłeś głupstwo, dlatego też
    > chcesz się dowartościować dogryzając mi :)

    Uwierz mi, że staram się trzymać tematu. A psycholog z Ciebie jak z koziej
    dupy trąba :)

    > Poza tym ludzie rozdzielacze montują nie dlatego, żeby było tanio.
    > Rozdzialacze mają inne zalety:
    > 1. Możliwość niezależnego odcinania każdego z obwodów bez przerywania pracy
    > pozostałych obwodów czy to w celach remontowych czy też w przypadku awarii,
    > któregoś z obwodów lub też niekorzystania z pomieszczeń w celu
    > zaoszczędzenia na ogrzewaniu. Przykładowo ktoś mieszka sobie na parterze, a
    > górę wynajmuje w sezonie letnim turystom (znam wiele takich domów, gdzie
    tak
    > się praktykuje).

    I po to się otwiera szafkę rozdzielacza i przekręca zawory... Popatrz, a ja
    po prostu wtedy skręciłbym głowicę termostatyczna na gwiazdkę, miałbym
    jednocześni w pokoju zimno ale również i pewność, że nic nie zamarznie. Można
    też zakręcić zawory na przyłączu grzejnikowym no ale skoro już jest
    rozdzielacz to trzeba go jakoś wykorzystać...

    > 2. Układ rozdzielaczowy mniej wpływa na zmiany ciśnienia wody w
    > poszczególnych odbiorach w przypadku korzystania jednocześnie z więcej niż
    > jednego odbioru.

    To oczywiście prawda ale prawodłowo zrobiona inztalacja trójnikowa również to
    zapewnia.

    > 3. Możliwość zmiany konfiguracji układu hydraulicznego oraz założenia
    > podliczników wody w przypadku wynajęcia części domu czy też konieczności
    > odseparowania się młodego małżeństwa od rodziców, które musi razem z nimi
    > zamieszkiwać. Wtedy każdy wie ile zużywa i ile musi zapłacić za to co
    zużył.
    > Niestety znam takie przypadki wśród znajomych, gdzie z tego powodu
    > dochodziło do konflików pomiędzy rodzicami, a ich dziećmi, które założyły
    > swoją rodzinę.

    Sugerujesz, że w instalacji miedzianej założenie podliczników jest
    niewykonalne lub też wręcz niemożliwe?

  • 68. Data: 2009-05-18 13:02:46
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Aha , i tym nożem kalibrujesz i fazujesz rurę?

    Myślisz, ze jest potrzeba kalibrować rurę, która jest idealnie ucięta i nie
    zgnieciona ?

    > Uwierz mi, że staram się trzymać tematu. A psycholog z Ciebie jak z koziej
    > dupy trąba :)

    Za mało się starasz :D

> [...]
    > też zakręcić zawory na przyłączu grzejnikowym no ale skoro już jest
    > rozdzielacz to trzeba go jakoś wykorzystać...

    Z grzejnikami tak się robi. Tylko czy to zapewni bezpieczeństwo instalacji
    wodnej ?
    Przyjdzie gwałtowne ochłodzenie, ściśnie mróz czy podczas nieobecności
    domowników ktoś w zimie wybije szyby i już może być problem z wodą użytkową.

    > To oczywiście prawda ale prawodłowo zrobiona inztalacja trójnikowa również
    > zapewnia.

    Ale jednak rozdzielaczowa zawsze będzie lepsza pod tym względem.

    > Sugerujesz, że w instalacji miedzianej założenie podliczników jest
    > niewykonalne lub też wręcz niemożliwe?

    Nie uważszasz, że jest to jednak trudniejsze i wymaga w razie potrzeby sporą
    ingerencję w instalację włącznie z kuciem ścian ?

  • 69. Data: 2009-05-18 13:45:46
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

    > Myślisz, ze jest potrzeba kalibrować rurę, która jest idealnie ucięta i nie
    > zgnieciona ?

    Myślę, ze kalibrazja o sfazowanie rury jest wymagane przez producenta systemu.

    > Za mało się starasz :D

    Bo nie chcę więcej :)

> [...]
    > domowników ktoś w zimie wybije szyby i już może być problem z wodą użytkową.

    Głwice ustawione na *? Zapewni na tyle, że bardziej nie trzeba.

    > Ale jednak rozdzielaczowa zawsze będzie lepsza pod tym względem.

    Ale jakim kosztem? Szafka, rozdzielacze, więcej rury... Na trójnikach taniej
    a zmian ciśnienia spowodowanych poborem w kilku punktach się nie zauważa
    (przynajmniej ja nie zauważam).

    > Nie uważszasz, że jest to jednak trudniejsze i wymaga w razie potrzeby
    sporą
    > ingerencję w instalację włącznie z kuciem ścian ?

    Nie uważam. Zakładając osobny podlicznik do łazienki i tak się go zakłada na
    rurze doprowadzonej do tej łazienki. Bez znaczenia czy ta rura dochodzi do
    rozdzielacza czy nie.

  • 70. Data: 2009-05-18 16:00:45
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Myślę, ze kalibrazja o sfazowanie rury jest wymagane przez producenta
    > systemu.

    Rury dobrych producentów np. Herz poza wykonaniem delikatnej fazki nie
    potrzebują kalibracji - pasują idealnie pod warunkiem, że się ich nie
    zgniecie podczas ucinania.
    Ja nie myślę, ja to wiem z autopsji :)

    > Ale jakim kosztem? Szafka, rozdzielacze, więcej rury... Na trójnikach
    > taniej
    > a zmian ciśnienia spowodowanych poborem w kilku punktach się nie zauważa
    > (przynajmniej ja nie zauważam).

    Jakim kosztem ?
    Jak robisz rozgałęźnikowo to przecież nie pociągniesz głównej gałęzi rurą
    AluPex 16mm. Zatem musisz dać grubszą i droższą rurę np. 26 lub 32mm.
    Trójniki o większych średnicach także są dużo droższe - dla przykładowa cena
    trójnika redukcyjnego 26x16x26 mm kosztuje ponad 40zł w detalu, a do każdego
    odgałęzionego punktu wodnego musisz dać 2 szt.
    Jak podliczysz koszt związany z większymi średnicami i porównasz z kosztem
    rozdzielaczy to szybko się przekonasz, że koszt wykonania metodą
    rozdzielaczową nie jest dużo większy, a w niektórych przypadkach może być
    nawet mniejszy.

> [...]
    > na
    > rurze doprowadzonej do tej łazienki. Bez znaczenia czy ta rura dochodzi do

    Tylko, że będziesz musiał pruć kafelki i ściany lub posadzki, żeby się
    dostać do rury.