  • 51. Data: 2009-05-15 09:19:14
    Temat: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Od: a...@g...com

    On 15 Maj, 10:44, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    [...]
    > Ale koszt tych zlaczek jest kilkukrotnie wyzszy.

    Cos za cos.. Zycie :)

    > Prowadzenie paru rurek
    > izolowanych otulina jednym kanalem tez moze byc klopotliwe z uwagi na ilosc
    > zajmowanego miejsca i tez mimo prostoty prowadzenia pexala moga byc problemy
    > z upchnieciem tego w miejscu jakiejs koncentracji rur.

    W fazie przemyslen i ukladania rurek "w glowie" nie widze zeby mial z
    tym byc jakikolwiek problem - wiekszosc rurek pojdzie po podlodze, bo
    rozdzielacz mam na parterze, a tu najwiecej punktow. Podloga duza i
    szeroka, wiec to jest lipny argument "przeciw":)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 52. Data: 2009-05-15 09:24:26
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    a...@g...com napisał(a):

    > wole nie ryzykowac. Wole zaplacic te ~500 pln wiecej i miec swiety

    No proszę, Tobie tez wyszło drożej niż z trójnikami a rurka przecież taka
    tania. Miało być szybko i tanio a tanio nie jest.

  • 53. Data: 2009-05-15 09:32:22
    Od: a...@g...com

    On 15 Maj, 11:24, "Boban" <b...@g...pl> wrote:

    > No proszę, Tobie tez wyszło drożej niż z trójnikami a rurka przecież taka
    > tania. Miało być szybko i tanio a tanio nie jest.

    Pokaz mi posta w ktorym napisalem, ze system rozdzielaczowy mial byc
    tanszy od trojnikowego ? :)
    Dla mnie ta instalacja JEST tania - to jedna z trzech podstawowych
    instalacji w domu i bedzie mnie kosztowac jakies 800-900 pln. Jezeli
    chaupa bedzie kosztowac w sumie z pol banki, to to ma byc drogo ?? ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 54. Data: 2009-05-15 10:24:30
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    a...@g...com napisał(a):

    > ecie=BF taka
    >
    > Pokaz mi posta w ktorym napisalem, ze system rozdzielaczowy mial byc
    > tanszy od trojnikowego ? :)

    Nie Ty. Plumpi.

  • 55. Data: 2009-05-15 11:47:29
    Od: a...@g...com

    On 15 Maj, 12:24, "Boban" <b...@g...pl> wrote:

    > Nie Ty. Plumpi.

    Jacek porownywal system trojnikowy w PEXie, ktory nie ma nic
    wspolnego z systemem rozdzielaczowym.. Mnie same rozdzielacze wyszly
    kolo 500-600 pln bo sobie wybralem wersje z zaworkiem kulowym na
    kazdym wyjsciu ;) Wiec Twoj komentarz tez jest poza tematem :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 56. Data: 2009-05-15 18:24:56
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A to nie Ty pisałes o 2 płaskich kluczach? Tymi kluczami chciałeś fazować
    > rurki?

    Nie. Ja pisałem o ostrym nożu i 2 płaskich kluczach, a to chyba spora
    różnica.
    Jezeli nie pracujesz na akord i nie spieszy Ci się na kolejną budowę to
    nożem z wymiennymi ostrzami zarówno utniesz rurę i wykonasz fazę nie gorszej
    jakości jak kalibratorem. Nóż taki to wydatek kilku - kilkudziesięciu zł , a
    porządne wymienne ostrza firmy Stanley kupi się w cenie 5-6zł za opakowanie
    5szt. Przydadzą się do wielu rzeczy. Zaróno do cięcia rur PE i PEX,
    obrzynania izolacji z przewodów elektrycznych, do cięcia tapet i wykładzin i
    wielu innych zastosowań. Tak więc inwestycja, która się zwróci.
    Zauważ także, że to co napisałem było skierowane do amatorów, a nie do
    profesjonalistów.
    Ale jak kogoś stać na zakup narzędzia do jednej roboty to wydatek kilknastu
    zł chyba nie jest majątkiem.

    > Albo jakieś połączenie jest pewne i je chowasz albo nie i wtedy doradzasz
    > rozdzielacze.

    Pewne są połączenia zaprasowywane. Niestety praska do tych złączek jest mało
    osiągalna dla każdego "Kowalskiego", choć w niektórych sklepach można
    wypożyczyć. Połączenia skręcane należą do tych mniej pewnych, dlatego w
    przypadku takich połączeń lepiej jest je wykonać w skrzynce rozdzielczej lub
    puszce naściennej zamiast w wylewce.

    Widzę masz jakieś kompleksy. Chyba zrobiłeś instalację w miedzi i teraz
    sobioe plujesz w brodę, bo okazuje się, że zrobiłeś głupstwo, dlatego też
    chcesz się dowartościować dogryzając mi :)

    Poza tym ludzie rozdzielacze montują nie dlatego, żeby było tanio.
    Rozdzialacze mają inne zalety:
    1. Możliwość niezależnego odcinania każdego z obwodów bez przerywania pracy
    pozostałych obwodów czy to w celach remontowych czy też w przypadku awarii,
    któregoś z obwodów lub też niekorzystania z pomieszczeń w celu
    zaoszczędzenia na ogrzewaniu. Przykładowo ktoś mieszka sobie na parterze, a
    górę wynajmuje w sezonie letnim turystom (znam wiele takich domów, gdzie tak
    się praktykuje).
    2. Układ rozdzielaczowy mniej wpływa na zmiany ciśnienia wody w
    poszczególnych odbiorach w przypadku korzystania jednocześnie z więcej niż
    jednego odbioru.
    3. Możliwość zmiany konfiguracji układu hydraulicznego oraz założenia
    podliczników wody w przypadku wynajęcia części domu czy też konieczności
    odseparowania się młodego małżeństwa od rodziców, które musi razem z nimi
    zamieszkiwać. Wtedy każdy wie ile zużywa i ile musi zapłacić za to co zużył.
    Niestety znam takie przypadki wśród znajomych, gdzie z tego powodu
    dochodziło do konflików pomiędzy rodzicami, a ich dziećmi, które założyły
    swoją rodzinę.

  • 57. Data: 2009-05-15 18:58:48
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci

    > Jest zasadne ;-) Czuje to czasem jak siedze pod goracym prysznicem (a
    > lubie dlugie sesje po 15-20 min;) a tu nagle jebut szok termiczny bo
    > zona splukuje w zlewie talerz ;) Problem zapewne wynika ze zbyt malej
    > srednicy rurek i ze skopania instalacji wodnej w tym mieszkaniu ale
    > tak czy siak - wole nie ryzykowac ;)

    Bateria termostatyczna to panaceum na takie slabostki, zreszta cos z ta
    instalacja jak piszesz , pewnie nie tak.

    > O widzisz - a moj ojciec jakis czas temu robil generalny remont
    > swojemu kumplowi i zgrzewana laczka po pol roku sie rozciekla (przez
    > pol roku bylo szczelnie!). Zapewne cos popsul przy zgrzewaniu ale ja
    > wole nie ryzykowac. Wole zaplacic te ~500 pln wiecej i miec swiety
    > spokoj, a wszystkie laczenia na wierzchu, niz miec potem mega problem
    > z kuciem wszystkiego (lacznie z posadzka z podlogowka).

    Nie slyszalem jeszcze o takich zgrzewach, no ale byc moze. Dawno temu,
    pewnie ponad 10 robilem pierwszy raz taka instalacje, czysto amatorsko.
    Nawet przekrecalem zlaczki przy zgrzewaniu, czego robic nie wolno. Do dzis
    trzyma jakby zrobione bylo wczoraj. No ale to moje doswiadczenia i nie
    neguje, ze Twoj ojciec cos tam. Slyszalem rowniez ze i pexal gdzies tam pekl
    w wylewce. Opisywal kiedys taki przypadek na grupie Leo bedacy podobno
    doswiadczonym instalatorem, ktoremu podlogowka zrobila taki numer po jakims
    czasie. Produkt byl ubezpieczony, wiec nie bylo problemu, no ale jednak i
    nielaczona rura moze wyciac taki numer. Na nieszczescie to podobno kura
    pierdnie, a idealnych rozwiazan nie ma.

    > Pozatym nie
    > ukrywam ze zalezy mi na czasie i bawienie sie w zgrzewanie mi sie nie
    > widzi - juz pomijajac kwestie czasu samego zgrzewania VS zaciskania

    Z pomocnikiem zrobilem cala instalacje z PP przez dwa dni. Dwie lazienki,
    kuchnia, pralnia z oddzielnymi podlaczeniami do kibli. Dwa nastepne dni
    montowalem sobie wypasiona kotlownie do zraszaczy wynurzalnych podlewajacych
    trawe, zasilania pralki i kibli ze studni.

    > zlaczki - tu trzeba mase roznego typu kolanek, trudno to policzyc w
    > czasie roboty, wiec w trakcie (a zwykle jak zabraknie bedzie wlasnie
    > godzina 17:01) bedzie trzeba jezdzic do sklepu. Jak ja tego nie
    > lubie :) Kupilem wiec tyle kolanek pexowych z lapkami i GW ile trzeba
    > na zacisk +2szt. na zapas i tyle - instalacje przypuszczam ze poloze w
    > jeden dzien.

    Ja wzialem z hurtowni pare workow zlaczek i co zostalo oddalem.

    > Zreszta - co kto lubi, ja oprocz faktu ze system rozdzielaczowy
    > bardziej mi "lezy" kupuje za te pare marnych stow bezpieczenstwo,
    > gwarancje i ubezpieczenie na najblizsze parenascie lat w jednym ;)

    No oby, oby.

    Pozdro.. TK

  • 58. Data: 2009-05-15 19:17:06
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > rozdzielacz mam na parterze, a tu najwiecej punktow. Podloga duza i
    > szeroka, wiec to jest lipny argument "przeciw":)

    W progu np. trzeba zmiescic rury od grrzejnikow i reszte instalacji. Czasami
    troche tego jest, ja mam, bo na wszelki wypadek zrobilem podejscia do
    grzejnikow w pokojach mimo, ze w calym domu jest podlogowka. Rury do
    grzejnikow, cztery rury do wody (kibel oddzielnie), zasilanie rozdzielacza w
    holu od podlogowki, kable jakies, odkurzacz i robi sie ciasno. Gdybym do
    kazdej baterii prowadzil jeszcze pexa w otulinie, to nie bylo by latwo. Dwie
    baterie na gorze, dwie na dole to osiem rur, dwa kible to dziesiec, nie wiem
    co z cyrkulacja? Lacznie zajmie w progu jakies 40-50cm, no chyba ze
    kaskadowo, ale nie wiem czy to dobrze dla izolacji termicznej posadzki. Do
    tego dochodza grzejniki i reszta, to w zaleznosci od sytuacji wcale nie jest
    lipny argument. Zreszta tak naprawde nie o ten mi chodzilo. W szachcie
    kanalizacji ledwo zmiescilem pion zimnej wody, cieplej, cyrkulacji, kibla i
    rury kanalizacyjnej rzecz jasna. Upchanie tam dwu rur dodatkowo nie bylo by
    latwe. Tyle z moich obserwacji. Zrobisz, zobaczysz ile to zajmuje.

    Pozdro.. TK

  • 59. Data: 2009-05-15 19:40:42
    Od: a...@g...com

    On 15 Maj, 20:58, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    [...]
    > Bateria termostatyczna to panaceum na takie slabostki, zreszta cos z ta
    > instalacja jak piszesz , pewnie nie tak.

    Baterie termostatyczna maja wlasnie moi rodzice w prysznicu - przed
    "szokiem termicznym" ni cholery nie chroni - conajwyzej skraca jego
    czas ;-)

    [...]
    > Nie slyszalem jeszcze o takich zgrzewach, no ale byc moze.

    No to jest fakt sprzed paru dni. Pytalem dzisiaj ojca przy okazji jak
    zgrzewalismy piony i podejscia do rozdzielaczy czy na pewno nie
    skrecal zlaczek przy zgrzewaniu i mowi ze na pewno nie - wszystko
    robil po bozemu :) No ale nie byla robiona proba cisnieniowa podczas
    ktorej pewnie usterka by wyszla.

    [...]
    > trzyma jakby zrobione bylo wczoraj. No ale to moje doswiadczenia i nie
    > neguje, ze Twoj ojciec cos tam. Slyszalem rowniez ze i pexal gdzies tam pekl

    No wlasnie - kazdy robi wedlug swojego doswiadczenia ;-) Mnie zona
    chce do zawalu doprowadzic plukaniem talerza wiec robie system
    rozdzielaczowy, znajomemu rozciekla sie rurka PP wiec robie PEX (do
    ktorego jednak bylem przekonany juz chyba rok temu przy planowaniu
    wszystkich instalacji :)

> [...]
    > czasie. Produkt byl ubezpieczony, wiec nie bylo problemu, no ale jednak i
    > nielaczona rura moze wyciac taki numer. Na nieszczescie to podobno kura

    Sadze jednak ze przecieki na zlaczkach to zdecydowanie wieksza zmora
    niz pekanie rur PEXowych.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 60. Data: 2009-05-15 19:46:51
    Od: a...@g...com

    On 15 Maj, 21:17, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > W progu np. trzeba zmiescic rury od grrzejnikow i reszte instalacji. Czasami

    Tylko w jednym progu mi tak wyjdzie. Pozatym nie mam i nie planuje
    zadnych grzejnikow.

> [...]
    > holu od podlogowki, kable jakies, odkurzacz i robi sie ciasno. Gdybym do

    Ja to wszystko mam w glowie - nie tylko instalacje wody ;) Odkurzacz
    juz tez jest zaplanowany i nie krzyzuje sie w zadnym miejscu z
    instalacja wody!

> [...]
    > co z cyrkulacja? Lacznie zajmie w progu jakies 40-50cm, no chyba ze
    > kaskadowo, ale nie wiem czy to dobrze dla izolacji termicznej posadzki. Do

    To tez malo wazne - ponizej bedzie ogrzewana piwnica. Pozatym te rurki
    przykryje druga warstwa styropianu (3cm), wiec zle nie bedzie :-)

> [...]
    > rury kanalizacyjnej rzecz jasna. Upchanie tam dwu rur dodatkowo nie bylo by
    > latwe. Tyle z moich obserwacji. Zrobisz, zobaczysz ile to zajmuje.

    Ja to mam wszystko tak wymyslone ze moge miec i 50 rurek - moj
    "szacht" moze miec 4m szerokosci do np. gornej lazienki i nie bedzie
    widoczny ani z dolu ani z gory ;-)

    Dzisiaj zlozylem i zamontowalem do kupy rozdzielacze + zgrzalem piony
    i "spuscilem" na dol do kotlowni. Calosc - 5h. Jutro bede rozwijal
    pexy do poszczegolnych przyborow wiec zdam relacje jak to w koncu
    wyszlo, jak nie zapomne aparatu to sie tez pochwale ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.