    From: "strach" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: zacieki - docieplenie
    Date: Sun, 17 Jan 2010 05:07:07 +0100

    Sezon grzewczy w pełni, a w mojej sypialni wilgotność rzędu 35-40% i już
    czuję skutki na śluzówce. Kupiłem nawilżacz i sprawdzał się dobrze na
    początku, kiedy nie było zimno. Ze spadkiem temperatury w okolice zera i
    niżej, rano na styku ściany i sufitu powstają zacieki (po pierwszym razie
    sypialnia do malowania). Sypialnia jest w narożniku zaadaptowanego poddasza,
    zacieki robią się na krawędzi nachylonego sufitu i ściany zachodniej
    (przewaga wiatrów z tej strony), czyli dwóch płaszczyzn najbardziej
    wystawionych od zewnątrz na wiatr. Gołą ręką czuć, że ściana w tym miejscu
    jest znacznie zimniejsza niż gdzie indziej, nic dziwnego więc że się wytrąca
    wilgoć.
    Poddasze było adaptowane przez poprzednich właścicieli, projekt adaptacji
    gdzieś mam. Czy są podstawy aby wymagać od wspólnoty docieplenia budynku od
    zewnątrz? Być może istniejące docieplenie wystarczało przy poddaszu
    nieużytkowym i niższej wilgotności powietrza, a adaptacja powinna
    uwzględniać docieplenie dodatkowe? W pomieszczeniu jest kratka wentylacyjna,
    bez docieplenia mogę się chyba pożegnać z możliwością stosowania nawilżacza.
    Co robić?