  • 1. Data: 2009-02-14 15:54:50
    Temat: CWU w domu na paliwo stałe - jak rozwiazac ?
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    Witam,

    Dom opalany drewnem. Srodek lata, upały po 40st, wyjezdzam na tydzien,
    zostawiam dom znajomym - nie chce by palili w piecu (lub sam jestem na tyle
    leniwy ze mi sie nie chce ;) ). A CWU potrzebuje. Jak to rozwiazac ?

    Zasobnik jest 300 litrow, ma mozliwosc zainstalowania grzałki. Ale trzymać
    całość ciepla gdy np w domu sa tylko dwie osoby a CWU potrzebna jest glownie
    rano i wieczorem (kąpiel) - jaki to jest koszt ? Ile taka grzałka pracuje by
    nagrzac zbiornik ? Z drugiej strony nie grzac - ale ciepła woda w kuchni czy
    umywalce zawsze sie przyda.

    Przepływowy podgrzewacz odpada - przeszukałem net, nie mozna do nich wpiac
    na zasilaniu ciepłej wody, pozatym wymagają dużej mocy (musialbym zwiekszyc
    przydzial specjalnie dla niego - obecnie mam 13kW na caly dom).

    Jak mozna to jeszcze rozwiazac ? Nie ma gazu, pozostaje prąd na kablu 2,5mm.
    Najbardziej cieszyloby mnie rozwiazanie ktore na zasilaniu ma wpieta ciepłą
    wode (z zasobnika) i w razie potrzeby ją dogrzewa lub nie. Mialoby to
    zasilac głównie kran kuchni, moze jeszcze kran umywalki.

    Pozdrowienia

    Kane

  • 2. Data: 2009-02-14 17:30:58
    Temat: Re: CWU w domu na paliwo stałe - jak rozwiazac ?
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    Użytkownik "Kane" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Zasobnik jest 300 litrow, ma mozliwosc zainstalowania grzałki.

    Ostatni mechaniczny regulator czasowy dobowy
    jaki kupowałem kosztuował coś 9,90 PLN :-)
    Elektroniczny z programowaniem tygodniowym
    ~29 PLN.
    Oba do ~3500 W.

    Pzdr

    JKK

  • 3. Data: 2009-02-14 17:52:04
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Ostatni mechaniczny regulator czasowy dobowy
    > jaki kupowałem kosztuował coś 9,90 PLN :-)
    > Elektroniczny z programowaniem tygodniowym
    > ~29 PLN.
    > Oba do ~3500 W.

    Nie no ja rozumiem ze moge uzywac tej grzałki permamentnie - tylko (pytajac
    praktykow) czy jest sens ekonomiczny ? Zuzycie wody najczesciej bedzie
    wygladac tak ze jest potrzebna wszedzie (prysznice itp) rano - 5.00 - 8.00 a
    potem wlasciwie wieczorem (18-21). Nigdy nie korzystalem z takiego zasobnika
    wiec nie wiem jak to wyglada w praktyce:

    - koszt nagrzania prądem ?
    - czas nagrzania (grzałka powiedzmy 2kW)

    Jesli koszt jest wysoki a czas grzania dlugi - to czy ekonomiczniej nie
    wyjdzie grzac wode w kranach dodatkowymi urzadzeniami (no tak,ale one tez
    kosztuja) o mniejszej pojemnosci ? Np w zabudowie kuchennej 10litrowy
    zbiornik z grzałką. Ładuje sie ciagle, ciagle utrzymujac ciepla wode. Mam ją
    zawsze - niezaleznie czy glowny zbiornik jest akurat zaladowany czy
    rozladowany. Podobnie lazienka umywalka.
    W zimie gdy zbiornik CWU jest wlasciwie ciagle cieply - zbiornik przy kuchni
    nic nie grzeje bo zasilam go juz woda o odpowiedniej temperaturze. No - moze
    czasami sie wlaczy jak zdazy ostygnac (brak zuzycia).
    Jest sens ? Nie wiem moze moje obawy sa przesadzone - wynika to po prostu z
    tego ze nigdy nie mieszkalem dluzej w domu gdzie woda byla tak
    zorganizowana.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 4. Data: 2009-02-14 18:58:53
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    > Podobnie lazienka umywalka.

    Do prysznica / wanny 10 l Ci nie wystarczy ...

    Pzdr

    JKK

  • 5. Data: 2009-02-14 22:00:41
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > zostawiam dom znajomym - nie chce by palili w piecu (lub sam jestem na
    > tyle leniwy ze mi sie nie chce ;) ). A CWU potrzebuje. Jak to rozwiazac ?

    Zamontuj na dachu wlasnej roboty kolektor sloneczny, jakis duzy kaloryfer
    plytowy pomalowany na czarno. W sloneczne letnie dni bedziesz mogl pompowac
    wode przez ten kolektor, gdzie bedzie sie nagrzewala. 300L zasobnik bedzie
    jak znalazl. Zima niestety nic z tego nie bedzie, ale mowa o lecie. Trzeba
    by przemyslec jakies czujniki zalaczajace pompe i zawor odcinajacy przeplyw
    grawitacyjny, zeby zasobnik nie wychladzal sie noca. Ewentualnie zasobnik
    powyzej kolektora i sterowanie nie bedzie potrzebne, wystarczy obieg
    grawitacyjny. Przydal by sie zawor odcinajacy obieg w razie
    niebezpieczenstwa przegrzania. Konieczne bedzie jakies naczynie wzbiorcze,
    ale to szczegoly do dopracowania. Do grzania wody w deszczowe dni bedziesz
    mogl korzystac z grzalki.
    Do wyboru jest jeszcze kupno zestawu solarnego, ale to juz koszty i przy
    malym zapotrzebowaniu na ciepla wode chyba nie bardzo oplacalne.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2009-02-15 00:55:00
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Zamontuj na dachu wlasnej roboty kolektor sloneczny, jakis duzy kaloryfer
    > plytowy pomalowany na czarno.

    Hmmm jest to jakas mysl - pokombinuje jutro na trzezwo ;)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 7. Data: 2009-02-15 07:12:33
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Hmmm jest to jakas mysl - pokombinuje jutro na trzezwo ;)

    Wszystko fajnie - ale nie mam zasobnika CWU z podwojna wezownica, mozna
    jednak dodac drugi, mniejszy, zasilany z pierwszego a przez jego wezownice
    puscic solary/wymienik/cokolwiek. Koszt mały, miejsce jest.

    Dach bez ekspozycji na poludnie wiec klasyczne solary chyba odpadaja.

    Ale trop jest dobry: mam sporo polaci dachowej i dostep do niej od srodka
    (strych gospodarczy, nieocieplona polac dachu). Robil ktos moze jakis
    wymiennik rurowy (pod dachówką) ? Dłuuuuga rurka, wpieta w wezownice
    zasobnika CWU, plus pompka i czujnik, calosc moze byc w ukladzie zamknietym
    zalana glikolem (by nei spuszczac na zime).

    Jak robilem z ociepleniem stropu to pod dachem bylo juz masakrycznie
    cieplo - teraz jest ocieplony, ale jest zima i nie wiem jakich temperatur
    moge oczekiwac na takim strychu. Dachu jest sporo. 50st C jest tam realne
    pewnie ? Rurki zawieszone pod dachowka w odpowedniej ilosci powinny sie
    odpowiednio nagrzac. Nawet jesli w CWU nie bedzie takiej temperatury jak
    potrzebuje - to "dogrzanie" elektryczne pochlonie znacznie mniej energii (co
    innego grzac wode 8st a co innego 35st do powiedzmy 60stC).

    Opinie, uwagi, miazdzaca krytyka ?

    Pozdrawiam

    Kane

  • 8. Data: 2009-02-15 07:27:12
    Od: robertr <r...@c...com.pl>

    On 14 Lut, 16:54, "Kane" <s...@s...pl> wrote:
> [...]
    > na zasilaniu ciepłej wody, pozatym wymagają dużej mocy (musialbym zwiekszyc
    > przydzial specjalnie dla niego - obecnie mam 13kW na caly dom).

    Dlaczego przepływowy odpada ?
    Przecież teraz to standard przepływowy do solara, dostosowujacy moc
    grzania do temperatury wody wejściowej - są jakieś ograniczenia
    temperatury wody na wejściu.( nie pamiętam dokładnie nie więcej niż 80
    C czy coś takiego). Nie sa też drogie Produkcji polskiej kupisz za
    mniej niz 1000. Jedyny problem to dość duze tłumienie ciśnienia wody.
    pozdr

  • 9. Data: 2009-02-15 09:10:03
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > Wszystko fajnie - ale nie mam zasobnika CWU z podwojna wezownica, mozna
    > jednak dodac drugi, mniejszy, zasilany z pierwszego a przez jego wezownice
    > puscic solary/wymienik/cokolwiek. Koszt mały, miejsce jest.

    Po co ci podwójna wężownica, skoro nie zamierzasz w lecie jednocześnie palic
    w kotle i grzać solarami ? Daj pomiędzy wężownicę i jej zawory odcinające od
    instalacji CO trójniki, do nich drugą parę zaworów i połącz z panelem.
    Oczywiście trzeba to potem przełączać na zimę i lato z "głową" czyli
    najpierw odciąć oba obwody a potem odkręcić jeden z nich.

  • 10. Data: 2009-02-15 09:18:19
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

> [...]
    > potrzebuje - to "dogrzanie" elektryczne pochlonie znacznie mniej energii
    > (co innego grzac wode 8st a co innego 35st do powiedzmy 60stC).

    Więc i ja podpowiem swój pomysł
    a ja myślę ze właśnie ogrzewacz przepływowy będzie najbardziej wygodny i
    ekonomiczny
    ja tak własnie mam zrobione latem poprosu przełączam obieg z zasobnika na
    ogrzewacz
    ogrzewacz jest w piwnicy przy zasobniku
    ja mam KASKADA 21 KW ale to jest moc ciągła latem ustawiam go na 1 bieg co
    oznacza że
    przy maksymalnie odkręconym struminiu pobierze 14 kW
    ale spokojnie mozesz sobie kupic jakiś mniejszy i tez ci starczy latem
    pozdrawiam