  • 11. Data: 2009-06-16 21:51:54
    Temat: Re: Dach - jakie warstwy pod gont bitumiczny?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <j...@g...ky> napisał w wiadomości
    news:h18uvg$4r0$1@opal.futuro.pl...

    > masz jakieś foty poprawnego wykonania i fuszerek?

    Niestety nie, ale zrobiłem na szybko rysunki jak ma być zakończona membrana.
    Tylko gdzie mam Ci to wysłać ?

  • 12. Data: 2009-06-16 22:50:53
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message

    wysłałem ci maila na adres bez x, jeśli to ten :-)

  • 13. Data: 2009-06-17 07:03:19
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    Dzieki za obszerne wyjasnienia.

    > 1. Gont bitumiczny
    > 2. Podkład pod gont bitumiczny w formir specjalnej folii (podobna do
    > membrany z warstwą bitumiczną) lub po prostu papy
    > 3. Deski, ale lepiej płyta OSB
    > 4. Kontrłaty
    > 5. Pod kondrłaty taśma butylowa (choć niektózy nie dają jej w ogóle
    > 6. Membrana [..]

    Tak sobie mysle, czy trzy warstwy "przeciwwodne" od gory to nie przesada...
    Gont, papa i membrana. Cos mi tu pachnie intensywna dzialalnoscia
    fachowcow.... od sprzedarzy :-) Przeciez po to jest gont, a pod nim papa,
    zeby juz woda od zewnatrz nie dostala sie do srodka. Wiec ta membrana pod
    tym to IMHO przerost formy. Rozumiem ze jest to jednoczesnie warstwa
    odzzielajaca welne od desek (wentylacja welny), ale czy to musi byc
    membrana? Zwlaszcza, ze paroprzepuszczalnosc takiej membrany jest
    wielokrotnie mniejsza niz jakiejs np. siatki. A i koszt zapewne znacznie
    wiekszy i trudnosc w prawidlowym(szczelnym) ulozeniu tez.

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl - f...@f...pl
    Aktualnie 12 533 zdjęcia z 19 krajów.

  • 14. Data: 2009-06-17 13:55:14
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wielokrotnie mniejsza niz jakiejs np. siatki. A i koszt zapewne znacznie
    > wiekszy i trudnosc w prawidlowym(szczelnym) ulozeniu tez.

    Ta membrana zasadniczo nie służy jako ochrona przed wodą, choć także i w tym
    celu, lecz przede wszystkim jako ochrona przed wwiewaniem powietrza podczas
    wiejących wiatrów w warstwę wełny. Jezeli nie dasz tej membrany to po prostu
    nie będziesz miał izolacji termicznej, bo powietrze potrafi przewiewać taką
    wełnę drastycznie pogorszając jej właściwości izolacyjne.
    Kolejnym zadaniem tej membrany jest utrzymanie wełny na swoim miejscu,
    ponieważ wełna ma tendencję do pęcznienia i wypełniania przestrzeni. Po
    prostu po pewnym czasie dotykała by ona do deskowania tym samym pogarszając
    efekt wietrzenie deskowania oraz chłodzenia deskowania od spodu podczas
    upalnego lata.
    Niktórzy zamiast membrany stosują sznurki, ale nie jest to dobry pomysł,
    lepiej dać membranę.
    Czy membrana jest droga i droższa od siatki ?
    To rzecz dyskusyjna.
    Mnie membrana + folia paroizolacyjna + wszystkie potrzebne taśmy klejące na
    dach o powierzchni ok. 200m2 kosztowały ok. 2200zł wraz z kosztami
    transportu.
    Oczywiście nie rzucałem się na najwyższą jakość membrany (np. Tyvek firmy
    DuPont), bo nie miałem takiej potrzeby, gdyż kładłem gont, a nie dachówkę.
    Kupowałem membranę średniej klasy firmy Corotop na Allegro w firmie Folnet,
    którą polecam. Za całość tych samych folii w Castoramie musiał bym zapłacić
    ok. 800zł więcej.

  • 15. Data: 2009-06-17 16:01:13
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

> [...]
    > podczas wiejących wiatrów w warstwę wełny. Jezeli nie dasz tej membrany to

    Nie rozumieją tego do czasu aż sami kiedyś nie zamieszkają i nie stwierdzą,
    że wieje najdrobniejszymi peknieciami cekolu.

  • 16. Data: 2009-06-17 16:22:38
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    > Ta membrana zasadniczo nie służy jako ochrona przed wodą, choć także i w
    > tym
    [..]

    Dzieki za pomoc i wyjasnienia.
    Generalnie nie chodzi mi o jakies specjalne maksymalne oszczednosci, tylko o
    upewnienie sie o sensownosci wydatkow. Nie lubie czynic wydatkow
    wynikajacych tylko ze skutecznosci marketingu. Membrane pewnie dam, tyle ze
    jeszcze nie wiem jaka. Na pewno nie chce najdrozszej, ale tez nie chcialbym
    kupic czegos co sie rozchrzani po roku albo nie bedzie przepuszczac pary
    wcale...Czy Twoim/Waszym zadniem cos takiego
    http://www.allegro.pl/item658569785_folia_membrana_d
    achowa_parotec_3500gr_m2_24h_promo.html
    wyglada OK? Z opisow, gwarancji itp wyglada OK, a i cena przyzwoita.
    Sprzedawca tez wydaje sie w miare profesjonalny...

    Druga sprawa - klejenie membrany. Wiem, ze wg teori powinno sie kleic, ale
    spotyka sie sporo glosow, ze nie ma sensu (szkoda pracy i kasy na tasme) -
    bo efekt jest w rzeczywistosci duzogorszy niz w teorii.

    Trzecia sprawa - ukladanie. Moja ekipa sugeruje taka metode - kontrlaty
    dlugosci rownej szerokosci pasa membrany i przybijamy membrane i kontrlate
    do 1-szej krokwi, naciagamy do kolejnej i od razu przybijemy membrane z
    kontrlata, itd przez wszystkie krokwie. Twierdza, ze to ulatwia dobre
    naciagniecie membrany i zapobiega uszkodzeniam gdy jest membrana na duzej
    powierzchni i dopiero przybija sie kontrlaty; no i membrana jest dziurawiona
    tylko raz (razem z kontrlata), a nie dwa razy (najpierw przy mocowaniu, a
    potem przy biciu kontrlat.

    No i grubosc kontrlat - czy calowe wystarcza? Tzn, czy te 2,5 cm szczeliny
    jest ok, czy za malo, biora pod uwage eleastycznosc (rozciagliwosc)
    membrany?

    Kolejna kwestia - otwory wentylacyjne na gorze. Nie mam kalenicy. Krokwie
    leza na murlatach i platwiach. Ekipa mowi, ze wystarczy rozciecie membrany,
    a Ty zalecasz specjalne otwory wentylacyjne (jak rozumiem jakies elementy
    wychodzace az na zewnatrz - przez deski, pape i gont). Czy cos takiego mozna
    gdzies zobaczyc i jak to zamontowac bez kalenicy?

    Bede wdzieczny za dalsza pomoc dla "lajkonika" w tej dziedzinie :-)

    pozdr.
    Jacek Bronowski

  • 17. Data: 2009-06-17 17:17:09
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

    "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> wrote in message

    Ustalcie tu chłopaki metodę to zrobimy z tego poradnik na tip top :-)

  • 18. Data: 2009-06-17 17:54:46
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]

    > spotyka sie sporo glosow, ze nie ma sensu (szkoda pracy i kasy na tasme) -
    > bo efekt jest w rzeczywistosci duzogorszy niz w teorii.

    Efekt jest bardzo dobry pod warunkiem, że nie kleimy taśmą pierwszą lepszą z
    brzegu.
    Każda firma produkująca folie czy membrany ma także w swojej ofercie
    specjalne taśmy z przeznaczeniem do konkretnego rodzaju folii i nie wolno
    używać innej, bo będzie to o czym piszesz. U mnie też fachowcy zaczęli kleić
    membranę taśmą do folii paroizolacyjnej i zaraz po tym jak je przykleili
    zaczęły się odklejać :) Na szczęście przyjechałem w porę jak dopiero zaczęli
    kleić i musiałem chłopaków delikatnie "wyprostować".

> [...]
    > powierzchni i dopiero przybija sie kontrlaty; no i membrana jest
    > dziurawiona tylko raz (razem z kontrlata), a nie dwa razy (najpierw przy

    Niech robią jak im wygodniej. To nie ma aż takiego znaczenia. Ważne, żeby
    była dobrze naciągnięta.

    > No i grubosc kontrlat - czy calowe wystarcza? Tzn, czy te 2,5 cm szczeliny
    > jest ok, czy za malo, biora pod uwage eleastycznosc (rozciagliwosc)
    > membrany?

    Zasadniczo daje się 4cm, ale myślę, że powinno wystarczyć - ale to tylko
    moja opinia, a nie jestem fachowcem w tej dziedzinie.

> [...]
    > elementy wychodzace az na zewnatrz - przez deski, pape i gont). Czy cos
    > takiego mozna gdzies zobaczyc i jak to zamontowac bez kalenicy?

    http://allegro.pl/item658568452_folnet_wywietrznik_p
    olaciowy_do_gontow.html

    Montuje się na dachu, wysoko przy gąsiorach w taki sposób, żeby choć jeden
    pas gontu zakrył obrzeże tego wywietrznika. Wywietrznik ten najlepiej jest
    zamontować wkrętami. Oczywiściew wcześniej należy wywiercić otwory przy
    pomocy wykrojnika.
    Rozcięcie membrany to ewentualność - pisałem Ci wcześniej dlaczego jest
    gorsze od wywietrzników.

    Z resztą pooglądaj to co ma ten sprzedawca w ofercie, a ma wiele różnych
    rzeczy, które używa się na dachach.

    Od razu wyjaśniam - nie mam nic wspólnego z tymi aukcjami, żadnych profitów.
    Jestem tylko po prostu zadowolonym klientem.

  • 19. Data: 2009-06-18 14:32:51
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

> [...]
    > przykleili zaczęły się odklejać :) Na szczęście przyjechałem w porę jak
    > dopiero zaczęli kleić i musiałem chłopaków delikatnie "wyprostować".

    A jezeli by przyjac ze membrana bedzie klejona tylko jedna tasma, to lepiej
    dwustronna "od srodka" czy jednostronna od zewnatrz?

> [...]
    > zamontować wkrętami. Oczywiściew wcześniej należy wywiercić otwory przy

    Ten element przykreca sie juz po polozeniu papy/folii podkladowej, a przed
    gontem - dobrze rozumiem
    Rozumiem ze masz na mysli wiercenie otworow wentylacyjnych (w deskach i
    papie). Ok, w zasadzie to jasne.

    > Z resztą pooglądaj to co ma ten sprzedawca w ofercie, a ma wiele różnych
    > rzeczy, które używa się na dachach.
    > http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=113950

    Tego sprzedawce znam. Latwiej zreszta szukac na http://folnet.pl

    I jeszcze mam watpliwosc. Piszesz, ze jako warstwe podkladowa mozna zamiast
    papy dac folie dachowa. Ale piszej o jakiejs foli z warstwa bitumiczna...
    Nic takiego nie rzucilo mi sie w oczy w ofertach. Sa oferowane folie dachowe
    (wstepnego krycia) ale nie widze zeby mialy warstwe bitumiczna. Czy zatem
    zamiast papy mozna dac np. cos takiego:
    http://folnet.pl/do/item/11-002/Membrafol110
    http://folnet.pl/do/item/11-001/Strotex90
    ?

    Czy kros moze uzywaj takiej folii na deskowanie pd gont bitumiczny? Dodam ze
    jest ze 4-5 razy tansza od papy termozgrzewalnej, dlatego mnie to
    zainteresowalo :-)

    Jeszcze raz dzieki za pomoc.

    --
    pozdr.