  • 11. Data: 2016-02-24 18:52:33
    Temat: Re: Dolne źródło - rozkminki
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 18:21:42 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
    > Jaki metraż i jakie parametry murów/ocieplenia? Bez WM i reku?

    Około 240m2 użytkowej (bez garażu). Porotherm 24cm, styropian 25cm,
    okna porządne, parterówka, zwarta bryła, bez ozdóbek, pod podłogą
    z 15cm styropianu, strop ze 35cm wełny. Z przeszkadzaczy: komin
    w kotłowni (który chcę przerobić na wyrzutnię WM), kominek.

    > Ale przed poprawieniem dwóch pierdół jak
    > izolacja od gruntu i separacji ściany pom. gosp. od domu też było 8,5kW
    > oraz 17MWh/rok. :P

    Jaka izolacja od gruntu i co za separacja ściany?

    > Pytanie ważniejsze ile realnie metrów samej spirali (wymiennika) wychodzi.
    > Też mam założenie 4x200, wchodzi to na 500m2, ale samej spirali wychodzi
    > ~22mb, na którą przypada około 100m rury, reszta to tylko dobiegi. Ale to u
    > mnie, bo kotłownię mam od dupy strony.

    Planowałem 4 wykopy 2m x 25m, do tego dobiegi, nie wiem ile tej
    spirali z tego by wyszło, na razie się dokształcam.

    > Zawołaj geodetę, to przy okazji zobaczysz co masz głębiej i jak się boisz
    > PC PW, to może zrobisz odwierty. Ostatnio nie kosztują już takich
    > dramatycznych pieniędzy jak kiedyś (albo inaczej, nie robią ich już tylko i
    > wyłączenie firmy od PC liczących sobie jakichś chorych pieniędzy).

    Ale pewnie taniej jak z 15 tys. za odwierty nie będzie, czy się mylę?
    A rurki w glebie to powinienem za 8 tys. opędzić (chyba).

    > Ale i tak najlepiej pomyśl w swoim wypadku o PC PW. Te nowe pompy
    > powietrzne sobie już dobrze radzą, ew. powalcz o zmniejszenie strat.

    A masz jakąś sensowną na myśli? Ile toto kosztuje i czy bardzo
    hałasuje?

    L.

  • 12. Data: 2016-02-24 20:12:30
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 18:45:02 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Kupić za 18, zrobić, sprzedać za 12 np? :>

    Bezsensu :) Stracisz 6k, za tyle to masz juz wynajeta koparke i rury kupione!

    > Na dolne źródło mam jakieś 30x30m tak pi razy oko. Może ciut więcej
    > jakimiś skrawkami.

    To idealnie :)

    > Ano muszę to sobie narysować i rozkminić.
    > Mówisz że PE32? Nie lepiej 40?

    Moim zdaniem tak. Musisz na to popatrzec "odwrotnie" - tzn. nie, ze rura
    odbiera cieplo, tylko, ze rura "oddaje chlod". I teraz jezeli masz slaby grunt
    (piasek) - on ma niskie cieplo wlasciwe, wiec im dasz grubsza rure tym
    plyn w niej bedzie plynal wolniej i "oddawal chlod" glownie w poczatkowych
    metrach rury. A najefektywniej bedzie, jak bedzie "oddawal chlod" rownomiernie
    w calym dolnym zrodle. Czyli wiecej - cienkich rurek, rozlozonych na jak
    najwiekszej powierzchni terenu. Dlatego tez spiralny w piachu jest zlym
    pomyslem :) Masz do dyspozycji 30x30 to mozesz ulozyc 900m rury w rozstawie
    co metr. Idealny kolektor :)

    Ja mam 5 x 100m PE32 w glinie i ma temperatury idealne przez caly sezon.
    Zaczyna sie regenerowac juz w maju, w czerwcu juz ma powyzej 10stC, a w lipcu
    przekracza 12-13stC. Moim zdaniem PE40 nawet na gline to gruba przesada.
    Szkoda glikolu (czy co tam bedziesz lal). Sama rura tez jest znacznie drozsza.
    Do metra PE32 SDR11 (scianka 3mm) wchodzi 0,53l, a do PE40 SDR11 (scianka
    3,7mm) - 0,83l. Dla 900m masz roznice 477l VS 747l - 270l plynu. Kasa
    wyrzucona niepotrzebnie w bloto ;) Oprocz tego pompa tez ma wieksza mase
    plynu do przepchania etc...

    Moja sasiadka robila ostatnio wycene i jej tez zaproponowali jakis kosmos
    DZ i dali jej do tego pompe 500W za 2k pln :)))

    U mnie DZ chodzi na WILO STAR 25/60 za 400 pln i parametry sa idealne
    (nigdy dT na wyjsciu i wejsciu nie wzrasta powyzej 3stC :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 13. Data: 2016-02-24 20:13:00
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 18:52:35 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Około 240m2 użytkowej (bez garażu). Porotherm 24cm, styropian 25cm,

    juz wybudowales? jasli nie to wywal ten poro-shit i daj beton komórowy

    b.

  • 14. Data: 2016-02-24 20:13:48
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 24 Feb 2016 09:45:00 -0800 (PST), Lisciasty

    > Ano muszę to sobie narysować i rozkminić.

    Koniecznie, szybko Ci wyjdzie, że meandryczny się nie opłaca. ;) Liczy się
    użytkowe pokrycie powierzchni i uzysk z m2. Czy wymiennik jest meandryczny
    czy spiralny nie ma kompletnie żadnego znaczenia (przy czym meandryczny
    jest bardziej upierdliwy w wykonaniu i siłą rzeczy droższy).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 15. Data: 2016-02-24 20:17:41
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 20:12:31 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Ja mam 5 x 100m PE32 w glinie i ma temperatury idealne przez caly sezon.

    Mozesz pojsc na kompromis i wrzucic PE32 SDR17 - ma ciensza scianke od SDR11
    (2mm) i jest o kolejne jakies 30-40% tansza. Na piasek - perfekt :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2016-02-24 20:20:27
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 20:17:42 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Mozesz pojsc na kompromis i wrzucic PE32 SDR17 - ma ciensza scianke od SDR11
    > (2mm) i jest o kolejne jakies 30-40% tansza. Na piasek - perfekt :)

    W listopadzie zeszlego roku zamawialem dla mojej sasiadki 500mb PE32 SDR17
    wlasnie - 1,9 brutto za metr, 500mb wyszlo 950 pln z transportem :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2016-02-24 20:21:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 20:13:01 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > juz wybudowales? jasli nie to wywal ten poro-shit i daj beton komórowy

    Buduje się, nie dało się dać nic innego, bo teściu już miał to
    nagromadzone i przygotowane, nie chcieli z żoną zmieniać na nic
    innego. Nie miałem w sumie argumentów żeby się o to użerać,
    bo na innych polach muszę walczyć i idzie ciężko.
    Teściu do tej pory nie wierzy w ciepłą pompę i inne wynalazki,
    choć fachowiec z niego bez zarzutu :>
    A co jest złego w porotermie?

    L.

  • 18. Data: 2016-02-24 20:21:57
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 20:13:01 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > juz wybudowales? jasli nie to wywal ten poro-shit i daj beton komórowy

    Lisciasty - zostaw porotherm, jest spoko :)) Tylko przypilnuj zeby pierwsza
    warstwa byla polozona na pelnej spoinie, a styro byl klejony na ramki,
    w porothermie zdecydowanie pewniej trzymaja sie kolki niz w tym pekajacym
    komorko-shicie hehehe :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2016-02-24 20:32:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 24 Feb 2016 09:52:33 -0800 (PST), Lisciasty

    > Około 240m2 użytkowej (bez garażu).

    Uf. ;) Co rano się budzę i zastanawiam się na cholerę mi 180m2. ;)

    > Porotherm 24cm, styropian 25cm,

    Jaki ten styro?

    Ja dla odmiany silka, ze względu na lepszą izolację akustyczną + 20cm
    styro.

    > okna porządne, parterówka, zwarta bryła, bez ozdóbek, pod podłogą
    > z 15cm styropianu,

    Jaki ten styro? ;)

    > strop ze 35cm wełny. Z przeszkadzaczy: komin
    > w kotłowni (który chcę przerobić na wyrzutnię WM), kominek.

    To wiele wyjaśnia. ;) Znaczy już stoją te kominy?

    Ja dla odmiany nie mam kominów. Małżowina co prawda już spać nie może jak
    słyszy że ognia nie będzie do grzania domu (bo pompa ciepła to kosmiczny
    niedziałający wynalazek) to jej "zapasowy" piec gazowy na butlę PB chcę
    zamontować (ale też z wyrzutem bocznym). Ognia z drewna nie chcę (może ew.
    jakiś biokominek). Kominek "klasyczny" to kosmicznie wysokie koszty
    inwestycyjne, dla mnie nieakceptowalne (szczególnie że leniwy czyścioszek
    jestem i w nowym domu nie mam zamiaru kiwać palcem w celu ogrzewania).

    > Jaka izolacja od gruntu i co za separacja ściany?

    20cm 031 dla lepszych wyników vs 10cm 040 dla gorszych wyników.
    Separacja... jakby to prosto wyjaśnić... :P

    http://emide.pl/Parter.png

    W pom. gosp. (07) na ścianie z salonem (05) doklepałem 15cm styro, co
    pozwolio całkiem znacznie zmniejszyć straty (tam mają być graty ogrodowe,
    więc nie musi być ciepło). Żeby była jasność czemu tak, pom. 07/08/09 (tj.
    część garażu) jest poza bryłą budynku (ma tylko własny daszek) ale
    ocieplenie leci po całym obwodzie, żeby jednak te pomieszczenia się nie
    wyziębiały. No i mogę jeszcze zmniejszyć straty (o jakieś 0,7kW) oraz
    "zużycie" (o 1MWh/rok) separujac podobnie garaż (09) od łazienki (06) i
    wiatrołapu (01). Ale nie będę tego robić, bo nie chcę mieć minusowych
    temperatur w garażu, ale też nie chcę inwestować w ogrzewanie garażu. Ten
    będzie sobie kradł ciepło z domu. :P

    > Planowałem 4 wykopy 2m x 25m, do tego dobiegi, nie wiem ile tej
    > spirali z tego by wyszło, na razie się dokształcam.

    W wykop o szerokości 2m (spirala średnica ~1,8m) wchodzi ~5m rury/mb. Tzn.
    dla zachowania szacunkowego rachunku sprawności wymiennika musisz tyle rury
    "zużyć" na mb wykopu.

    Przy zachowaniu min. 6m odstępu między osiami spirali i wspomnianych wyżej
    długości rury itd. przy swoim mizernym gruncie masz stosunkowo łatwy
    rachunek 1kW/100m2. Czyli jednak przydałoby się dać jeszcze dwie dodatkowe
    nitki by "pokryć" te 800-900m2. Ale miejsce przecież masz...

    > Ale pewnie taniej jak z 15 tys. za odwierty nie będzie, czy się mylę?

    Raczej nie. Dlatego sugeruję jednak zawalczyć o te kW w stratach i
    zainteresować się PC PW. Z drugiej strony jak i tak będziesz robić
    kotłownię w salonie... ;)

    > A rurki w glebie to powinienem za 8 tys. opędzić (chyba).

    Ponieważ mamy prawie identyczne plany (przynajmniej do tej pory), Twoje
    szacunki są poprawne. ;) Przy czym ja będę napełniał wymiennik wódką
    (zdrada!), więc może wyjść taniej. ;)

    > A masz jakąś sensowną na myśli? Ile toto kosztuje i czy bardzo
    > hałasuje?

    Choćby Panasonic (do Ciebie trza by ze 12kW), za 25 tys. zł (z zasobnikiem
    300L i już z instalacją, w związku z tym na VAT 8%). Hałasuje to jak dwa
    klimatyzatory, raczej do przeżycia, szczególnie że można odsunąć od domu,
    ba, jakaś ściankę izolacyjną jej postawić. ;) Zresztą pytaj Borysa :P ;)
    jest akurat na czasie hihi -- aczkolwiek ZTCP ma mniejsze projektowe
    straty.

    Szczerze, gdybym nie miał planów związanych z klimą i grzaniem basenu,
    pewnie też bym instalował PC PW.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 20. Data: 2016-02-24 20:42:56
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 18:52:35 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > A rurki w glebie to powinienem za 8 tys. opędzić (chyba).

    Rura 1700, glikol jakies 1500 (jak dobrze poszukasz w promocjach w marketach;)
    koparka nawet jak bedzie 3 dni kopac - 2000-3000 pln, rozdzielacz do tysiaka.
    No wychodzi mi 7200 :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.