  • 1. Data: 2011-08-14 22:47:34
    Temat: Dom na raty lub więksa działka
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Cześć,

    Mam taki temat, na który nie bardzo potrafię znaleźć odpowiedź - więc
    pytanie do grupy :)

    Czy jest sens budować się "na raty" w zamian za znacznie lepszą, ale
    droższą działkę? Powiedzmy, że stawiamy "plan minimum" (kuchnia, łazienka,
    dwa pokoje, kotłownia), ale w zamian mamy dużą, dobrze zlokalizowaną
    działkę. I w bliżej nieokreślonej przyszłości dobudowujemy resztę za
    odłożone pieniądze.

    Alternatywą jest większy dom pod klucz na mniejszej, gorzej położonej
    działce, z dłuższym dojazdem, od gorszej strony miasta, itp.

    W pierwszym przypadku dwa razy przeżywamy budowę i masakrę ogrodu.
    Prawdopodobnie musimy mieć projekt indywidualny, bo gotowce nie są tak
    projektowane (choć to może być i zaleta). Prawdopodobnie będą pękać ściany
    w miejscu łączenia, przez nierównomierne osiadanie obu części. Odkładanie
    może się różnie skończyć przy słabej woli (choć warunki pewnie tę wolę
    wyprostują).

    W drugim przypadku przez 20 lat plujemy sobie w brodę, że nie kupiliśmy
    pierwszej działki ;) Ale mieszkamy od razu i czekają nas tylko remonty.

    Którą wersję byście wybrali?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 2. Data: 2011-08-15 00:24:33
    Temat: Re: Dom na raty lub więksa działka
    Od: cyberm_no_@_spam_tlen.pl

> [...]
    > dwa pokoje, kotłownia), ale w zamian mamy dużą, dobrze zlokalizowaną
    > działkę. I w bliżej nieokreślonej przyszłości dobudowujemy resztę za
    mysle ze najlepszym rozwiazaniem bedzie duza dzialka z fundamentem pod
    docelowy, duzy dom i czesciowy odbior tego minimum. przyznaje ze nie znam
    przepisow ale osobiscie jakos tak bym kombinowal.

    sam sobie w sumie odpowiedziales :)
    --
    Robert CyberM

  • 3. Data: 2011-08-15 07:09:18
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Borys Pogoreło napisał:
> [...]
    >
    > Alternatywą jest większy dom pod klucz na mniejszej, gorzej położonej
    > działce, z dłuższym dojazdem, od gorszej strony miasta, itp.

    Ja sobie myślę tak...
    Wszystko zależy czego oczekujesz...
    Rozpoczynanie budowy 'jeszcze raz' jest kłopotliwe tak ze względów
    prawnych - uciążliwości administracyjne i dziesiątki papierów noszonych
    w zębach do różnego autoramentu urzędników 'fte i wefte', jak i
    finansowych - rozwalenie raz zagospodarowanej przestrzeni.

    Jak chcesz mieć od razu dom na cacy - to nie ma sprawy, bierzesz tańszą
    działkę w gorszej lokalizacji i stawiasz wszystko jak się patrzy, jak
    chcesz mieć wygodniej, ze względu na lokalizację, to bierzesz tę droższą
    działkę, a dom...

    No właśnie ;-).

    Wybrałbym tę drugą opcję, a dom wybudowałbym poniekąd do tzw minimum
    pozwalającego na pełny odbiór i zamieszkanie. Prace wykończeniowe -
    które zresztą pochłaniają bardzo znaczący procent środków na inwestycję,
    można zawsze sobie zrobić ciut później.

    Zauważ jeden fakt. Nie słyszałem o przypadku, kiedy to ktoś wybajerzył
    sobie w nowym domu wykończenie, a po kilku latach nie robił generalnego
    remontu, bo mu się nagle upodobania zmieniły :-).

    Jak wydasz na wykończenie 2000 zł/m2, to tak, czy owak, duża szansa
    jest, że za 5-8 lat wydasz kolejne 500 zł/m2, bo trzeba sobie jednak coś
    zmienić :-))). Proponuję tę kolejność odwrócić i na starcie zrobić
    minimum, a przy najbliższym przypływie gotówki można sobie te podłogi z
    drewna egzotycznego zrobić, a teraz poprzestać na minimalnym wykończeniu.

    W budowanie części od podstaw przy istniejącym budynku bym się nie bawił
    - to faktyczna rozwałka i nie ma sensu. A poza tym może wyjść sporo
    drożej - uwzględniając też dodatkowe 'niezamierzone' szkody :-))).

    pozdr.
    Robert G

  • 4. Data: 2011-08-15 11:39:04
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 15 Aug 2011 09:09:18 +0200, robercik-us napisał(a):

> [...]
    > w zębach do różnego autoramentu urzędników 'fte i wefte', jak i
    > finansowych - rozwalenie raz zagospodarowanej przestrzeni.

    Niestety, spora upierdliwość. Urzędnicy chyba nie byliby w stanie
    zablokować takiej rozbudowy z jakiegoś konkretnego powodu?

> [...]
    > pozwalającego na pełny odbiór i zamieszkanie. Prace wykończeniowe -
    > które zresztą pochłaniają bardzo znaczący procent środków na inwestycję,

    Kolega CyberM rzucił ciekawym pomysłem odbioru częściowego. Zastanawiam
    się na ile możliwe byłoby połączenie waszych opinii - tj. odbiór częściowy,
    ale tylko części budynku (dla utrudnienia: parterowego).

    Szybki research w sieci pokazał, że ludzie robią to raczej w przypadku
    budynków piętrowych, zamieszkując na parterze i wykańczając piętro. Jako
    bonus - obowiązkowa kontrola PINB.

    Zajrzałem do Prawa Budowlanego, ale ta ustawa jest porypana. Może ktoś się
    orientuje do jakiego stopnia musi być wykończona nieodebrana część, by nie
    wzbudzała zastrzeżeń? Wylewki, tynki, instalacje, podłogi, drzwi?

    > Jak wydasz na wykończenie 2000 zł/m2, to tak, czy owak, duża szansa
    > jest, że za 5-8 lat wydasz kolejne 500 zł/m2, bo trzeba sobie jednak coś
    > zmienić :-))).

    Ano prawda :)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 5. Data: 2011-08-15 12:04:40
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Borys Pogoreło napisał:
    > Może ktoś się
    > orientuje do jakiego stopnia musi być wykończona nieodebrana część, by nie
    > wzbudzała zastrzeżeń? Wylewki, tynki, instalacje, podłogi, drzwi?

    To tak z praktyki - nie znam tej 'ustawy' :-)

    Mówię o odebranej części, bo nieodebrana pewnie nie może stwarzać
    zagrożenia dla użytkowników... no i ta kontrola :-/.

    Kierbud mi powiedział, że muszą być wytynkowane ściany, zamontowane
    kontakty i włączniki, żeby kable nie wisiały, położone okładziny na
    wylewkach - obojętnie co, może być nawet najtańsza wykładzina dywanowa,
    muszą być barierki przy schodach i na balkonach. Łazienka i kuchnia musi
    nadawać się do skorzystania z niej - kuchnia ma mieć zlew z bieżącą wodą
    i jakąś 'kuchnię', żeby sobie przyrządzić, łazienka ma mieć ustęp i...
    jakąś wannę/prysznic. Wymagają też wymalowania ścian i sufitów w części
    mieszkalnej.
    Instalacja grzewcza musi działać i być sprawdzona, co potwierdzasz
    protokołem, wod-kan również, z elektryczną jest toż samo, odbiór
    kominiarski i certyfikat energetyczny [zrobiłem za 60 zł].
    A wokół domu... uprzątnięcia podwórka po budowie - cokolwiek to znaczy :-).
    Wszystko kierbud poświadcza na piśmie w formie stosownego oświadczenia.

    Mój kierbud pracował w nadzorze budowlanym i zna te układy 'od tamtej
    strony'.
    Za radą kolegów z grupy nie pchałem się w odbiory częściowe..

    pozdr
    Robert G.

  • 6. Data: 2011-08-15 12:25:17
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

> [...]
    >
    > W drugim przypadku przez 20 lat plujemy sobie w brodę, że nie kupiliśmy
    > pierwszej działki ;) Ale mieszkamy od razu i czekają nas tylko remonty.

    Jeśli kiedyś będziesz chciał sprzedać twój dom to będą się liczyć 3 sprawy:
    1. lokalizacja
    2. lokalizacja
    3. lokalizacja

    a nastepnie cena i walory estetyczne estetyczne

    Dobra lokalizacja bedzie też znacznym ułatwieniem w życiu codziennym. Jeśli
    będziesz miał wszędzie daleko to skazujesz się na własny transport dzieci
    nawet to koleżanki czy kolegi.

    Co do kosztów to SSZ nie jest w ogólnym rachunku aż tak drogi. Warto
    postawić całość a wykończyć tylko np. patrer a resztę zostawić na lepsze
    czasy.

  • 7. Data: 2011-08-15 12:34:56
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > Niestety, spora upierdliwość. Urzędnicy chyba nie byliby w stanie
    > zablokować takiej rozbudowy z jakiegoś konkretnego powodu?

    Z mojego doświadczenia wynika, że załatwianie pozwolenia budowlanego na
    przebudowę i rozbudowę jest znacznie trudniejsze niż załatwianie
    pozwolenia na budowę. Trzeba dostarczyć więcej papierów a ponadto trzeba
    zrobić inwentaryzację istniejącego stanu.

    Kazek

  • 8. Data: 2011-08-15 14:57:02
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 15 Aug 2011 14:04:40 +0200, robercik-us napisał(a):

    > Kierbud mi powiedział, że muszą być wytynkowane ściany, zamontowane
    > kontakty i włączniki, żeby kable nie wisiały, położone okładziny
    > (...)

    Czyli generalnie SSZ? W takiej sytuacji rzeczywiście nie ma co kombinować
    z odbiorem częściowym, skoro to ma być stan niemalże gotowy do
    zamieszkania.

    > Za radą kolegów z grupy nie pchałem się w odbiory częściowe..

    Ok, przekonaliście mnie. To teraz tylko dużo liczenia ;)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 9. Data: 2011-08-15 17:48:47
    Od: cyberm_no_@_spam_tlen.pl

    > Czyli generalnie SSZ? W takiej sytuacji rzeczywiście nie ma co kombinować
    > z odbiorem częściowym, skoro to ma być stan niemalże gotowy do
    > zamieszkania.
    chodziło raczej o to co musisz mieć zrobione w tej części której odbiór
    częściowy dotyczy. z tym że wykładziny/itp. wymagać nikt nie może bo może Ci
    się zwyczajnie podobać surowy beton zatarty maszynowo i tyle a nie wpływa to
    na bezpieczeństwo użytkowania i zdaje się żaden przepis nie nakazuje
    posiadania np. dywanów ;-) z tego co się podpytałem odbioru częsciowego nie
    da się zrobić w części nie posiadającej docelowego zadaszenia (np. parter
    odbieramy a piętra jeszcze nie ma i dachu w związku z tym również jeszcze
    nie ma) ale nie powinno być problemu jeśli taki odbiór dotyczy np. połowy
    budynku gdzie pozostała część w danej chwili jeszcze nie istnieje.
    --
    Robert CyberM

  • 10. Data: 2011-08-16 06:06:13
    Od: QbaB <q...@g...com>

    On 15 Sie, 09:09, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > - to faktyczna rozwałka i nie ma sensu. A poza tym może wyjść sporo
    > drożej - uwzględniając też dodatkowe 'niezamierzone' szkody :-))).

    To chyba słuszna opcja.
    Wybudowac cały stan surowy a wykończyc tylko część. Przy czym
    zaprojektowac to na tyle dobrze żeby można było oddzielic obie części
    budynku (moze byc nawet poprzez zamurowanie ściany ale z mozliwościa
    poźniejszego przebicia - nadproże).
    Sporo kasy mozna zaoszczędzić na wykończeniu dachu. Jak nie zrobisz
    dachówki tylka papę to kilkanaście tysi zostanie w kieszeni.
    Jak dobrze zaprojektowac instalacje to też nie bedzie drogo a poźniej
    podłaczysz reszte domu. Po prostu wybudujesz duży budynek ale
    wykończysz sobie 60-80m2.
    Może nawet nie bedziesz musiał robić odbioru tej drugiej polowy (chyba
    że bedziesz mial kredyt i bank bedzie tego wymagał).

    Pzdr.
    Qbab.