  • 101. Data: 2010-05-15 18:43:13
    Temat: Re: Grzyb na suficie w łazience - przesłanki.
    Od: czeremcha <c...@t...pl>

    On 14 Maj, 13:50, "Eneuel Leszek Ciszewski"

    > "czeremcha" 5...@g...goo
    glegroups.com

    mieszasz?

    > Pewnie to, że zwykle ludzie kojarzą komunizm z Rosją

    Za to ty nie kojarzysz, że przymiotnik "ruski" pochodzi od "Ruś", zaś
    przymiotnikiem pochodzącym od "Rosja" jest "rosyjski".

    Wywodów nie czytałam, bo za długie.

    Ania

  • 102. Data: 2010-05-15 23:21:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "czeremcha" 1...@i...goo
> [...]

    : Za to ty nie kojarzysz, że przymiotnik "ruski" pochodzi od "Ruś", zaś
    : przymiotnikiem pochodzącym od "Rosja" jest "rosyjski".

    Nie, nie za długie -- nie umiem ;) czytać. ;)
    Poniżej masz krótsze wywody. :)

    ruski, ruscy

    <<dotyczący Rusi -- średniowiecznej wschodniej
    Słowiańszczyzny; potocznie także: rosyjski>>

    Ziemie ruskie.
    Książęta ruscy.

    Języki ruskie <<języki wschodniosłowiańskie: rosyjski, ukraiński,
    białoruski, zwłaszcza w ich wcześniejszym okresie historycznym>>

    Pierogi ruskie <<pierogi nadziewane gotowanymi i przetartymi ziemniakami z serem>>
    Popamiętać ruski miesiąc <<zapamiętać karę na długo; odczuć coś dotkliwie>>

    -=-

    A teraz zastanów się nad tym, jakiego tam języka można użyć, jeśli nie
    potocznego, skoro mowa o tych osobach, które mylnie kojarzą określenie
    ,,komunistyczny''? :) Literackiego czy potocznego? :) Właśnie użycie
    ,,rosyjskiego'' byłoby swego rodzaju błędem. :)

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hs679g$79o$...@i...gazeta.pl

    > Ręce opadają, gdy się widzi kogoś takiego jak Ty -- kogoś, kto
    > nie znając słów, których używa, sugeruje coś nieprzyjemnego.
    > Słowo komunizm nie bierze się z totalitaryzmu, nie bierze się
    > z ZSRR i nie oznacza niczego hańbiącego. IMO do nas przywędrowało
    > z Ameryki i kojarzyło się z ruskim ustrojem polityczno-gospodarczym
    > siedmiu dekad XX wieku.

    Powiedziałbym nawet, że to był błąd podwójny. :)
    Raz -- właśnie pasuje tu użycie określenia potocznego,
    a dwa -- to nie był rosyjski ustrój, ale... No właśnie -- jaki?
    Radziecki? :)

    Gdy przed laty lansowałem określenie ,,język radziecki'' nie budziłem
    oburzenia takiego jakie teraz budzę. :) Doszło nawet do tego, że po
    iluśtam krokach to określenie powróciło do mnie jako żart nie mój... :)
    (i musiałem walczyć o tantiemy, pokazując ścieżkę wędrowania tego określenia)

    Teraz wyobraź sobie, że ktoś mnie wtedy poprawiał -- nie radziecki język,
    ale rosyjski. Czy wówczas mógłbym nie być zakłopotany?...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 103. Data: 2010-05-15 23:23:00
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    Teraz wyobraź sobie, że ktoś mnie wtedy poprawiał -- ,,nie radziecki
    język, ale rosyjski''. Czy wówczas mógłbym nie być zakłopotany?...

    Albo (z wiadomego filmu) Napoleon nocował tutaj w czasie swej wyprawy do Związku
    Radzieckiego. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 104. Data: 2010-05-16 08:58:50
    Od: czeremcha <c...@t...pl>

    On 16 Maj, 00:21, "Eneuel Leszek Ciszewski"

    > Właśnie użycie
    > ,,rosyjskiego'' byłoby swego rodzaju błędem. :)

    Chyba tylko dla ciebie. Przez takie nienormalne wywody młodzi ludzie
    twierdzą teraz, że w Polsce był komunizm.

    > Teraz wyobraź sobie, że ktoś mnie wtedy poprawiał -- nie radziecki język,
    > ale rosyjski. Czy wówczas mógłbym nie być zakłopotany?...

    Aleś ty... Kończę, bo twoja fantazja nie ma zdaje się granic. W takim
    razie w Polsce mówi się językiem rzeczpospolitym.

    Nie trudź się odpisywaniem.

    Budzisz zakłopotanie. Faktycznie.

    Ania

  • 105. Data: 2010-05-16 11:50:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "czeremcha" a...@p...goo
    glegroups.com

    > Właśnie użycie
    > ,,rosyjskiego'' byłoby swego rodzaju błędem. :)

    : Chyba tylko dla ciebie. Przez takie nienormalne wywody młodzi ludzie
    : twierdzą teraz, że w Polsce był komunizm.

    Nie przez moje. Zachodni politycy nazywali Polskę (także i inne
    kraje z radzieckiej strefy wpływów) państwem koministycznym.
    W istocie nie było tutaj komunizmu, choć trudno określić, od
    kiedy jakaś wspólnota staje się powszechna -- własność prywatna
    w PRLi przecież istniała, choć status prawny na przykład mieszkań
    spółdzielczych był trudny do opisania.

    Człowiek (albo raczej -- rodzina) czekał na mieszkanie, które dostawał,
    które nie było jego własnością, które mógł sprzedać, które nie było
    opisane aktem notarialnym itd...

    Do tego stopnia ludziom pomerdano w głowach, że nawet po wykupieniu
    mieszkań uważają, iż są jedynie lokatorami, nie właścicielami, i że
    muszą :) podporządkować się władzom, czyli właścicielom, jakimi są ciecie. :)

    Pod moimi oknami (tam, gdzie bawią się dzieci, którym odgrodzono zbudowany
    dla nich, za pieniądze ich rodziców, plac zabaw) w dniu astmatyka zebrało
    się trochę ludzi, aby porozmawiać o możliwościach zrzucenia kolejnego jarzma,
    jakim jest cieciostwo. Na zebraniach takich (niestety) albo ktoś przemawia
    a ktoś inny ucisza pałą, :) albo ktoś przemawia a ktoś inny, zlękniony
    przedłużającą się ciszą (cisza zwykle nic dobrego nie zapowiada -- głos
    przemawiającego jest ignorowany, więc w czasie przemówienie słychać po
    prostu ciszę, jak widać ciemność w wiadomym filmie) zaczyna krzyczeć,
    wyzwalając krzyk z innych, gotujących się do krzyku gardeł,
    czekających na jakiś ZNAK!!!

> [...]

    : Aleś ty... Kończę, bo twoja fantazja nie ma zdaje się granic. W takim
    : razie w Polsce mówi się językiem rzeczpospolitym.

    Rzeczpospolitym -- czyli łaciną? :) Ponoć tak. Jest to odmiana podwórkowa łaciny. :)

    : Nie trudź się odpisywaniem.

    Dobrze -- odpiszę bez trudzenia się. :)
    (odpisałem bez trudzenia się -- tą linijką kończę, a poprzednią zaczynałem
    odpisywanie)

    : Budzisz zakłopotanie. Faktycznie.

    Bezsenność zakłopotania obniża życiowe zaangażowanie tegoż zakłopotania? :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'