  • 41. Data: 2011-09-26 07:49:11
    Temat: Re: Jakiego producenta kominków unikać/szukać
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-23 18:41, Marex pisze:

> [...]
    > ogniska(7-12 godzin) więc założenia miałem pod to ustawione.
    > I tak jak moi przedmówcy podpowiem jak najmniej, lub wcale bajerów.
    > Wkład ma mieć komorę paleniskową. Swietnie jeśliby miał w górze komorę
    > dopalajacą(druga obok szyberu regulacja zeliwnymi płytami) i z przodu
    > (dostęp) przesłona dla regulacji ilosci powietrza. K o n i e c kropka.
    >
    > Budowałem kominek z wkładem z założeniem by było to dodatkowe,
    > równoległe ale i awaryjne źródło ogrzewania. Ciepló rozprowadzone dwoma
    > kanałami grawitacyjnie.Zadnej elektryki/elektroniki. To ma być piec

    Proszę zdecyduj się albo pisz z polskimi znakami albo wszystko bez bo
    czyta się ciebie bardzo ciężko.

    Co do kominka z płaszczem jestem - w odniesieniu do twojej wypowiedzi
    będę jednym z nielicznych, którzy mają i sobie chwalą (pewnie jest nas
    więcej).

    Po pierwsze większość sprzedawców kominków nie wie co i jak sprzedaje.
    Prosty test to zapytać o nominalną moc kominka podając nie m2, a
    kubaturę - bo to jedyny parametr, po którym można wyliczyć moc.
    Dwa kominki często liczone są jako jedyne źródło ciepła. I o ile tak
    jest to jego moc powinna być dobrana wg. stref klimatycznych - ale nie
    należy przesadzać bo lepiej więcej niż za mało.

    Osobiście odradzam kominek z płaszczem (zresztą jakikolwiek kominek)
    jako jedyne źródło ciepła. Sprawność tych urządzeń jest niższa od
    zwykłych piecy.

    Jeżeli kominek będzie dodatkowym źródłem ciepła to jego moc należy
    dobrać do średniorocznych temperatur w okresie grzewczym. A w Polsce nie
    jest to -20, a około 5 stC. Nie ma więc sensu brać kominek o mocy 34 KW
    - a nawet takie mi proponowali na 700m3.

    Jeżeli ktoś przesadzi z mocą to faktycznie będzie spalał drewno taczkami.

    Ja mam piec gazowy 24KW i kominek 18 KW i mógłby być jeszcze mniejszy -
    16 by pewnie starczyło.

    Ale u mnie na razie działa wszystko OK.

    A dlaczego!? - mam piec gazowy kondensacyjny więc postanowiłem, że będę
    miał całą instalację CO niskotemperaturową, grzejniki, które
    zamontowałem są przewymiarowane, no i mam sporo podłogówki.

    Kominek zasila co poprzez wymiennik płytowy, a temperatura wody na
    piecu, po przekroczeniu której odcinane jest powietrze to 55-60 stC.
    Z tego, za wymiennikiem, idzie mi w instalację o około 5 stopni mniej
    (oczywiście podłogówka ma swoje mieszacze).

    Jeżeli ktoś chce na kominku uzyskać 90 st. i tym chce zasilać grzejniki
    to nie tędy droga. Niestety większość "fachowców" nie umie policzyć
    zapotrzebowania na ciepło, wielkości grzejników dobranych temperatury
    zasilania... A wtedy niestety nie działa to tak jak powinno.

    Co do spalania u mnie - cały załadunek kominka - jest to około 6
    solidnych polan (powiedzmy na oko o średnicy około 20 cm) - wystarcza na
    5 godzin grzania.

    Co bym zmienił w swojej instalacji CO i kominku: Jeden - zamiast
    wymiennika może dałbym bufor ciepła bo czasem faktycznie przesadzę i mam
    w domu około 24 stC. (choć lubię ciepło i utrzymuję temperaturę na około
    22 stC) - no ale grzać się trzeba nauczyć i z czasem coraz rzadziej mi
    się to zdarza. Dwa - lepszy sterownik i przepustnica - teraz jest taki,
    że przepustnica albo jest całkowicie otwarta albo całkowicie zamknięta.
    A jak jest zamknięta to efekt wizualny kiepski. Może gdyby była
    przepustnica płynna to by ciągle ogniki podskakiwały. Ale to na razie
    szczegół.

    Wadą kominka z płaszczem są niewątpliwie jego koszty. W porównaniu do
    pieca, czy zwykłego kominka. Zaletą jak ktoś jak ja lubi palić ma i
    ciepło i przyjemnie.

    Co do wożenia drewna taczkami i kotłownią w salonie, brudem...

    Owszem taczkami wożę drewno na taras gdzie mam stojak. Robię to różnie
    raz na tydzień czasem rzadziej. Wchodzi mi tam około ćwierć kubika.
    Popiół wybieram praktycznie codziennie przed paleniem - ale to wina
    CTMa, że ma za mały popielnik. Do przenoszenia drewna mam wiklinowy
    koszyk z lnianą wyściółką, która skutecznie zatrzymuje wszelki drobinki.
    Brudu za wiele nie ma - nawet nie muszę zamiatać za każdym razem.

    Taras mam zadaszony jest to spora zaleta bo nie nosi mi się brud z niego
    nawet jak leje. Jedynie jak nadmucha śniegu to i owszem, no ale nie
    narzekam.

    Ariusz

  • 42. Data: 2011-09-26 08:41:42
    Od: "Szolek" <m...@n...gmail.com.wytnij.to>

    Użytkownik "Marek P." napisał w wiadomości grup

    > Lecz i tak nie narzekam. Zimą spalam gazu za 400pln plus 1m3 drewna.

    Na miesiąc? To i tak sporo :)

    To do ilu mógłbym zejść z ciepłą wodą?

    Pozdrówka!

    --
    Szolek
    Verba docent, exempla trahunt (czy jakoś tak :))

  • 43. Data: 2011-09-26 11:54:08
    Od: "Marek P." <q...@a...pl>

    Szolek wrote:
    > Użytkownik "Marek P." napisał w wiadomości grup

    > Na miesiąc? To i tak sporo :)
    >
    > To do ilu mógłbym zejść z ciepłą wodą?
    >
    > Pozdrówka!

    Pewnie do zera. Na tej grupie jest tendencja,że ogrzewanie nic nie kosztuje
    a przynajmiej bardzo mało :)

  • 44. Data: 2011-09-26 12:04:05
    Od: "Szolek" <m...@n...gmail.com.wytnij.to>

    > Pewnie do zera. Na tej grupie jest tendencja,że ogrzewanie nic nie
    > kosztuje a przynajmiej bardzo mało :)

    :)

  • 45. Data: 2011-09-26 19:15:57
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-09-2011 o 19:16:06 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Witam.
    >
    > Muszę zakupić kominek. Czy jest szansa aby osoby z doświadczeniami mogły
    > mi napisać jaki firm *unikać* albo wręcz przeciwnie, jakie firmy są
    > *wskazane* i dlaczego?
    Mam kasetę Hajduka MKW i jest ok, jest to najtańszy kominek z płaszczem.
    Moc 10KW i wg mnie wystarcza, zaizolowałem go całego aby jak najmniej
    grzał powietrze, tak aby różnice temp pomiędzy salonem a resztą były jak
    najmniejsze, kominek jest spięty przez wymiennik z resztą instalacji,
    jako że mam w zasadzie tylko podłogówkę to nie robiłem żadnych buforów
    bo są zbędne, gorąca woda idzie na mieszacz i na podłogówkę.
    ZAletą tego hajduka jest wkład szamotowy który podnosi temp spalin co
    obniża
    kondesację spalin wewnątrz, wkład jest stalowy. Pompy uruchamiam
    czujnikiem temp
    dla temp powyżej 75st a wyłączam jak spadnie poniżej 65, dzięki temu
    kominek szybko się
    rozgrzewa i ma odpowiednią temp pracy.
    Jak masz jakieś pytania to pytaj :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 46. Data: 2011-09-27 10:01:06
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-26 21:15, janusz_kk1 pisze:

> [...]
    > czujnikiem temp
    > dla temp powyżej 75st a wyłączam jak spadnie poniżej 65, dzięki temu

    Jaką kubaturę grzejesz?
    Ja mam CTMa 18KW i 700 kubików do ogrzania - myślę, że wystarczyło by o
    wiele mniej tych KW.
    CTM nie ma szamotu ale zastanawiałem się właśnie nad wyłożenie go od
    środka - miejsca wystarczy, a czy poprawi to jeszcze sprawność - byłby
    to jakiś dodatkowy bufor ciepła.

    Ariusz

  • 47. Data: 2011-09-27 12:13:18
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Jaką kubaturę grzejesz?
    > Ja mam CTMa 18KW i 700 kubików do ogrzania - myślę, że wystarczyło by o
    > wiele mniej tych KW.

    ja mam 18kW na 500 i trochę m3, uważam, że jest w sam raz... mówię o
    kominku z płaszczem jako jedynym źródle ogrzewania...

    > CTM nie ma szamotu ale zastanawiałem się właśnie nad wyłożenie go od
    > środka - miejsca wystarczy, a czy poprawi to jeszcze sprawność - byłby
    > to jakiś dodatkowy bufor ciepła.

    za dużo to nie da, może poprawić "wygląd" ognia, ale osłabić wydajność
    płaszcza...
    BTW kominek z płaszczem, jako, że trudno go "wyregulować" czyli żeby
    pracował z jednakową mocą cały czas, potrzebuje jakiegoś bufora,
    chociażby w postaci podłogówki, a najlepiej duuuży zbiornik, wtedy
    uniezależniasz pory palenia od pór grzania

    pozdrawiam
    s_13

  • 48. Data: 2011-09-27 13:15:26
    Od: Cezary <c...@p...fm>

    W dniu 2011-09-27 14:13, s_13 pisze:

> [...]
    > chociażby w postaci podłogówki, a najlepiej duuuży zbiornik, wtedy
    > uniezależniasz pory palenia od pór grzania

    Ja mam CTM z ARIĄ 18kW, + piec gazowy kondensat i w całym domu tylko
    podłogówka. Zbiornik CWU 300l.
    Kominek cztery sezony intensywnie użytkowany i nie ma potrzeby malowania
    wnętrza domu.

    CezaryT

  • 49. Data: 2011-09-27 18:28:40
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 27-09-2011 o 12:01:06 Ariusz <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Jaką kubaturę grzejesz?
    1000 z hakiem :)

    > Ja mam CTMa 18KW i 700 kubików do ogrzania - myślę, że wystarczyło by o
    > wiele mniej tych KW.
    Ja go mam dodatkowo jakby gazu brakło, zresztą zanim gaz miałem to na
    budowie nim grzałem,
    mieszkam rok anim grzeję już trzeci.

    > CTM nie ma szamotu ale zastanawiałem się właśnie nad wyłożenie go od
    > środka - miejsca wystarczy, a czy poprawi to jeszcze sprawność - byłby
    > to jakiś dodatkowy bufor ciepła.
    Trudno powiedzieć, na pewno podnosi temp spalin co korzystnie wpływa na
    wkład,
    aby trochę odzyskać tego ciepła na rurę kominową założyłem radiator o
    długści 80cm który
    owinięty jest blachą aby zrobić ciąg.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 50. Data: 2011-10-02 19:58:12
    Od: Damian Skrycki <s...@g...pl>

    W dniu 2011-09-23 23:08, s_13 pisze:
> [...]
    > taczkami z drewnem lub podkręcać na maksa temperaturę w obiegu...
    > starałem się wszystko uprościć, więc wodotrysków nie ma... zrobiłem
    > bufor 1300 litrów (przydałby się jeszcze o te 300l większy, ale
    > problem z miejscem), teraz kominek grzeje wodę w buforze, ale po
    > rozpaleniu po chwili idzie ciepło w obieg i to bez żadnej elektroniki
    > czy zaworów sterowanych, po prostu konstrukcja bufora to powoduje, ze
    > nagrzewa się od góry i praktycznie na przeciwko wejścia gorącej wody z
    > bufora jest jej odbiór, jak palę dalej to nagrzewa się aż do dna...

    Witam

    Można prosić jakiś schemat tego układu??