  • 91. Data: 2015-06-18 10:47:38
    Temat: Re: NTG - Jednak eldorado
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-06-18 o 10:09, Budyń pisze:

    > Nie "nie wypłacac" a obnizyc wyplaty.

    To sie robi na rozne sposoby. Najmniej konfliktowym i niezauwazalnym
    jest zwiekszenie inflacji. Jak zwal tak zwal. Chodzi o to samo.

    Pozdro.. TK

  • 92. Data: 2015-06-18 11:14:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Chyba sobie nie dasz wytłumaczyć że nie odkładasz pieniędzy na żaden zus czy
    emeryturę, Jak chcesz odkładać to po ZUSie masz prywatne ubezpieczenia albo banki.
    Twoje składki są odnotowywane w systemie żeby po przejściu na emeryturę wypłata była
    proporcjonalna do tego ile płaciłeś,

  • 93. Data: 2015-06-18 11:32:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Za inflację odpowiada rynek a nie ZUS. ZUS może mieć wpływ na inflację jak zwiksza
    wypłaty emerytur. Inflacja to więcej pieniędzy niż dóbr.

  • 94. Data: 2015-06-18 11:49:46
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 18 czerwca 2015 10:18:19 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
> [...]
    ktorzy nie odlozyli kapitalowo na emerytury. Oj bedzie dym....

    > Co to znaczy nie odlozyli?

    > Ja dzieci zamierzam miec niebawem. Ale zalozmy ze nie bede mial. Na ZUS
    > odkladam od 18 roku zycia bez przerwy - bede pracowal do 67. Chcesz mi
    > powiedziec, ze przez te 49 lat nie odloze na swoja emeryture!? :-)

    ano nic nie odłożysz - twoje pieniadze juz dawno bedą wydane.
    Kapitał na starosc mozna sobie odlozyc samemu (tyle ze 60% polakow i tak nie ma
    zadnych oszczednosci wiec to troche teoria) Ofe miało byc systemem kapitałowym - kasa
    sie składa na konto, jest inwestowane a na emeryturze oddane. Ale ofe trafil szlag.
    Mozesz wplacic i milion do zusu - ale go nie zobaczysz.
    Natomiasto mozesz liczyc na solidaryzm spoleczny - tak jak twoj milion poszedl na
    biezacych emerytów tak ktos bedzie sie skaldal na twoją. Zatem martwmy sie kto bedzie
    pracowal gdy my bedziemy na emeryturze. Albo mozna tez liczyc na pomoc dzieci -tylko
    trzeba je mieć.
    Zatem o co powinnismy zabiegac:
    aby byli pracownicy w przyszlosci - z innych wzgledow lepiej zeby to byly nasze
    dzieci niz imigranci
    aby system uszczelnic i zlikwidowac po kolei wszystkie przywileje
    aby utworzyc mechanizm wyliczenia wysokosci emerytury umozliwiajacy automatyczne
    obnizki wypłat jesli system nie wydala - tu bedzie dym bo argumenty beda falszywe jak
    twoje: no przeciez zbieralem pieniadze cale zycie, to moje i wara od nich. A ich juz
    nie ma.

    a byc moze wprowadzic system kanadyjski - panstwo kazdemu po rowno stosunkowo
    niewiele, reszte kazdy gromadzi prywatnie.

    b.

  • 95. Data: 2015-06-18 11:53:18
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2015-06-17 20:44, Budyń wrote:
    > gdybym powiedzial ze przyjdą za rok islamisci i nas wyrżną do cna to zapewne
    spotkalbym sie z powszechna opinią ze nalezy sie bronic.

    I na opinii zapewne by się skończyło ...

    > Ale jesli zrobią to w ciągu 100 lat to wiekszosc calkowicie to zlekcewazy.

    No ale tu nie ma się co napinać. Tak to po prostu działa.

    W miarę wzrostu zamożności społeczeństwa maleje dzietność. Wprawdzie
    później, w miarę dalszego wzrostu zamożności, dzietność nieco się
    podnosi ale i tak nie do poziomu zapewniającego zastępowalność pokoleń.

    A przecież ludzie nie będą sobie robili dzieci wyłączanie z tego powodu,
    że za 100 lat przyjdą islamiści albo "inne Turki" ...

    > Jesli nasze miejsce zajma imigranci to znaczy ze polska zostala pokonana. Mnie to
    nie pasuje, mnie interesuje aby moja linia genetyczna sie nie skonczyla.

    Nie to, żebym się czepiał ale nazwy państw piszemy wielką literą. I nie
    garb się ;-)

    > A bronic sie musimy juz teraz - czyli my sie mamy rozmnazac by nie potrzebowac
    importowac imigrantów, ktorzy sie beda tu rozmnazac.

    Myślenie wyłącznie życzeniowe. W realu tak to nie działa.

    Piotrek

  • 96. Data: 2015-06-18 12:51:52
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-06-18 o 10:03, Budyń pisze:
    > a ty rozumiesz co to jest piramida finasowa w przestepczym sensie?
    > W zusie nie ma założenia ze jest to osustwo i kogos sie wykoleguje. Tak sie
    oczywiscie moze stac gdy zalozenia biznesowe sie rozjadą.
    > Latwo to mozesz oszacowac:
    > srednia dlugosc zycia na emeryturze, srednia emerytura, ilosc osób na emeryturze a
    z drugiej strony ilosc osob placacyh skladki, i wysokosc tych skladek (plus obsuga
    systemu) To sie da zbilansowac tak aby sie nie zawaliło i sobie pokoleniami trwalo.
    > Oczywiscie dosc teoretycznie bo tu populizm dziala na maxa. W wzorze na wysokosc
    emerytury parametry sa zmienne - jesli np zmniejsza sie ilosc pracujacych to wysokosc
    emerytury powinna spadac. Jesli politycznie nie chcemy obnizac emerytur to trzeba
    cisnac aby ilosc pracownikow sie zwiekszala.
    > I takie tam rozne - w kazdym razie w samej idei nie ma problemu.
    > Problemy sa z decyzjami bo te sa polityczne.
    A widzisz tu jakąś różnicę? Jak w każdej piramidzie system działa dokąd
    są wpłacający. Jak jest ich odpowiednio dużo, zaś odbiorców mało, to ci
    ostatni pławią się w luksusach. Kiedy proporcje się zmieniają dochodzimy
    w pewnym momencie do etapu, gdy wpłaciło się więcej, a wyjęło z systemu
    mniej, aż do etapu, gdy jakaś grupa nie dostaje nic i system się wali.
    Widzisz jakąś możliwość, żeby zus nie osiągnął kiedyś tego etapu?

    Maciek

  • 97. Data: 2015-06-18 13:02:55
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 18 czerwca 2015 12:52:03 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

    > A widzisz tu jakąś różnicę?

    widze - piramidy sa konstruowane w celu oskubania tych na dole z oczywistym skutkiem
    zawalenia sie. Zus nie ma takiego celu - on transferuje srodki od pracujacych do
    emerytow. I teoretycznie przy odpowiedniej zastepowalnosci pokolen moze byc stabilny.

    > mniej, aż do etapu, gdy jakaś grupa nie dostaje nic i system się wali.
    > Widzisz jakąś możliwość, żeby zus nie osiągnął kiedyś tego etapu?

    napisalem pare postow wyzej

    b.

  • 98. Data: 2015-06-18 13:18:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    ZUS był i jest stabilny. Za PRL działał. Przy zmianie ustroju działał. Przy
    denominacji działał. Zrobił się światowy kryzys też działał. W wojnę Niemcy uznali
    prawa emerytów i w podbitych krajach w których był ten sam model świadczeń
    emerytalnych emerytury ludzie dostawali. Jeśli budżet ZUSu się nie dopina to podnosi
    się wiek emerytalny i zaczyna się dopinać. Polska nigdy nie była bogatym krajem i z
    pewnymi niedogodnościami takiej sytuacji należy się pogodzić. I tak jest lepiej jak
    oparcie się staruszków na tym co dostaną od dzieci lub co sami uskładają. Na systemie
    kapitałowym przejechali sie ludzie w Argentynue, USA i wielu innych krajach.
    Indywidualnie zbierając pieniadze trudno przewidzie co będzie za rok. A co dopiero
    przewidywanie co się stanie w przeciągu czterdziestu lat.

  • 99. Data: 2015-06-18 13:55:01
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    > Za inflację odpowiada rynek a nie ZUS.

    Konkretnie to bank centralny. Posrednio rowniez rzad przez zwiekszanie
    dlugu publicznego, a tym tez sa wyplaty emerytur.

    > ZUS może mieć wpływ na inflację jak zwiksza wypłaty emerytur.

    Sam pisales, ze ma otwarta linie kredytowa, zatem za zobowiazania ZUS
    odpowiada rzad.

    > Inflacja to więcej pieniędzy niż dóbr.

    Inflacja to wzrost sredniego poziomu cen a temu sprzyja deficyt
    budzetowy do ktorego Ty chetnie wkladasz jeszcze ZUS.

    Pozdro.. TK

  • 100. Data: 2015-06-18 13:56:07
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-06-18 o 13:02, Budyń pisze:
> [...]
    pracujacych do emerytow. I teoretycznie przy odpowiedniej zastepowalnosci pokolen
    Każdy twórca piramidy będzie się zarzekał, że jego system też będzie
    działał wiecznie, oczywiście przy odpowiedniej liczbie uczestników ;-)

    Maciek