  • 1. Data: 2009-09-30 15:37:35
    Temat: Ochronniki przepięciowe i różnicowo-pradowe-stary budynek?
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Zgodnie z Rozporzadzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002r DZ.U.N 75
    instalacja elektryczna ma posiadać ochronniki przepięciowe i wyłączniki
    różnicowo-prądowe
    Czy dotyczy to tylko nowych instalacji?
    Co z instalacjami sprzed 2002r?
    Czy mają być zmodernizowane?
    Marcin

  • 2. Data: 2009-09-30 17:56:04
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkonik "Marcin" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zgodnie z Rozporzadzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002r
    > DZ.U.N 75 instalacja elektryczna ma posiadać ochronniki
    > przepięciowe i wyłączniki różnicowo-prądowe
    > Czy dotyczy to tylko nowych instalacji?

    Dotyczy to nowych instalacji oraz tych, któe są przerabiane/modernizowane.

    > Co z instalacjami sprzed 2002r?

    Nie ma obowiązku zakładać o ile nie dokonujesz modernizacji, oczywiście pod
    warunkiem, ze są one zgodne z poiprzednimi normami i prawem.
    Jeżeli instalacja jest niezgodna z nowymi normami, ani też nie jest zgodna z
    normami, które istaniały w chwili budowania domu to musisz doprowadzić
    instalację do stanu technicznego zgodnego z tamtymi normami lub lepiej z
    nowymi normami.

    > Czy mają być zmodernizowane?

    Nie muszą być modernizowane, ale jeżeli modernizujesz, wymieniasz stare
    przewody na nowe to zrób z obecnie obowiązującymi normami oraz prawem.
    Czyli instalacja musi posiadać:
    1. obwód ochronny
    2. oddzielne przewody dla obwodu neutralnego N (dawniej zera) i obwodu
    ochronnego PE
    3. uziemiony punkt rozdziału PEN w rozdzielni dla instalacji w układzie
    ochronnym TN-C-S lub uziemiony obwód ochronny PE w rozdzielni dla instalacji
    w układzie ochronnym TN-S lub TT
    4. wszystkie instalacje hydrauliczne prowadzone rurami metalowymi oraz
    elementy konstrukcyjne budynku (zbrojenie, belki stalowe w stropach, stelaże
    do płyt gipsowo-kartonowych itd.) powinny być objęte połączeniami
    wyrównawczymi (tzn. połączone z sobą oraz z uziemieniem)
    5. w rozdzielni powinny się znaleźć zabezpieczenia nadnapięciowe (ochronniki
    przepięciowe), różnicowo-prądowe oraz nadmiarow-prądowe (tzw. bezpieczniki).
    6. odpowiednio dobrane przekroje przewodów na poszczególnych obwodach
    zależnie od zapotrzebowania mocy i zastosowanych zabezpieczeń
    nadmiarowo-prądowych.

  • 3. Data: 2009-09-30 18:22:22
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    Dziekuję za wyczerpującą odpowiedź
    Nie zamierzam modernizować mojej instalacji gdyż jest w dobrym stanie
    Pytałem gdyż od zakładu energetycznego chcę wyciągnąć odszkodowanie za
    przepięcie w ich sieci
    Zakład oczywiście próbuje się wyłgać m.in wypominając mi brak ochronników,
    chociaż jak widać nie ma do tego prawa

  • 4. Data: 2009-09-30 18:36:41
    Temat: Re: Ochronniki przepieciowe i ró?nicowo-pradowe-stary budynek?
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "Marcin" <m...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    > Dziekuje za wyczerpuj?c? odpowied 1/4
    > Nie zamierzam modernizowaae mojej instalacji gdy? jest w dobrym stanie
    > Pyta?em gdy? od zak?adu energetycznego chce wyci?gn?ae odszkodowanie za
    > przepiecie w ich sieci
    > Zak?ad oczywi?cie próbuje sie wy?gaae m.in wypominaj?c mi brak ochronników,
    > chocia? jak widaae nie ma do tego prawa

    A to juz co innego. Wymóg stosowania ochronników masz na 99% w umowie z ZE.
    "Wyciagniecie" odszkodowania w przypadku gdy w sumie sam jestes sobie winien (nie
    zabezpieczyles instalacji) jest przestepstwem na ich i moja szkode.

  • 5. Data: 2009-09-30 19:24:48
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > winien (nie zabezpieczyles instalacji)
    > jest przestepstwem na ich i moja szkode.

    Niezupelnie to jest tak.
    Jezeli jest stara umowa to na tej umowie nie ma zadnej informacji na temat
    koniecznosci montowania ochronników, ani tez nie bylo wymogów prawnych ich
    montowania. Tu chodzi o ustawe , która nie moze dzialac wstecz.
    W tej sytuacji mozna wyegzekwowac odszkodowanie od ZE.

    Jezeli umowa jest nowa lub byla aktualizowana to w tej umowie jednym z
    warunków jest, aby instalacja byla zgodna z obecnie obowiazujacymi w chwili
    podpisywania umowy, a zatem powinna posiadac ochronniki. Niektóre oddzialy
    ZE wrecz zobowiazuja do podpisywania klauzul, ze uzytkownik na wlasna
    odpowiedzialnosc rezygnuje z montowania ochronników przepieciowych. Jezeli
    byla taka umowa zawierana po wejsciu nowego Prawa Budowlanego lub podpisana
    taka klauzula to ZE nie ma obowiazku brac odpowiedzialnosci za szkody na
    skutek przepiec.

    W ostatecznosci i tak wszystkie tego typu sporne sprawy laduja w sadzie, a
    ZE ma swoich, dobrych prawników, którzy biora premie za wygrane procesy :) Z
    cala pewnoscia nie bedzie latwo z nimi wygrac.

    Inna sprawa jest fakt, ze ludzie sami sobie sa winni. Jak ktos pisze "Nie
    zamierzam modernizowac mojej instalacji gdyz jest w dobrym stanie" to tylko
    moze miec pretensje do samego siebie, bo skoro cos uleglo uszkodzeniu to
    oznacza, ze stan techniczny nie jest taki jaki byc powinien i nalezy najpier
    doprowadzic go do stanu takiego jaki byc powinien, a dopiero potem miec
    pretensje do calego swiata.

  • 6. Data: 2009-09-30 19:38:56
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    Mam stara umowe z ZE i nie ma nic tam o ochronnikach
    A czy ZE energetyczny nie ma obowiazku nalezycie zabezpieczyc swojej linni?
    Czy modernizacja starej instalacji, takiej z topikowymi bezpiecznikami nie
    wiazalaby sie chyba tak naprawde z wykonaniem nowej?

  • 7. Data: 2009-09-30 20:00:18
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci

    > A to juz co innego. Wymóg stosowania ochronników masz na 99% w umowie z
    > ZE.

    Na przyklad w mojej (z 1999r) nic o ochronie przepieciowej nie ma.
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 8. Data: 2009-09-30 20:12:19
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Mam stara umowe z ZE i nie ma nic tam o ochronnikach
    > A czy ZE energetyczny nie ma obowiazku nalezycie zabezpieczyc swojej
    > linni?

    Ma taki obowiązek i zazwyczaj zabezpiecza.
    Jednak weź pod uwagę, że przepięcia nie muszą wcale pochodzić od strony
    sieci ZE. Mogą być wygenerowane przez Twoją wewnętrzną instalację
    elekrtyczną podczas burzy na skutek wyindukowania się przepięć od fali
    elektromagnetycznej tzw. impuls elektromagnetyczny lub źle zabezpieczone
    urządzenia np. silniki, w których uległy uszkodzeniu filtry
    przeciwzakłóceniowe.
    Równie dobrze mogą dotrzeć do Twojego domu od najbliższego sąsiada.

    > Czy modernizacja starej instalacji, takiej z topikowymi bezpiecznikami nie
    > wiazalaby sie chyba tak naprawde z wykonaniem nowej?

    To zależy co chcesz uzyskać i jaki jest obecny stan tej instalacji.

  • 9. Data: 2009-10-01 16:21:40
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "Jd." <j...@i...pl> napisal w wiadomosci

    > Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci

    > Na przyklad w mojej (z 1999r) nic o ochronie przepieciowej nie ma.
    > --

    W moim ZE od tego czasu byly juz chyba dwie zmiany umowy.

  • 10. Data: 2009-10-01 16:26:11
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "Marcin" <m...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > A czy ZE energetyczny nie ma obowiazku nalezycie zabezpieczyc swojej linni?

    Ma i zabezpiecza. Stosuje ochronniki klasy A (iskierniki). Ty dajesz ochronnik B za
    ukladem pomiarowym, C w rozdzielnicy, D przy odbiorniku. Nie da sie ani tak, ze
    wszystko zainstaluje ZE na linii (bo wówczas i tak zaklócenia weszlyby przylaczem)
    ani tez nie da sie tak, ze ty zabudujesz u siebie A (bo musi on byc wysoko na
    slupie). Podobnie zakup listwy przepieciowej lub UPS (ochronnik klasy D) nie jest
    skutecznie jesli nie zainstalujesz równiez B i C.