  • 1. Data: 2009-03-22 09:42:15
    Temat: Okrągłe betonowe słupki.
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Wczoraj wylałem fundament pod ogrodzenie. W miejscach gdzie będą słupki(a
    miały byćc klinkierowe) wystawiłem po 4 prety fi10.
    Ale teraz wymyśłiłem coś takiego: słupki zrobię betonowe, okrągłe fi20cm
    pokryte np strutkturą.
    Kupię najtańszą rurę kanalizacyjna 200tkę, natne ją wzdłuż, ustawię w
    miejscu gdzie ma byc słupek, napełnie betonem. Za dwa 3 dni rurę rzdejmuje,
    przestawiam w miejsce kolejnego słupka itd. Taki wielorazowy szalunek- wiem
    ze są szalunki jednorazowe kartonowe ale są dużo drozsze od rury pcv i sa
    jednorazowe.
    Pytanie:
    Co sadzicie o tej metodzie?
    Czy 4 pręty fi10to wystarczające zbrojenie?
    Co za niespodzianki mogą mnie spotkać przy stosowaniu tej metody?

    Kris

    Kris

  • 2. Data: 2009-03-22 11:34:33
    Temat: Re: Okrągłe betonowe słupki.
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > Co sadzicie o tej metodzie?
    > Czy 4 pręty fi10to wystarczające zbrojenie?
    > Co za niespodzianki mogą mnie spotkać przy stosowaniu tej metody?

    He he he - tniemy koszty ? ;)
    Jeżeli chodzi o taką metodę to już się spotkałem kilka razy, ale przy nieco
    grubszych słupkach.
    Jej wada to pozostawianie śladu na słupku w miejscu schodzenia się obydwu
    połówek takiego szalunku. Trzeba to później ręcznie wyrównywać.
    Kolejny problem to nakładanie struktury. Zapewne miał by to być jakiś tynk
    cienkowarstwowy ?
    Nakładanie takiego tynku na powierzchnie płaskie jest dość łatwe, jednak
    nakładanie na powierzchnie zaokrąglone to masa roboty, chyba że użyjesz
    pistoletu.
    Możesz też ewentualnie pozostawić goły beton, a tylko zabarwć go w masie na
    ładny kolor.
    Niestety to wszystko są dodatkowe koszty i dodatkowa praca.

    Jeżeli chodzi o mnie to ja osobiście zaprzestałem na słupkach z profili
    stalowych i przyspawanych do nich żerdkach stalowych z ceownika, a do nich
    przykręconych śrubami lub wkrętami sztachetach.
    Mój wybór padł na takie rozwiązanie z kilku powodów:
    1. W miarę tanio.
    2. Mało roboty (trochę spawania i malowanie, a następnie przykręcanie
    wkrętarką)
    3. Lubię drewno.
    4. Lubię lekkie, nieprzytłaczające formy.
    5. Łatwa konserwacja.

    Oczywiście zamiast desek możesz mocować stalowe tralki lub płaskowniki lub
    też stalowe sztachety.
    Mogą to być także jakieś panele z siatką lub deskami.

    Co do zbrojenia takich słupków 4 pręty po fi 10mm to aż za dużo.
    Ale i tak beton może się kruszyć i pękać z prostego powodu - podczas
    wylewania takiego słupka będzie w nim uwięziona spora ilość pęcherzy
    powietrza. Aby uzyskać słupek wytrzymały o gładkiej powierzchni musi być
    dobrze odwibrowany. Tego nie jesteś w stanie zapewnić podczas wylewania
    takiego słupka w ogrodzeniu.
    Oczywiście nie zauwazysz tego po roku czy dwóch, ale przypuszczam, że za
    kilkanaście lat może już dać znać o sobie. Z całą pewnością każdy z nas
    chce, aby jego praca postała jak najdłużej, przynajmniej na całe swoje
    życie.

    Jednak pomyśl, że za cenę tych prętów mógłbyś mieć stalowy słupek np. z rury
    5/4 lub 6/4 cala lub kwadratowego profilu, bądź ceownika.
    Zobacz ile roboty mniej, a efekt podobny. Słupek betonowy o średnicy 200mm
    nie będzie zdobił ogrodzenia, a wręcz będzie je szpecił. Po prostu każdy
    rodzaj ogrodzenia ma swój charakter.
    Weź także pod uwagę, że będziesz miał też z nimi sporo roboty, aby
    przymocować żerdki.

    Jako ciekawostka.
    Wczoraj gdzieś na Śląsku widziałem ogrodzenie utworzone z samych słupków
    betonowych o średnicach 40-60 cm, pomniędzy którymi były kilkucentymetrowe
    prześwity. Jak dla mnie to ogrodzenie było wyjątkowo szpetne ;)

  • 3. Data: 2009-03-22 11:42:32
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

> [...]
    > Co sadzicie o tej metodzie?
    > Czy 4 pręty fi10to wystarczające zbrojenie?
    > Co za niespodzianki mogą mnie spotkać przy stosowaniu tej metody?

    Teść ma tak zrobione, tylko z tą różnicą
    że rury nie nacinał. Rurę zostawiał.
    Pózniej pomalował tak jak sztachety
    Płot stoi już z 15-20 lat

    Pzdr
    J23

  • 4. Data: 2009-03-22 12:24:27
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > He he he - tniemy koszty ? ;)

    Jak przez cały okres budowy;)))

    Ale nie o to chodzi. Najtańszy będzie pewnie słupek stalowy. Słupek z cegły
    to 60zł, z klinkieru 120zł, metalowy 30zł. Przy 6 słupkach różnice w cenie
    akceptowalne.
    Chcę tylko zrobić coś innnego. Płoty z "metaloplastyki" sa wszędzie i mi sie
    nie podobają. Zdecydowałem sie na przęsła drewniane i chyba bedą to deski
    poziome a nie typowe "sztachety" Słupki stalowe fakytycznie najtaniej ale
    chciałem słupki murowane więc przy laniu fundamentów zatopiłem pręty. Mam
    juz nawet na oku klinkier w cenie 2zł sztuka. Ale chodzi mi po głowie pomysł
    ze słupkami okragłymi średnicy 20cm obłożonymi strukturą. Mam taki słup na
    tarasie i obłożenie go strukturą wcale nie było takie skomplikowane

> [...]
    > Jej wada to pozostawianie śladu na słupku w miejscu schodzenia się obydwu
    > połówek takiego szalunku. Trzeba to później ręcznie wyrównywać.

    Myślę że jak "szalunek" zdejme po dwóch dniacgh to spokojnie to się wyrówna

    > Możesz też ewentualnie pozostawić goły beton, a tylko zabarwć go w masie
    > na ładny kolor.
    > Niestety to wszystko są dodatkowe koszty i dodatkowa praca.
    Też o tym myslałem. Kilogram barwnika to 15zł wiec koszty do zaakceptowania

> [...]
    > wkrętarką)
    > 3. Lubię drewno.
    > 4. Lubię lekkie, nieprzytłaczające formy.

    Zgoda w 100%-
    No i całość jestem w stanie sam zrobić.

> [...]
    > powietrza. Aby uzyskać słupek wytrzymały o gładkiej powierzchni musi być
    > dobrze odwibrowany. Tego nie jesteś w stanie zapewnić podczas wylewania

    Po napełnieniu słupka betonem planuje solidnie go obtłuc młotkiem gumowym i
    z góry ubic prętem.

> [...]
    > kilkanaście lat może już dać znać o sobie. Z całą pewnością każdy z nas
    > chce, aby jego praca postała jak najdłużej, przynajmniej na całe swoje

    Koszt takiego płotu jest stosunkowo niewielki więc raz na kilkanascie lat
    zmiana ogrodzzenia jest do zaakceptowania- same deski pewnie dłuzej jak
    10lat nie wytrzymają.

    > Jednak pomyśl, że za cenę tych prętów mógłbyś mieć stalowy słupek np. z
    > rury 5/4 lub 6/4 cala lub kwadratowego profilu, bądź ceownika.
    Racje. Koszt pręrtów to 16zł na słupek

    > Zobacz ile roboty mniej, a efekt podobny. Słupek betonowy o średnicy 200mm
    > nie będzie zdobił ogrodzenia, a wręcz będzie je szpecił.

    Kwestia gustu, ale nie upieram się. Może zdecyduje sie na klinkier ew.
    zwykła cegłe. Widziałem wczoraj na składzie ładne równiótkie cegły nie
    spękane- super.

    >Po prostu każdy rodzaj ogrodzenia ma swój charakter.
    > Weź także pod uwagę, że będziesz miał też z nimi sporo roboty, aby
    > przymocować żerdki.

    Kątownik przykrecony równolegle do słupka 4 kołkami i do kątownika pionowo
    deski- prosta robota.

    Gotowe płoty betonowe
    http://www.ogrodzenia-betonowe.com.pl/?p=ogrodzenia
    też mi się nie podobają.

    Jest jeszcze coś takiego.
    http://www.ogrodzenia-betonowe.com.pl/?p=kostka
    Chyba nawet Ty mi to proponowałeś.

    Kris

  • 5. Data: 2009-03-22 12:45:34
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jacek "Plumpi" <p...@w...pl> wrote:

> [...]
    > musi
    > być dobrze odwibrowany. Tego nie jesteś w stanie zapewnić

    A dlaczego nie? Się bierze solidny kawał kija i się napierdziela
    w bok szalunku w trakcie zalewania, żaden wtykany od góry
    wibrator tak dokładnie nie zawibruje, jak ta metoda :-)

    J.

  • 6. Data: 2009-03-22 13:10:42
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Jak przez cały okres budowy;)))

    I jak wszyscy z resztą :)

    > Ale nie o to chodzi. Najtańszy będzie pewnie słupek stalowy. Słupek z
    > cegły to 60zł

    + koszt izolacji, otynkowania lub pokrycia płytkami ewentualnie
    zaimpregnowania cegieł
    Koszt może dorównać klinkierowi, a nawet znacznie go przewyższyć jeżeli
    będziesz miał zamiar pokryć cegły płytkami klinkierowymi.

    > z klinkieru 120zł

    + koszt zaprawy klinkierowej.

    > metalowy 30zł. Przy 6 słupkach różnice w cenie akceptowalne.

    + koszt malowania

> [...]
    > chodzi mi po głowie pomysł ze słupkami okragłymi średnicy 20cm obłożonymi
    > strukturą. Mam taki słup na tarasie i obłożenie go strukturą wcale nie

    W formie płytek ?
    Ale faktycznie jeżeli mają to być szerokie deski poziome to raczej będzie to
    ciężka forma i tu wypada dać jako słupki coś bardziej masywnego wizualnie.

    > Koszt takiego płotu jest stosunkowo niewielki więc raz na kilkanascie lat
    > zmiana ogrodzzenia jest do zaakceptowania- same deski pewnie dłuzej jak
    > 10lat nie wytrzymają.

    U mnie zwykłe sztachety drewniane wytrzymały ponad 50 lat.
    Fakt, że trzeba je było malować co 2-3 lata.
    O dziwo, wcześniej zaczęły się rozpadać grube, betonowe słupki. Niestety
    były bez zbrojenia.
    W dobie obecnych impregnatów sądzę, że wytrzymają dłużej i to bez tak
    częstej konserwacji.

    > Kwestia gustu, ale nie upieram się. Może zdecyduje sie na klinkier ew.
    > zwykła cegłe. Widziałem wczoraj na składzie ładne równiótkie cegły nie
    > spękane- super.

    Słupki stalowe ze względu na cenę.
    Wybór pomiędzy zwykłą cegłą, a klinkierem - może się okazać, że jednak
    klinkiej jest tańszy choć jego cena jest wyższa :)

    > Gotowe płoty betonowe
> [...]

    Widziałem też gdzieś jakieś większe wydmuszki - takie formy betnonowe ze
    strukturą cegieł, które wypełnia się betonem.

  • 7. Data: 2009-03-22 13:20:15
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > A dlaczego nie? Się bierze solidny kawał kija i się napierdziela w bok
    > szalunku w trakcie zalewania, żaden wtykany od góry wibrator tak dokładnie
    > nie zawibruje, jak ta metoda :-)

    Miałem raczej na myśli poziome formy na stole wibracyjnym - czyli tak jak
    się robi słupki betonowe.
    Tu z całą pewnością daleko Twojej metodzie do uzyskania takiego
    odwibrowania, a ile się trzeba natłuc :)))

  • 8. Data: 2009-03-22 17:25:26
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > W formie płytek ?
    Normalnie naokragło. Użyto do tego szpachelki tzw japonki.

    Kris

  • 9. Data: 2009-03-23 13:21:06
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    Jecek Plumpi, mozesz zamiescic gdzies zdjecia swojego ogrodzenia. Tez
    za jakis czas bede to robil i chciałbym zobaczyc jak wychodzi to o
    czynm piszesz, moze skopiuje :) (za twoja zgoda).

    Pozdarwiam
    Dy

  • 10. Data: 2009-03-25 21:50:13
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Dy" <d...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > Jecek Plumpi, mozesz zamiescic gdzies zdjecia swojego ogrodzenia. Tez
    > za jakis czas bede to robil i chciałbym zobaczyc jak wychodzi to o
    > czynm piszesz, moze skopiuje :) (za twoja zgoda).

    Jak tylko go zamontuję :)
    Na razie jestem na etapie zgromadzonych materiałów i braku czasu na
    wykonanie roboty.
    Ale będzie to mniej więcej wyglądało tak:
    http://photos01.allegroimg.pl/photos/oryginal/553/57
    /13/553571303_3
    Z tym, że nieco inaczej ma wyglądać podmurówka.