  • 1. Data: 2011-10-21 19:53:16
    Temat: Pytanko o CO i CWU
    Od: Mr S <c...@o...pl>

    Witam ponownie.

    Cale zycie mieszkalem w bloku gdzie nie musialem sie martwic o CO i CWU
    dlatego pytania dla niektorych moga wydac sie smieszne.

    Zalozmy, ze bede mial gazowy jednofunkcyjny kociol z zasobnikiem 500l,
    dla domu w ktorym bedzie tylko ogrzewanie podlogowe.

    Teraz pytania:
    1. Teoretycznie jak dlugo moze trwac ogrzanie 500l?
    2. Z 500l zuzyte bedzie 200l. Rozumiem, ze 200l bedzie uzupelnione
    automatycznie, ale teraz jaka bedzie temperatura wody w zasobniku?
    Srednia 300l goracej i 200l zimnej czy sa one jakos odseparowe i 200l
    jest podgrzewane stopniowo?
    3. Ogrzewanie podlogowe dluzej sie rozgrzewa.
    O ile dluzej?
    4. Biorac pod uwage, ze bedzie sterownik pogodowy, a w nim czasowy
    zalozmy, ze ogrzanie domu trwa 2 godziny czy musze ustawic wlaczenie
    ogrzewania na 5 rano gdy chce miec cieplo o 7 rano czy bedzie to robione
    automatycznie?
    5. Chcialbym aby w nocy temperatura byla nizsza o 2 stopnie.
    O ile wczesniej powinienem zaprogramowac obnizenie temperatury?
    6. Chcialbym uzyskac rozne temperatury w roznych pomieszczeniach.
    W ogrzewaniu konwekcyjnym mamy termostaty na grzejnikach.
    Jak to rozwiazac przy ogrzewaniu podlogowym?

    Co jeszcze powinienem wiedziec o ustawieniach i instalacjach?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-10-21 20:24:35
    Temat: Re: Pytanko o CO i CWU
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Mr S napisał:

    > Zalozmy, ze bede mial gazowy jednofunkcyjny kociol z zasobnikiem 500l,
    > dla domu w ktorym bedzie tylko ogrzewanie podlogowe.

    Jak tam chcesz, ale wg mnie zasobnik 500 l, to chyba trochę spory jest.
    Ile osób ma on obsługiwać?
    Jak z osiem, to ok, ale jak trzy, to zdecydowanie za duży...

    > Teraz pytania:
    > 1. Teoretycznie jak dlugo moze trwac ogrzanie 500l?

    Wszystko zależy od mocy kotła. Im większa, tym szybciej się nagrzeje,
    ale też więcej zużyje gazu w jednostce czasu.

> [...]
    > automatycznie, ale teraz jaka bedzie temperatura wody w zasobniku?
    > Srednia 300l goracej i 200l zimnej czy sa one jakos odseparowe i 200l

    Z początku będą odseparowane, ale z czasem - np. przez noc - się
    wymiesza zimna woda z ciepłą i już cała będzie letnia - gorąca woda z
    baniaka uchodzi górą, a zimna napływa dołem.
    Jak ciepłej jest 'końcówka', to przez noc się zmiesza z zimną i rano
    jest letnia - u mnie przynajmniej tak jest. Dlatego choćby z tego
    względu nie warto przewymiarowywać za bardzo baniaka. U mnie 300 l dla
    czterech osób jest ok.

    > 3. Ogrzewanie podlogowe dluzej sie rozgrzewa.
    > O ile dluzej?

    Tego nikt Ci nie powie bez znajomości szczegółów.
    Zasada jest prosta: żeby podłogówka zaczęła w ogóle reagować, trzeba
    kilka godzin ciągłego grzania, a żeby zaczęła naprawdę ogrzewać -
    kilkanaście.
    Nie wychładza się jej w cyklach dobowych.

> [...]
    > zalozmy, ze ogrzanie domu trwa 2 godziny czy musze ustawic wlaczenie
    > ogrzewania na 5 rano gdy chce miec cieplo o 7 rano czy bedzie to robione

    Automatycznie, wg programu na sterowniku, ale jak chcesz podłogówkę, to
    między bajki włóż takie życzenia. Pogodówka zareaguje Ci na zmiany
    pogody, ale już na godzinę 5, czy 7 rano nie..., bo podłogówka nie zdąży
    zareagować w ciągu tych dwóch godzin.

    > 5. Chcialbym aby w nocy temperatura byla nizsza o 2 stopnie.
    > O ile wczesniej powinienem zaprogramowac obnizenie temperatury?

    Może wczesnym popołudniem dla podłogówki... :-), a potem znowu dawać
    czadu od 2 w nocy, żeby na 7 rano znowu było ciepło. Nic w ten sposób
    nie zaoszczędzisz... Zatem to bez sensu.

    > 6. Chcialbym uzyskac rozne temperatury w roznych pomieszczeniach.
    > W ogrzewaniu konwekcyjnym mamy termostaty na grzejnikach.
    > Jak to rozwiazac przy ogrzewaniu podlogowym?

    Inaczej ustawić pętle ogrzewania podłogowego - stosownie do potrzeb w
    każdym pomieszczeniu.

    > Co jeszcze powinienem wiedziec o ustawieniach i instalacjach?

    Myślę, że jesteś na samiutkim początku dość długiej drogi zdobywania
    wiedzy :-).

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 3. Data: 2011-10-21 21:16:25
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    > Myślę, że jesteś na samiutkim początku dość długiej drogi zdobywania
    > wiedzy :-).
    Moim zdaniem wiesz więcej odemnie, mimo to że ja sam sobie zrobiłem
    instalacje co, grzeje piecem(2f) który niema, lub ja niewiem ze ma
    jakikolwiek zasobnik wody. po wejściu do domu wciskam "start" ( o ile
    nie ustawiłem czasówki) i zanim sie rozbiorę, porozkładam zakupy(itp),
    widzę ze ciepło z kaloryferów "powiewa" firankami. tak wiec w małych
    układach, aluminiowych kaloryferach - odzew jest błyskawiczny. Niestety
    nie w ogrzewaniu podłogowym. tu bez 45 minut - nie ma efektu, a naprawdę
    ciepła podłoga jest po 1.5 godziny.

    Co do magicznego sterowania i reakcji na ciepło. Dla mnie 22 stopnie
    wieczorem to temperatura OK. natomiast jak wstaje rano, to 22 stopnie to
    zimnica. Niema bata zebym w niedziele nie rozkręcił ręcznie kaloryferów
    na te 24 stopnie. Inaczej mówiąc, rano piec odpala na maksa, jak jestem
    w pracy to go gasi czasówka a ja ustawiam na 50%, wracam mam ciepło,
    wyłączam piec na noc(cały czas czasówka). W d... mam sterowanie w
    zależności od temperatury.

    ToMasz

  • 4. Data: 2011-10-22 11:01:40
    Od: "William Bonawentura" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Mr S" napisał w wiadomości grup

    > 1. Teoretycznie jak dlugo moze trwac ogrzanie 500l?
    > 2. Z 500l zuzyte bedzie 200l. Rozumiem, ze 200l bedzie uzupelnione
    > automatycznie, ale teraz jaka bedzie temperatura wody w zasobniku?

    Proponuję zerknąć do podręcznika fizyki z VII klasy podstawowej. Tam właśnie
    rozwiązywało się zadania z "E równa się em razy ce razy delta te" jak
    również "do wanny nalano wodę o temperaturze...".

  • 5. Data: 2011-10-22 11:09:38
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <w...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:j7u7s2$vl4$1@news.onet.pl...
    > Proponuję zerknąć do podręcznika fizyki z VII klasy podstawowej. Tam
    > właśnie rozwiązywało się zadania z "E równa się em razy ce razy delta te"
    > jak również "do wanny nalano wodę o temperaturze...".

    ...ze zbiornika o dwóch temperaturach, mieszajacych sie w niewiadomo w jakim
    stopniu? :-)

    b.

  • 6. Data: 2011-10-22 17:47:06
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Uzytkownik "Mr S" <c...@o...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > domu w ktorym bedzie tylko ogrzewanie podlogowe.
    >
    > Teraz pytania:
    > 1. Teoretycznie jak dlugo moze trwac ogrzanie 500l?
    To zalezy od kilku czynników, w kazdym razie w zasobniku plaszczowym nagreje
    sie szybciej niz w wezownicowym.

> [...]
    > automatycznie, ale teraz jaka bedzie temperatura wody w zasobniku?
    > Srednia 300l goracej i 200l zimnej czy sa one jakos odseparowe i 200l jest
    sa w pewien sposób odseparowane. Warstwowo. CIepla jest u góry bojlera, przy
    odplywie zimna na dole przy zasilaniu. Uzupelnienie bedzie dogrzewane w
    zaleznosci od ustawienia priorytretu kotla lub zawsze moze byc dogrzane
    grzalka elektryczna w która i tak powinienes wyposazyc bojlej ze wzgledu na
    legionelle.

    > 3. Ogrzewanie podlogowe dluzej sie rozgrzewa.
    > O ile dluzej?
    Znaaacznie dluzej niz grzejnikowe bo jest typowym ogrzewaniem akumulacyjnym,
    wiec grzejnik podlogowy musi najpierw zakumulowac cieplo.

> [...]
    > zalozmy, ze ogrzanie domu trwa 2 godziny czy musze ustawic wlaczenie
    > ogrzewania na 5 rano gdy chce miec cieplo o 7 rano czy bedzie to robione

    To jest w ogóle bez sensu. Ogrzewaniem podlogowym nie powinno sie zbyt duzo
    ruszac bo ci setki metrów gazu pójdzie i dolaczysz do grona tych co
    lamentuja jakie to ogrzewanie podlogowe jest drogie i jednoczesnie
    absoltunie nie potrafia sie z nim obchodzic. Zadajesz temperature na
    sterowniku i zapominasz na caly sezon. Dynamiczne sterowanie grzejnikiem o
    tak duzej bezwladnosci cieplnej o ile nie jest bez sensu to na pewno nie
    bedzie tanie.

    > 5. Chcialbym aby w nocy temperatura byla nizsza o 2 stopnie.
    > O ile wczesniej powinienem zaprogramowac obnizenie temperatury?
    uwagi jak wyzej.

    Jezeli chcesz miec sensowna i sprawna regulacje temperatury to do utrzymania
    stalego komfortu powninienes miec podlogówke a do regulacji grzejniki i
    wtedy bedzie jak nalezy i tak sie to powinno odbywac.

    > 6. Chcialbym uzyskac rozne temperatury w roznych pomieszczeniach.
    > W ogrzewaniu konwekcyjnym mamy termostaty na grzejnikach.
    > Jak to rozwiazac przy ogrzewaniu podlogowym?
    Termostaty pokojowe sterujace przeplywem przez petle ogrzewania. Do tego
    jest konieczne wykonanie odpowiedniej instalacji elektrycznej (zasilanie
    termostatów i silowników na zaworach w rodzielaczach)

    Co jeszcze powinienem wiedziec o ustawieniach i instalacjach?

    A to zalezy.
    Jako uzytkownik to zasadniczo wystarczy wiedziec gdzie sie wlacza kociol i
    jak sie programuje sterownik.
    Jako inwestor wypadaloby znac róznice cenowe i podstawowe cechy róznych
    wariantów wykonania istalacji ogrzewczej, wiedziec jaka podpisac umowe z
    projektantem i wykonawca instalacji aby pózniej skutecznie móc egzekwowac
    wynikajace z niej zobowiazania, wiedziec jaki dobrac kociol iinne elementy
    pod katem skutrecznosci serwisu pogwarancyjnego i jak zoptymalizowac
    inwestycje w instalacje i termoizolacje budynku by uzyskac z niej optymalne
    koszty ekploatacji. Powinienes miec zaufana osobe nadzorujaca inwestycje od
    strony technicznej.
    Wiedze techniczna mozesz jakos posiasc ale bez praktyki nie bedzie ona wiele
    warta. To czy masz do tego predyspozycje i czy jest ci to potrzebne musisz
    ocenic sam.

  • 7. Data: 2011-10-24 06:42:08
    Od: "Tomek" <s...@o...pl>

    Uzytkownik "Mr S" <c...@o...pl> napisal w wiadomosci
    > Witam ponownie.
    >
    > 5. Chcialbym aby w nocy temperatura byla nizsza o 2 stopnie.
    > O ile wczesniej powinienem zaprogramowac obnizenie temperatury?

    W latach 70 XX wieku ZSRR zlecilo zakladom w Mielcu (PZL) opracowanie
    samolotu rolniczego z napedem odrzutowym.
    Fachowcom od razu tracalo to absurdem, gdyz naped odrzutowy ma zalety przy
    duzych predkosciach, a nie w lotach tuz nad polami. Tym niemniej samolot
    skonstruowano (PZL M-15). Zuzycie paliwa bylo ogromne, co fachowców wcale
    nie zdziwilo. Zakonczono caly eksperyment po wyprodukowaniu dla ZSRR
    kilkudziesieciu egzemplarzy. Od dawna wszystkie sa w muzeach lub zostaly
    zlomowane.

    Na Twoim przykladzie- wszystko, naprawde niemal wszystko zrobic sie DA,
    tylko czy ma to jakikolwiek ekonomiczny sens??
    T.

  • 8. Data: 2011-10-24 07:08:57
    Od: Jacek <n...@g...com>

    > 1. Teoretycznie jak dlugo moze trwac ogrzanie 500l?

    Teoretycznie czas ten wynosi: masa wody x różnica temperatur x ciepło
    właściwe wody / moc kotła x sprawność układu

> [...]
    > automatycznie, ale teraz jaka bedzie temperatura wody w zasobniku?
    > Srednia 300l goracej i 200l zimnej czy sa one jakos odseparowe i 200l

    Uzupełnione będzie automatyczne, a właściwie samoczynnie, a temperatura
    będzie pośrednia między gorącą a zimną

    > 3. Ogrzewanie podlogowe dluzej sie rozgrzewa.
    > O ile dluzej?

    O tyle dłużej ile trwa granie wody w zasobniku

> [...]
    > zalozmy, ze ogrzanie domu trwa 2 godziny czy musze ustawic wlaczenie
    > ogrzewania na 5 rano gdy chce miec cieplo o 7 rano czy bedzie to robione

    Tak: 5 + 2 = 7
    Jak nastawisz odpowiednio to będzie robione automatycznie, a jak nie
    nastawisz, to nie.

    > 5. Chcialbym aby w nocy temperatura byla nizsza o 2 stopnie.
    > O ile wczesniej powinienem zaprogramowac obnizenie temperatury?

    Powinieneś zaprogramować przed pójściem spać ewentualnie wcześniej.

    > 6. Chcialbym uzyskac rozne temperatury w roznych pomieszczeniach.
    > W ogrzewaniu konwekcyjnym mamy termostaty na grzejnikach.
    > Jak to rozwiazac przy ogrzewaniu podlogowym?

    Sposobów jest dużo od regulacji zaworami po wietrzenie

    Jacek

  • 9. Data: 2011-10-24 08:16:32
    Od: szary <n...@x...pl>

    Robert G wrote:

    > każdym pomieszczeniu.
    [--]

    > Myślę, że jesteś na samiutkim początku dość długiej drogi zdobywania
    > wiedzy :-).
    >
    > pozdrawiam
    > Robert G.

    A mnie się wydaje (z tych pytań), że autor pomieszał wodę CO i CWU jako
    jedno i to samo (bez rodzielenia). Jeżeli się mylę to przepraszam ale .. tak
    mi się jakoś kojarzy.

    Proponuję zernąc na ten wątek, wystarczy początek, bo kocioł gazowy nie
    kwalifikuje się raczej do buforów.

    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-
    quot-to-quot-si%C4%99-
    robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&highlight=budowa+zbiorn
    ika

  • 10. Data: 2011-10-24 11:06:03
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Robert G" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > letnia - u mnie przynajmniej tak jest. Dlatego choćby z tego względu nie
    > warto przewymiarowywać za bardzo baniaka. U mnie 300 l dla czterech osób

    Nie zdąży się nagrzać przez całą noc?