  • Data: 2009-12-20 17:04:09
    Temat: Re: -20 mrozu jak wasz C.O. się czują?
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości
    news:hglh9t$ooq$1@news.interia.pl...

    > Jaką temperaturę trzeba ustawić na piecu (ekogroszek na ten przykład),
    > żeby zapewnić największą sprawność? Czy ekonomiczniej jest grzać
    > pomieszczenie 2 kaloryferami i spokojnie dogrzewać do zadanej temperatury
    > (powiedzmy 21 stopni), czy jednym kaloryferem, ale żeby nie dogrzewał do
    > zadanej temperatury (temperatrura zatrzymuje się na poziomie 20,75 st. i -
    > przy takim mrozie jak dziś - nie chce się bardziej nagrzać - powoduje to,
    > że grzejnik cały czas grzeje - zawór termostatyczny go nie wyłącza).

    Znajomy u którego pomagam w GK na poddaszu ma piec w którym pali peletami.
    Tak sobie schodzimy czasem na dół do kotłowni i obserwujemy jak pracuje
    Wychodzi że najlepiej jest gdy kocioł grzeje na 65stC a to ile ciepła trafia
    do grzejników zalezne jest od ustawień zaworu czterodrożnego.
    Ja nie wiem czy to jest słuszne ale narazie wychodzi że tak.

    > Zastanawiam się nad tym, bo grzeję dopiero od 2 miesięcy i jezcze nie
    > nabrałem doświadczenia w tej materii ;). Biorąc pod uwagę Twój przykład z
    > samochodem wydawałoby się, że lepiej żeby chodził cały czas jeden grzejnik
    > ze stałą temperaturą, niż dwa grzejniki chodziły w trybie grzanie -
    > wystudzenie - grzanie - wystudzenie. Oczywiście pomijam tu tę prawie
    > nieodczuwalną różnicę 0,25 st celsjusza.

    Jeżeli masz nie 21 a 20,75 przy pracy ciągłej to znaczy że masz ciut za
    niską moc kotła albo ciut za niską temp zasilania.
    Oczywiście lepiej grzać dwoma grzejnikami ponieważ lepsza jest wtedy
    konwekcja.W dwóch miejscach a nie w jednym grzejesz, więc w pomieszczeniu
    będzie bardziej równomierny rozkład temperatury. Aby uzyskac lepszą
    sprawność układu zadaj temperaturę na kotle na 65stC a zawór czterodrożny
    tak aby na powrocie do kotła było nie mniej niz jakieś 40stC. Grzejniki
    wyposaż w głowice termostatyczne. Ważne jest aby kocioł na powrocie nie
    dostawał zbyt niskich temperatur zwłaszcza poniżej 30stC gdyż szybko zgnje
    od wykraplającej się na nim rosy. U znajomego po takiej dłuższej regulacji
    można było wydłużyć czas między dawkowaniem paliwa i skrócić czas
    dawkowania, znaczy się sprawność poszła w górę.

    Marek

    Marek