    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Boiler czy?
    Date: Wed, 28 Jul 2010 22:16:09 +0200

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    news:1d198d3a-ce8f-4b8c-b69e-6e5d28aaad50@i28g2000yq
    a.googlegroups.com...

    > Zakładamy że kupuje podgrzewacz przepływowy Kospela 18kW i będzie on w
    > łazience.
    > Czy instalajcja CW będzie musiała być jakoś przerobiona (więcej
    > materiałów , dziwne połączenia) ?
    > Mam powiedzmy kuchnię elektryczną o mocy max 9kW.

    > Jaką musiałbym mieć minimalną moc przesyłową ?

    To zależy czy będziesz jednocześnie używał kuchni elektrycznej, pralki i
    podgrzewacza.
    Jeżeli chcesz mieć pełny komfort i możliwość jednoczesnego użytkowania
    kuchni i podgrzewacza to musisz sobie zsumować wszystkie moce tj.:
    Moc podgrzewacza - 18kW
    Moc kuchni - 9kW
    Pozostałą moc - 5kW
    Łącznie - 32kW

    Jeżeli nie zależy Ci na jednoczesnej pracy kuchni i podgrzewacza to
    zakładasz przekaźnik priorytetowy, który na czas grzania podgrzewacza
    wyłącza kiuchnię i pralkę. Wtedy potrzeba Ci 20kW.
    Na dobrą sprawę dla prysznica i od bidy dla wanny wystarczy nawet 9kW.

    Gdybyś miał odpowiednio zrobioną instalację priorytetową, która na czas
    puszczania wody w łazience wyłączy kuchnię i pralkę to w zupełności
    wystarczy Ci 11kW.

    Ale powiem Ci jak dostać wiekszy przydział mocy za półdarmo.
    Otóż dla zamówionej mocy założą Ci ogranicznik mocy (bezpiecznik) 16A to
    jest dokładnie maximum mocy, którą można wycisnąć na takim zabezpieczeniu.
    Ale wystarczy zamówić np. 14kW i dopłacić za te dodatkowe 3 kW, a
    bezpiecznik założą 25A, na którym będzie można pociągnąć ponad 17kW w razie
    potrzeby :D
    Wynika to z prostej przyczyny, że bezpieczniki służące jako ograniczniki
    mocy produkuje się wg określonego typoszeregu i umożliwiają one pobór mocy w
    zakresach:
    16A - max 11,040 kW
    20A - od 11,040 kW do 13,800 kW
    25A - od 13,800kW do 17,250 kW
    32A - od 17,250 kW do 22,080 kW

    Osobiście zamówiłbym 14kW mocy czyli minimum dla bezpiecznika 25A
    Założyłbym przepływowy ogrzewacz do łazienki o mocy 9-11kW
    Do kuchni 4,5kW
    Do tego mądra automatyka, która w razie jednoczesnego korzystania z
    prysznica i zlewozmywaka wyłącza pralkę i kuchnię.
    Nawet nie będziesz tego zauważał w działaniu, bo to będzie rzadki przypadek,
    a jeżeli się nawet zdarzy to na krótką chwilę.

    > Obecnie mam 11kW , każdy dodatkowy 1kW to 166zł.
    > Oczywiście taką moc aby nie wywalało korków ;)

    +3kW tj. 498zł

    Czy wczesniej napisałem coś niejasnego ? :)

    > Zakładamy że mam tylko jeden podgrzewacz elektroniczny na cały dom ..

    Ale po co marnować energię ?
    Trzeba to zrobić z głową.
    Umywalka w łazience oraz zlewozmywak są używane często w ciągu dnia w
    krótkich reżimach pracy, dlatego podgrzewacze powinny znajdować się jak
    najbliżej. Wanna i prysznic używane są rzadko w dłuższych reżimach pracy,
    zatem podgrzewacz nie musi się znajdować blisko. Nawet jeżeli się polewasz
    wodą, zakręcasz, namydlasz, myjesz i dopiero spłukujesz to ta woda
    pozostająca w rurach nie wystygnie przez ten czas.
    Teraz umywalka w kotłowni.
    Pomyśl czy w ogóle jest Ci potrzebny tu podgrzewacz.
    Jeżeli będziesz w okresie letnim grzał wodę elektrycznie to zasadniczo nie
    będziesz miał potrzeby pracować przy kotle, a tym samym nie będziesz miał
    potrzeby mycia rąk w kotłowni. W okresie zimowym natomiast możesz mieć tam
    ciepłą wodę z bojlera, a w razie potrzeby w każdej chwili możesz założyć
    podgrzewacz przepływowy za 200zł np. Dafi czy Wijas. W szczególności polecam
    Wijasa, bo robią przyzowite podgrzewacze.

    > Czy będzie jakieś zysk "finansowy" w porównaniu do pracującego nonstop
    > boilera 100L zasilanego grzałką 1500W (np. boiler z wężownicą
    > Elektromet ?)

    Oczywiście, że będzie.
    Po pierwsze woda nie będzie stygła w takich ilościach jak w bojlerze
    centralnym (stygnięcie bojlera oraz stygnięcie wody w rurach po każdym
    użyciu wody), a po drugie będziesz grzał tylko taką ilość wody, którą w
    danym momencie zużyjesz, a po trzecie podgrzewacze wymuszają oszczędność
    wody, gdyż mają ograniczone przepływy.
    Ja dla przykładu u siebie w mieszkaniu celowo powstawiałem ograniczniki
    przepływów. Dzięki temu oszczędzam i energię i wodę.
    Zasilam zarówno łazienkę jak i kuchnię gazowym podgrzewaczem przepływowym o
    mocy 11kW i w zupełności wystarcza. Tyle, ze kuchnię mam przez ścianę z
    łazienką i tu nie ma zbyt długich rur do kuchni.
    W domu natomiast mam tak jak pisałem wcześniej w tamtym wątku.

    > Ja rozumiem że podgrzewcz to ciepła woda od razu i zawsze , ale czy
    > strumień wody będzie taki sam duży jak w przypadku wody z boilera ?

    Nie będzie. Będzie zdławiony, ale dzieki temu też będzie wymuszał
    oszczędność wody i energii.

    > Zużywam dość mało wody i nie wiem czy w moim przypadku bardziej
    > komfortowy by nie był jednak boiler , ale patrząc na to że mam obecnie
    > licznik 2 taryfowy a i tak kąpiel jest raczej po 22.00 to może
    > używanie podgrzewacza bylo by tańsze ?

    Masz ogrzewanie elektryczne ?
    Jeżeli nie to prąd 2 taryfowy Ci się nie opłaca.