    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Boiler czy wymiennik ?
    Date: Mon, 26 Jul 2010 10:24:54 +0200

    /// Kaszpir /// pisze:

    > Tyle czy to się opłaca ?

    Myślę, że jak zainstalujesz - jak ktoś tu słusznie sugerował - ten
    podgrzewacz za bojlerem/zasobnikiem z możliwością regulacji załączania
    przy określonej temp w zasobniku, to problem będziesz miał rozwiązany
    :-). Sam zacząłem się nad tym zastanawiać.

    W takiej hipotetycznej sytuacji... nastawiasz się na 'niepalenie' w
    kotle w czasie letnim, szczególnie w okresie takim, jak ostatnio - upały
    nie z tej ziemi... :-). Wtedy korzystasz z wody o temperaturze z
    zasobnika plus podgrzanie przepływowym podgrzewaczem. W czasie, kiedy
    palisz w kotle podgrzewacz po prostu czeka na lepsze czasy... Dodatkowo
    - przy założeniu, że nie grzejesz tej wody podgrzewaczem od temp 12 st
    C, tylko od temp, jaka jest w zasobniku, masz mniej do podgrzania, a i
    latem aż tak gorącej tej wody nie potrzebujesz, możesz zastosować
    podgrzewacz o niższej mocy - nie będzie to wymagało zamawiania większej
    mocy dla przyłącza energetycznego. Zimą i w chłodne dni i tak nie
    będziesz go używał, bo ciepłą wodę zapewni Ci kocioł.

    Co do zasilania na 400V, to wydaje mi się, że standardem w domach
    jednorodzinnych jest chyba instalowanie siły w przyłączu, zatem nie
    będzie problemu z podłączeniem takiego urządzenia - mylę się [?] :-).
    Pozostaje tylko kwestia przydziału mocy.

    > U mnie będzie wanna , kabina prysznicowa , w łazience 2 umywalki , w
    > kuchni jedna umywalka ,

    Chyba jakiś zlewozmywak raczej :-)))

    w kotłowni 1 umywalka.
    > Musiałbym nakupować trochę tych podgrzewaczy , a podgrzewacze dużej
    > mocy potrzebują zasilania 400W , więc znów dodatkowe koszty i to nie
    > małe ...

    Jak robisz instalację el. to nie zauważysz kosztu zrobienia punktu
    doprowadzenia siły - u mnie elektrycy wyprowadzili ją tam, gdzie
    chciałem i problemu, ani zwiększonych kosztów z tym związanych nie było.
    Przyłącz... tak jak wspomniałem - do domu jednorodzinnego chyba się nie
    doprowadza jednej fazy.. [?]

    Podgrzewacz...
    A może zastosować po prostu jeden na wyjściu z zasobnika cwu?

    > Czy w takim przypadku nie ekonomiczne było by jednak posiadanie
    > wymiennika dwupłaszczowego z grzałką ?

    Jeżeli to jest kwestia dodatkowych kilkudziesięciu czy stu
    kilkudziesięciu zł, to nie ma nad czym się zastanawiać :-).

    > Dlatego każę kupić 100l wymiennik dwupłaszczowy z możliwością montażu
    > grzałki , albo od razu kupię z grzałką.
    > Niech sobie grzałka wisi ;-)

    Nie wiem czy i ta setka nie będzie za mała... ja daję trzystu litrowy,
    ale zakładam dużo większe zużycie :-).

    pozdr.
    robercik-us