    From: "janko walski" <j...@o...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną
    Date: Fri, 22 Jul 2011 22:26:40 +0200

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:ee8fb1fc-eebd-41d6-b236-

    > Idiotyczne pytanie. O odpowiednią wartość podstawowych parametrów
    > przyłącza
    > ma zadbać osoba która to przyłącze wykonuje. Podpisuje się pod świcholem,
    > którym idzie się do ZE aby załatwić prąd.

    I tą osobą jest elektryk-instalator z uprawnieniami do projewktowania
    instalacji. On też powinien wykonać projekt instalacji wewnętrznej i
    nadzorować jej wykonanie.
    Niestety dość często pod takich instalatorów podszywają się przeróżni
    pseudo-fachowcy panowie Stasiowie, Kaziowie itp.

    > Zawsze można Cię o taki przekrój zapytać na grupie.. Jeśli Ty nie
    > odpowiesz to odpowie ktoś inny :)

    Jesteś pewien, że te osoby wezmą na siebie odpowiedzialność, tak jak każdy
    instalator, który podpisuje się pod wykonaną robotą?
    Poza tym weź pod uwagę, że możesz tylko liczyć na pomoc laików. Prawdziwi
    fachowcy raczej nie dzielą się takimi informacjami z dwóch powodów:
    1. Wymaga to pracy, aby wszystko policzyć i dobrać zabezpieczenia i raczej
    nikt charytatywnie nie bedzie pracował.
    2. Każda taka rada to wzięcie odpowiedzialności na swoje barki.

    > hahaha.. no dobrze dobrze.. przyznamy tu jednomyślnie, że Tobie
    > żaden licealista nie dorówna.. i jak? od razu lepiej prawda? :)

    Tu nie chodzi o samozachwyt, lecz o to, że ja w odróżnieniu od tego
    licealisty zdaję sobie sprawę z jakimi problemami należy się zmierzyć i znam
    zasady projektowania i liczenia obwodów. Ja wiem co z czego wynika i
    dlaczego.
    Licealista natomiast robi na zasadzie na chybił-trafił. Nie neguję tego, ze
    przy banalnych instalacjach może mu się udać, ale jednak jest większe
    prawdopodobieństwo, że po prostu da d....

    > Nie dalej jak wczoraj googlając za czymś trafiłem na elektrodzie pytanie
    > zadane przez elektryka o to jak wygląda podział PEN bo jest początkujący
    > i jeszcze takiego nie widział. Czy trzeba to komentować?

    Ktoś kto pyta nie jest elektrykiem. Świadectwo Kwalifikacyjne, któe udało mu
    się zdobyć nie uprawnia go do projektowania i wykonywania instalacji. "Sorry
    Winnetou", ale to nie ta bajka, a osoba, która posiada Świadectwo
    Kwalifikacyjne SEP nie jest od razu elektrykiem-instalatorem.

    > Nie widzę więc powodu dla którego sam nie mógłbym zadać pytania w takim,
    > czy innym temacie. Niewiedza nie jest powodem do wstydu o ile jest
    > połączona
    > z chęcią zdobycia wiedzy.

    Pytaj. Tylko czy zauważyłeś, że na tym portalu ci, którzy żyją z
    projektowania i wykonywania instalacji nie udzialają konkretnych informacji,
    a najczęściej pada odpowiedź "zatrudnij elektryka"? Jak myślisz, dlaczego?