  • Data: 2023-06-23 16:16:16
    Temat: Re: Gaz tanieje.
    Od: M M <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    PV za 50 tysięcy to wyprodukuje około 10000 kWh rocznie, zużywać tylko 2500 kWh
    oczywiście że się nie opłaca, jak ktoś źle policzył i przewymiarował instalację to
    jego strata. Jakby był po sąsiedzku to długi przedłużacz, podlicznik i trochę
    energii odkupię bo mi za mało.
    Mam dom sprzed ponad 20 lat, wtedy kiedy był budowany nie było możliwości podłączenia
    gazu, teraz jest ale mam ogrzewanie elektryczne podłogowe akumulacyjne i przeróbka na
    wodne (zmiana kabli grzejnych zabetonowanych w podłodze na rurki z wodą, by móc
    skorzystać z taniego ciepła z gazu) to demolka całego domu, póki co do największego
    pomieszczenia (salon + kuchnia) myślę o zamontowaniu klimy z funkcją grzania (inaczej
    pompy ciepła powietrze-powietrze). Ale jakby były tanie, trwałe i ciche agregaty z
    silnikiem spalinowym na gaz, chłodzone wodą (nie powietrzem) w formie małego
    kontenera do postawienia na zewnątrz, to może w sezonie zimowym kiedy jest mało
    słońca a potrzeba dużo ciepła, miałbym z tego gazu za 15 groszy z kWh jakieś 0,3 kWh
    prądu z prądnicy i 0,6 kWh ciepła z układu chłodzenia (zakładam że 0,1 kWh ucieknie
    ze spalinami), czyli za 50 groszy 1 kWh prądu (taniej niż z sieci) + 2 kWh ciepła
    gratis. Tylko czy ktoś takie zrobi i zaoferuje w rozsądnych cenach przed zimą?
    Póki co mam diesla ale to tylko zasilanie awaryjne, głośny i bez odzysku ciepła
    (chłodzony powietrzem), energia z niego wychodzi po około 3 zł/kWh więc nie opłaca
    się póki jest prąd z sieci (dłuższych wyłączeń ostatniej zimy na szczęście nie było,
    choć straszono nimi) chyba że byłoby jakieś tańsze alternatywne paliwo bez podatków
    drogowych (nie mam dojścia do posmażalniczego, a świeży rzepakowy z biedronki jakoś
    nie wiadomo dlaczego idzie cenowo równo z ON - tak jakby cały koszt uprawy tego
    rzepaku to było paliwo dla maszyn rolniczych, choć kiedyś były czasy że ON był po 3
    zł a rzepak z biedronki po 1 zł).
    Uczciwość następnej ekipy niestety nie zlikwiduje zadłużenia które narobiła obecna, z
    czegoś trzeba będzie je spłacać (z odsetkami) więc może będą mniej kraść ale na
    jakieś duże obniżki bym nie liczył.