  • Data: 2023-06-23 17:09:28
    Temat: Re: Gaz tanieje.
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    piątek, 23 czerwca 2023 o 16:16:17 UTC+2 M M napisał(a):
    > PV za 50 tysięcy to wyprodukuje około 10000 kWh rocznie, zużywać tylko 2500 kWh
    oczywiście że się nie opłaca, jak ktoś źle policzył i przewymiarował instalację to
    jego strata. Jakby był po sąsiedzku to długi przedłużacz, podlicznik i trochę energii
    odkupię bo mi za mało.
    > Mam dom sprzed ponad 20 lat, wtedy kiedy był budowany nie było możliwości
    podłączenia gazu, teraz jest ale mam ogrzewanie elektryczne podłogowe akumulacyjne i
    przeróbka na wodne (zmiana kabli grzejnych zabetonowanych w podłodze na rurki z wodą,
    by móc skorzystać z taniego ciepła z gazu) to demolka całego domu, póki co do
    największego pomieszczenia (salon + kuchnia) myślę o zamontowaniu klimy z funkcją
    grzania (inaczej pompy ciepła powietrze-powietrze). Ale jakby były tanie, trwałe i
    ciche agregaty z silnikiem spalinowym na gaz, chłodzone wodą (nie powietrzem) w
    formie małego kontenera do postawienia na zewnątrz, to może w sezonie zimowym kiedy
    jest mało słońca a potrzeba dużo ciepła, miałbym z tego gazu za 15 groszy z kWh
    jakieś 0,3 kWh prądu z prądnicy i 0,6 kWh ciepła z układu chłodzenia (zakładam że 0,1
    kWh ucieknie ze spalinami), czyli za 50 groszy 1 kWh prądu (taniej niż z sieci) + 2
    kWh ciepła gratis. Tylko czy ktoś takie zrobi i zaoferuje w rozsądnych cenach przed
    zimą?
    > Póki co mam diesla ale to tylko zasilanie awaryjne, głośny i bez odzysku ciepła
    (chłodzony powietrzem), energia z niego wychodzi po około 3 zł/kWh więc nie opłaca
    się póki jest prąd z sieci (dłuższych wyłączeń ostatniej zimy na szczęście nie było,
    choć straszono nimi) chyba że byłoby jakieś tańsze alternatywne paliwo bez podatków
    drogowych (nie mam dojścia do posmażalniczego, a świeży rzepakowy z biedronki jakoś
    nie wiadomo dlaczego idzie cenowo równo z ON - tak jakby cały koszt uprawy tego
    rzepaku to było paliwo dla maszyn rolniczych, choć kiedyś były czasy że ON był po 3
    zł a rzepak z biedronki po 1 zł).
    > Uczciwość następnej ekipy niestety nie zlikwiduje zadłużenia które narobiła obecna,
    z czegoś trzeba będzie je spłacać (z odsetkami) więc może będą mniej kraść ale na
    jakieś duże obniżki bym nie liczył.
    Cały myk polega na tym ze jak ktos zrobi i ci sprzeda to opłacalność będzie marna. Z
    drugiej strony brak małych agregatow chłodzonych ciecza. Podchodząc rozprawy jeszcze
    inaczej to niema problemu z odbieraniem ciepła z powietrza chłodzącego silnik,
    pradnice i spalin. Kazdy gazowy kocioł umie to zrobić. Diesel fajny jak ma się paliwo
    rolnicze. Benzynowy ma zaletę ze bez problemu będzie pracował na wielu paliwach i jak
    czterosuwowy silnik również na gazowych. Do tego dochodzi brak mozliwosci oddzielnego
    regulowania ilości pradu i ciepła. Lepiej spalić paliwo w dedykowanym kotle ze
    sprawnoscia bliska 100% a prąd dokupić jak jest tani i zmagaynowac na drogie godziny.
    W tej chwili mam prawie 100% zuzycia w taniej taryfie. Czekam na mozliwosc kupowania
    po cenach chwilowych.