    From: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gładź gipsowa wrażliwa na uszkodzenia
    Date: Wed, 26 May 2010 15:24:47 +0200

    > To nie tak - tynki gipsowe owszem dobrze wchłaniają wodę, ale słabo i
    > długo ją oddają, co więcej wilgoć w gipsie "niszczy" strukturę tynku,
    > uszkadza go. Gips akumulając wodę powoduje rozwój grzybów i pleśni -
    > dość szkodliwych elementów.

    masz jakieś aktualne dane? Z tego co ja czytałem (co prawda to były
    badania robione w latach 60/70 zeszłego wieku, ale chyba jednak dość
    rzetelne) wynika że gips, zwłaszcza taki z dodatkiem wapna (czyli zwykła
    mieszanka budowlana) działa bakteriostatycznie, i jest (powierzchniowym)
    podłożem pod różne grzybki wyłącznie jeśli dojdzie do długotrwałego
    nasiąknięcia brudną (np. ściekową) wodą; w normalnych warunkach gips
    jest bardzo odporny na zagrzybienie. Z tą "akumulacją wody" też raczej
    nie jest tak jak piszesz, ale mniejsza.

    > To właśnie tynki cementowo-wapienne, a szczegolnie tynki wapienne mają
    > optymalną retencję wody - chłoną i oddają wilgoć - bez szkody dla
    > samego materiału-tynku. Są już na rynku specjalne tynki wapienne tzw.
    > klimatyczne - mogą utrzymywać wilgotność na stałym poziomie - zalecane
    > np. do sypialni pokoi dzecięcych, są hypoalergiczne, uniemożliwiają
    > rozwój pleśni i grzybów.

    no, to jak każdy tynk wapienny. Rozumiem że nowość polega na utwardzeniu
    powierzchni, żeby uniknąć pylenia, bo z tym przede wszystkim były kiedyś
    problemy przy tynkach wewnętrznych.
    Natomiast te tynki cementowo-wapienne z Twojego tekstu muszą być chyba
    jakoś bardzo szczególnie spulchnione czy zrestrukturyzowane, bo zwykłe
    tynki "wapcem" właściwości, jak piszesz, "retencyjne" zawsze miały dość
    nikłe. Prawda że były (przy jakimś tam procencie cementu) dosyć
    wodoodporne i znosiły długotrwałe zawilgocenie bez znacznego pogorszenia
    własności mechanicznych. Ale też w normalnym mieszkaniu czy domu ta
    właściwość niekoniecznie jest najbardziej istotna, chyba że budujemy na
    terenie zalewowym...