    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Halogen z czujnikiem ruchu wariuje
    Date: Mon, 14 Sep 2015 15:21:30 +0200

    Pan Jacek napisał:

    > U sąsiada świeci kilka takich LED-owych "halogenów". Powiem tyle, że
    > światło jest nieprzyjemne i mocno fałszuje kolory. Co do 30W = 300W,
    > to niestety nie. Osram podaje, że LED 8W to odpowiednik 40 W halogena
    > i właśnie takie niedawno zakładałem i mniej więcej się zgadza (jak dla
    > mnie to odpowiednik 35W). A więc Chińczycy mają przelicznik x2.

    Oni podają lumeny, luksy, "lumeny przelicznikowe" liczone z luksów przy
    uwzględnieniu kąta oświetlenia, czy jeszcze co innego? Zrobić coś, co
    rzuca światło jak żarówka, mając do dyspozycji diody -- trzeba nieźle
    się nakombinować, choć jakoś da się zrobić. Ale odwrotnie, czyli żeby
    ukierunkować światło żarówki tak, jak ma to LED już przyrodzone, to
    się po prostu nie da. Można oświetlić wejście do chałupy wieszając
    żarówkę 100W -- gołą, lub w jakimś klosiku. Będzie świecić na gumno,
    Panu Bogu w pięty i we wszystkich innych kierunkach. Można dać oprawę
    kierunkową, jak halogen chociażby. Jadnak sprawności odbijania daleko
    do stu procent, a kierunkowaość to ma bliską 180° z łagodnym rozkładem
    wewnątrz tego kąta. Mocy niewiele mniej potrzeba -- będzie świacić
    w dół, ale wiele też pójdzie na boki. Kilkuwatowa lampka LED potrafi
    asno oświetlić wybrane miejsce, nie rozpraszając energii na boki.
    Te wskaźniki dotyczące proporcji mocy, to są dobre, ale w domu, gdzie
    wokół są odbijające ściany i na ogół biały sufit. W plenierze "chiński
    przelicznik x2" może być nawet za mały, lepszym przybliżeniem może
    okazać się x3 albo x4.

    Jarek

    --
    Światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnia.