  • Data: 2010-03-01 07:31:00
    Temat: Re: Inteligentny dom - ktoś robił jakie doświadczenia?
    Od: "Darek" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mam takie pytanie, bo już kilka razy widziałem takie instalacje w domach i
    > w mieszkaniach: na czym tak naprawdę polega ten komfort?

    to co prezentuja sprzedawcy to w sumie wodotryski do niczego
    niepotrzebne, ale najczesciej dziajace na klientow :-). Zabawy w sterowaniu
    przez weba, kolorowe panele, ktore goscie beda widziec a w stosunku
    do zwyklych pstryczkow bardziej upierdliwe w obsludze itd.

    Generalnie instalacja inteligentna w obecnym czasie jest nieoplacalan,
    poniewaz nadal jest to bardzo droga zabawa i jej cena nie rekompensuje
    zyskow.

    Co mozesz zyskac ale ciekawego:

    - w pokoju dziennym mozesz miec zaprogramowane 2-3 sceny oswietlenia,
    (mozna tez to zrobic tradycyjnie wiec to dosc dyskusyjna zaleta).
    - automatyka podlewania ogrodu - szczgolnie fajne w trakcie upalnych dni
    (oczywiscie po za droga inst. inteligentna potrzebujesz nietaniego
    systemu
    nawadniania)
    - mowisz zeby nie pisac o roletach i alarmach, ale napisze :-). Uzbrajajac
    alarm
    automatycznie sa opuszczane wszystkie rolety, czujniki ruchu sterujace
    oswietleniem
    w czasie obecnosci domowikow, po zazbrojeniu staja sie czujnikami
    alarmowymi.
    - jezeli masz stacje meteo, rolety moga byc automatycznie opuszczane podczas
    wiatrow - to w jakims stopniu pozwoli zaoszczedzic na ogrzewaniu.
    - automatyczne zalaczanie oswietlenia np. na korytarzu w nocy z zredukowana
    jasnoscia
    (nie oslepia cie swiatlo jak idziesz do lazienki po przebudzeniu)
    - niewatpliwym atutem jest elastycznosc instalacji, jezeli przyjdzie Ci
    ochota
    mozesz zalozyc w garazu wlacznik ktory zalaczy swiatlo w kuchni :-) bez
    kucia
    (choc w dobrze przemyslanej instalacji elektrycznej to gadzet, poniewaz
    pewnie
    przez najblizsze 10-15lat nie bedziesz czul takiej potrzeby aby zakladac
    dodatkowe
    oswietlenie)
    - powiadamianie SMSem o sytuacjach alarmowych w domu
    (pozar, wlamanie, zalanie)
    - w przypadku stwierdzenia wycieku automatyczne zamkniecie glownego
    elektrozaworu
    wody
    - sterowanie ogrzewniem - przy otwarciu okien automatycznie odcinane sa
    kaloryfery
    w danym pomieszczeniu. Mozesz ustawic indywidualna temperature kazdego
    pomieszczenia. Ale z ogrzewaniem to mam straszne wtpliwosci, czy jednak
    najefetywniejsze
    nie beda proste glowice termostatyczne. Za duze kombinowanie z wahaniami
    temperatury w domu zdaje sie, ze nie jest ekonomicznie uzasadnione -
    sprawnosc
    ogrzewania spada - jeszcze tematu nie rozpoznalem, ale wydaje sie ze
    zrezygnuje
    z systemu sterowania ogrzeaniem.

    Co do wszelakich paneli kolorowych, dotykowych, dotepow przez weba i
    mozliwosci
    sterowania, nalezy sobie to odpuscic, poniewaz to zabawki ktorymi sie szybko
    znudzimu
    a wydamy na to kupe kasy.

    Nalezy tez miec swiadomosc, ze do sterowania ktore oferowane jest przez
    firmy zajmujace sie IB, trzeba doliczyc urzadzenia ktorymi mozna sterowac,
    jak elektrozawory, elektrorygle, automatyka ogrodowa, elektroniczne
    głowice sterujace ogrzewaniem, napedy elektryczne bram, rolet,
    co jest dodatkowym i to bardzo duzym.

    Suma sumarum przecietnego zjadacza chleba, ktory buduje z kredytow nie stac
    na takie zabawki.
    Natomiast czy zyski komfortu jest wart az tak wysokiej ceny, to juz sprawa
    indywidualna.

    Pzdr
    Darek