  • Data: 2009-11-05 14:11:01
    Temat: Re: Jak to w koncu jest z tą pompą ciepła
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    news:6f7b452b-914c-4386-a4b7-80f9ece2dea3@r24g2000yq
    d.googlegroups.com...
    > Pamietaj (zreszta Ty akurat o tym dobrze wiesz przy okazji posiadania
    > solarow ;) ze w sloneczny dzien dajemy na 1m2 ok. 1kW energii, czyli
    > na 500m2 przez godzine dostarczamy (nie liczac odbijania etc) 500kWh
    > energii.

    Ta moc to jest dla solara nakierowanego na słońce a ziemia jest pod zupełnie
    innym kątem chyba że ktos wykorzysta zbocza pagórka.
    Energia padająca to nie zakumulowana w gruncie bo powierzchnia gruntu sporą jej
    częśc odbija jak zauważyłeś i to sporo część pochłaniają jeszcze rośliny.
    Wymiennik umieszcza się poniżej strefu zamarzania czyli 1,5-2m więc zanim
    energia ze słońca zostanie dostarczona do niższych warstw gruntu większa część
    zostanie stracona.
    Wazny jest więc aby przewodność cieplna gruntu była duża.
    Po zachodzie słońca działa to to w druga stronę. Więc to co się zakumulowało
    część zostanie oddana w atmosferę. Jak by tak nie było to w skrócie można
    powiedzieć że ziemia miała by temp 22stopnie a nie 7-8 :)

    > Ja z gruntu wezme przez cala zime ok 12 tys kWh czyli 12000 /
    > 500 = 24h. Tyle w teorii wystarczy godzin grzania slonca, zeby nagrzac
    > dom przez ponad pol roku! :)

    Bezpośrednio ale nie akumulując w stratnym gruncie.

    > Dlatego nie - nie obawiam sie zadnych
    > rzekomych zmian ktore mialby wprowadzac moj wymiennik do otoczenia :)

    Jezeli grunt mokry jak u ciebie to ile może być wody? 10% wilgoci jest w glinie
    nie wypalonej więc cw :
    Woda 4190 J/kgxC
    Piasek 880 J/kgxC
    Tak na skróty wyjdzie 950 J/kgxC czyli 0,2628 W/kg/deg
    1m3 gliny nie wypalonej waży jakies 1750kg

    Do jakiej granicznej wartości można ostudzic dolne źródło aby COP było
    ekonomiczne? Chyba do jakich 2C. Niech ktos poprawi jak się mylę
    więc 1m3 gliny czyli w 1750kg stygnie z 8C do 2C, Delta C 6C, wychodzi 6 *
    1750 * 0,2628 = 2759Wh
    W kazdym 1 m3 gliny mamy do dyspozycji 2,76kWh
    Jaką ma sprawność dolne źródło? Pieron go wie trudno to określić ale można
    pokusić się o wyliczenie ile energii dotrze do górnej warstwy dolnego źródła
    poniżej strefy zamarzania
    Przewodność cieplna świeżej ziemi gliniastej 2,32 W/mk a suchej 0,52 czystej
    gliny z 10% wody 0,93 7,4% wody 0 ,70 sucha glina to już tylko 0,33
    Na poziomie trawy mamy około 700W/m2 a w gruncie na głębokości pozostaje już
    tylko kilkanascie W /m2 dla suchego gruntu juz tylko parę W/m2
    Na powierzchni ziemi przy 700W/m2 potrafilibyśmy rozgrzać blisko 180m3 gliny z 2
    do 8C w ciągu roku. Dla 10W/m2 ma głębokości poniżej strefu zamarznia około
    2,5m3
    2,5m3 czyli mamy do syspozycji niecałe 7kWh z metra kwadratowego działki.
    Im głębiej tym jeszcze mniej dochodzi z powierzchni. Im bardziej sucha gleba
    wierzchnia tym mniej energii dotrze do głębokich wilgotnych warstw. Dlatego tak
    ważne są cieki wodne a nie tylko sam fakt że glina jest wilgotna. To nie
    wszystko cos musi doprowadzić tą energię do tuych wilgotnych warstw
    Cieki wodne jak widzisz to istotne transportery ciepła wewnątrz ziemi.

    Marek