    From: "tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak wykonac posadzke na ziemi ?
    Date: Mon, 23 Feb 2009 18:23:51 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Witam
    > Serdecznie dziekuje za tak wyczerpujace opisanie tematu zwlaszcza
    > uwzgledniajac godzine pisania odpowiedzi :)
    > Kilka dodatkowych pytan.
    > 1. Czy jesli bede zbroil beton to moge nie stosowac dylatacji ? Czy do
    > zbrojenia wystarczy kratka z druty fi 3 mm o oczkach okolo 10 cm ?

    Wystarczy. Potnij te siatke na kawalki okolo 3 m, plyty o tej wielkosci nie
    powinny Ci spekac. Pod warunkiem, ze siatke bedziesz mial idealnie
    wyprostowana, poszczegolne druty w kierunku zrolowania powinny byc proste a
    nie lukowato wygiete i siatka nie powinna sprezynowac lecz w miare rowno
    dolegac do podloza. Na laczeniach daj zakladki o dlugosci jednego oczka
    siatki. O bezdylatacyjnym wykonaniu odcinka plyty dluzszego od powiedzmy 2-3
    m, zapomnij.
    Zbrojenie jest bardzo korzystne, powinno byc ulozone w srodku przekroju plyty
    wtedy ona bedzie miala najwieksza wytrzymalosc na zginanie zarowno przy
    obciazeniu plyty na skraju jak i w srodku. Jest to trudne do uzyskania ale
    nalezy sie przynajmniej tak starac i nigdy nie dopuscic aby zbrojenie
    wychodzilo do gory lub w dol, lecz zawsze pozostala ta grubosc ochronna 3 cm
    betonu, zarowno z dolu jak i gory. W czasie zalewania i rozprowadzania betonu
    nalezy zbrojenie przez delikatne reczne potrzasanie, podnosic lub wczesniej je
    kamykami podpierac, tego nauczy Cie praktyka.
    > 2. Kiedy wykonuje sie to "przypalanie" ? Po tygodniu jak juz bedzie mozna po
    > betonie chodzic ale on jeszcze nie bedzie calkowicie suchy ?
    To zalezy od wielu wielu rzeczy i nie polecam Ci tego, chyba, ze zrobi to
    gosciu, ktory ma w tym doswiadczenie. Wykonczenie powierzchni to sztuka jaka i
    tylko nieliczni, ktorzy na codzien to robia potrafia odstawic powierzchnie
    betonu jak lusterko. Posypywanie suchym cementem wymaga umiejetnosci w jego
    zacieraniu tak aby naruszyc jedynie ok centymetrowa powierzchniowa warstwe nie
    tykajac glebszych. Wykonuje sie to po doswiadczalknie okreslonym czasie w
    poczatkowym stadium procesu wiaznia betonu rzedu pol do godziny od wylania.
    Nieumiejetne zacieranie lub nadmiar cementu moze poczynic wiecej szkod niz
    pozytku, wiec daj sobie z tym spokoj.
    > 3. Czy przy szerokosci posadzki 6-7 metrow roznica poziomow miedzy srodkiem
    > a bokami o 1 cm wystarczy ? Zalezy mi na tym aby woda ktora bede zmywal
    > posadzke (czyli w znacznych ilosciach) w miare plynnie odplywala po spadzie
    > posadzki, natomiast woda ktora zrosze posadzke (dla ochlody i podnoszenia
    > wilgotnosci - w ilosci tak malej aby posadzka byla tylko wilgotna) nie
    > odplywala szybko po spadzie lecz tylko odparowywala.
    > Pozdrawiam
    Jesli wazniejsze jest splukiwanie niz poziom posadzki to oczywiscie zastosuj
    wiekszy spadek powiedzmy okolo 1 cm/m. Wtedy nieuchronne nierownosci,
    niewidoczne dla oka "gory i doliny" na powierzchni betonu, ktore zapewne
    wskutek braku wprawy powstana, nie spowoduja stagnowania wody na powierzchni.
    Jak bedziesz zacieral beton zastosuj silne swiatlo poziome, boczne, w ktorym
    wszystkie te nierownosci zobaczysz i najwieksze zlikwidujesz. Wtedy spadek
    moze byc ciut mniejszy...
    Jesli zdecydujesz sie na wielkowymiarowe plyty w tym przypadku okolo 3.5 na
    2.5-3.0 m bedzie problem z zacieraniem, no bo na swiezy beton z reczna packa
    nie wejdziesz. Wtedy stosuje sie pace wykonane z drewnianej prosciutkiej deski
    dlugosci okolo metra i szerokosci powiedzmy 15 cm o lekko zaokraglonych
    (zfazowanych) krawedziach, z przybitym na jej srodku pod katem okolo 35
    stopni drewnianym sztylem czyli uchwytem. I taka paca umiejetnie prowadzona po
    powierzchni, pieknie sie beton zaciera. Taka paca nalezy operowac tak, aby kat
    pomiedzy jej powierzchnia a powierzchnia betonu byl jak najmniejszy ale w
    kierunku jej ruchu. Zatem jak ja bedziesz ciagnal ku sobie to musisz trzymac
    sztyl nico wyzej a jak od siebie to nizej.
    Pzdr.