  • Data: 2023-07-25 08:34:55
    Temat: Re: Klimator
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Chłodnicą jest, ale tak dla siebie, równowagowo. Stałocieplne organizmy
    > też w większości są, choć tam mechanizmów więcej.

    Stałocieplne przeważnie grzeją stałym ciepłem, koza na przykład. Rośliny
    transpisują przede wszystkim z tej przyczyny, że są bez serca. Potrzebne
    im to do obiegu płynów. Jednak to parowanie ma ujemny bilans energetyczny,
    więc chłodzi. W cieniu drzew jest jednak chłodniej, niż w innym cieniu.
    A że nie jest to bardzo spektakularna różnica temperatur -- z tego widać,
    co pojedyncze kilowaty znaczą na otwartej przestrzeni i jak śmieszne są
    pomysły z mechaniczną klimatyzacją w tych warunkach.

    --
    Jarek