    Date: Tue, 13 Jul 2010 19:00:27 +0200
    From: marrgol <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Klimatyzer bez-rurowy

    On 2010-07-13 15:48, Jarek P. wrote:

    > Mały pokój to minimum kilkanaście metrów sześciennych powietrza.
    > Załóżmy dla uproszczenia, że jest to bardzo mały pokój i kubaturę ma
    > 15m3 (2x3x2,5m). Butelka PET ma 1,5l. Jaki wpływ będzie miało 1,5l
    > lodu na temperaturę piętnastu TYSIĘCY litrów powietrza?
    > Sądzę, że być może dokładnym termometrem da się stwierdzić różnicę na
    > poziomie setnych części stopnia, nie więcej.

    Hm, ciepło topnienia lodu to ok. 334000 J/kg, a ciepło właściwe
    powietrza to ok. 1000 J/kg?K, więc samo stopienie 1,5 kg lodu
    pochłonie ~0,5 MJ. Zakładając, że ciepła tego dostarczyłoby tylko
    powietrze w doskonale odizolowanym pokoju, jego temperatura spadłaby o
    501000/1000/(2?3?2,5?1,3)=25,69K. W warunkach rzeczywistych powietrze
    oczywiście nagrzewa się z powrotem od murów i okien, ale i tak powinno
    się ochłodzić o nieco więcej niż o "setne części stopnia"...

    Kiedyś (może i nadal, nie wiem) na wsiach wrzucali zimą do ziemianek
    kawały lodu z rzeki czy jeziora i takie lodówki spokojnie
    wytrzymywały całe lato, chociaż tego lodu wcale nie było przesadnie
    dużo...

    --
    mrg